22.12.2007, 21:36
23.12.2007, 18:51
Joo nyt on GS:stä tarkastettu venttiilin välykset, nokkaketju ja kiristin. Kaikki oli ok, ei aiheuttanut senkummempia toimenpiteitä. Jokatapauksessa myyntiin tuo vehjas menee. Laitan ilmoitukseen "vaihdetaan 125-600cc enduroon(2 tai 4-tahti) tai MZ ETZ tai uudempi Jawa 350.
Jotenkin ei sovellu meikäläisen anatomialle ja ajo-ominaisuus mieltymyksiin. Sorateillä pitää olla hyvä ajaa ja ei saa yliohjata. GS yliohjaa todella rankasti ja hakee tiestä kaikki pienimmätkin urat. Se on ajogeometrialtaan liian "kisanen", eli rauhaton ajaa.
Paras pyörä ajettavuudeltaan yleisesti oli se piikki DT mikä oli kreetalla vuokralla. Vääntöäkin oli koneessa hyvin mutta satula oli liian kapea matka ajoa ajatellen. Eli semmonen DT jawan satulalla olis aivan mahtava...
Jotenkin ei sovellu meikäläisen anatomialle ja ajo-ominaisuus mieltymyksiin. Sorateillä pitää olla hyvä ajaa ja ei saa yliohjata. GS yliohjaa todella rankasti ja hakee tiestä kaikki pienimmätkin urat. Se on ajogeometrialtaan liian "kisanen", eli rauhaton ajaa.
Paras pyörä ajettavuudeltaan yleisesti oli se piikki DT mikä oli kreetalla vuokralla. Vääntöäkin oli koneessa hyvin mutta satula oli liian kapea matka ajoa ajatellen. Eli semmonen DT jawan satulalla olis aivan mahtava...
23.12.2007, 20:28
Itse meinasin tossa vuoden päästä ostaa DT:n mutta ajattelin että mitä sitä piikkiin rahoja tuhlailee, kun on solikkakin alla ja rupeaa jo nyt säästämään isompaan moottoripyörään. Moottoripyörällä ajaa kuitenkin kauemmin kun piikillä, ja nopeammin. Toisaalta, voihan piikilläkin ajaa koko elämänsä, mutta yleensä rupeaa himottamaan isompaa pyörää.
23.12.2007, 21:43
itelläkin ois suunnitelmissa ostaa piikki dt joka on ennen 90 lukua tehty ja plussaa olis jos siinä olis vielä ypvs venttiili
23.12.2007, 23:28
Joo DT lienee ehkäpä se kaikkein paras piikki noin yleisesti mitä on koskaan tehty. Luotettavia ja todella laajasti vääntävä kone, eikä edes kuluta paljon. Lisäksi melko isorunkoinen, joka takaa vakaat ajo-ominaisuudet. On se mun mielestä hienoimmasta päästä oleva enska ikinä, etenkin vanha vm.<-87 lc-malli. http://www.bikepics.com/pictures/735251/
Itellä on piikki RD vm.87 http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/17708 Ostin viime toukokuussa 350¤ eikä siinäkään mitään valittamista ole. Minä ja isäukko ajettiin sillä viime kesänä yhteensä n.8tkm ilman suurempia ongelmia. Tyyppivika noissa on CDI-boxin viat ja sehän alkoi omassakin kettuilemaan keskikesällä. Noo tilasin yhestä purkaamosta käytetyn CDI:n mikä toimii moitteettomasti. Kulutus RD:llä todella alhainen n.4,3l/100km. Hyvin voi ajaa matkaakin ja pisimmät reissut viime kesänä oli Mikkeliin ja Orimattilaan. Tommosta 100-110km/h matkavauhtia pitää oikein mukavasti.
Joo kyllähän piikillä jaksaa ajaa hyvin vaikka miten pitkää matkaa, kunhan välttelee moottoriteitä. Itelläkin jo iso A-kortti ja saisin ajaa vaikka 1500cc goldwingiä, mutta silti piikillä(kin) ajelen. Pyörän pitää olla kevyt ja mukava ajaa myös hiljaisissa nopeuksissa. Suuret pyörät on kankeita eikä niillä ole kiva ajaa kun yli 80km/h vauhissa asfaltilla. Meikäläistä kun ei tuo vauhti kiehdo, niin saan jopa Solikalla soratiellä ajelusta ajonautintoa revittyä. Sillä kun voi poiketa myös metsäpolulle eikä haittaa jos vähän rypäsee, potkii vaan keulan ja stongan suoraan ja matka jatkuu...
Kuitenkin euroopan rundille semmonen 350-600cc enska tai peruspyörä lienee miellyttävämpi vaihtoehto, niin ei tarvi viimiseen asti vältellä pääteitäkään. On siinä myös se luotettavuus aspetki, kun ei tarvi 8000rpm kellossa vinguttaa tuntitolkulla. Tosin on todettu että ei ne koneet siitä hajoa jos vaan öljyä kone saa riittävästi ja vesi kiertää.
Tosiaan jos pitäsisi euroopan rundille lähteä, niin tällaisen: http://www.heikkil.com/tenere/brazil.html tai tällaisen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co...ETZ250.JPG valitsisin ehdottomasti. Nuo ovatkin ihannepyöriä olleet mulle jo useamman vuoden ajan...
Itellä on piikki RD vm.87 http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/17708 Ostin viime toukokuussa 350¤ eikä siinäkään mitään valittamista ole. Minä ja isäukko ajettiin sillä viime kesänä yhteensä n.8tkm ilman suurempia ongelmia. Tyyppivika noissa on CDI-boxin viat ja sehän alkoi omassakin kettuilemaan keskikesällä. Noo tilasin yhestä purkaamosta käytetyn CDI:n mikä toimii moitteettomasti. Kulutus RD:llä todella alhainen n.4,3l/100km. Hyvin voi ajaa matkaakin ja pisimmät reissut viime kesänä oli Mikkeliin ja Orimattilaan. Tommosta 100-110km/h matkavauhtia pitää oikein mukavasti.
Joo kyllähän piikillä jaksaa ajaa hyvin vaikka miten pitkää matkaa, kunhan välttelee moottoriteitä. Itelläkin jo iso A-kortti ja saisin ajaa vaikka 1500cc goldwingiä, mutta silti piikillä(kin) ajelen. Pyörän pitää olla kevyt ja mukava ajaa myös hiljaisissa nopeuksissa. Suuret pyörät on kankeita eikä niillä ole kiva ajaa kun yli 80km/h vauhissa asfaltilla. Meikäläistä kun ei tuo vauhti kiehdo, niin saan jopa Solikalla soratiellä ajelusta ajonautintoa revittyä. Sillä kun voi poiketa myös metsäpolulle eikä haittaa jos vähän rypäsee, potkii vaan keulan ja stongan suoraan ja matka jatkuu...
Kuitenkin euroopan rundille semmonen 350-600cc enska tai peruspyörä lienee miellyttävämpi vaihtoehto, niin ei tarvi viimiseen asti vältellä pääteitäkään. On siinä myös se luotettavuus aspetki, kun ei tarvi 8000rpm kellossa vinguttaa tuntitolkulla. Tosin on todettu että ei ne koneet siitä hajoa jos vaan öljyä kone saa riittävästi ja vesi kiertää.
Tosiaan jos pitäsisi euroopan rundille lähteä, niin tällaisen: http://www.heikkil.com/tenere/brazil.html tai tällaisen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co...ETZ250.JPG valitsisin ehdottomasti. Nuo ovatkin ihannepyöriä olleet mulle jo useamman vuoden ajan...
24.12.2007, 15:17
Juu minäkin saan solikalla ajonautintoa jo siitä kun ajaa 20 metriä Mutta kai se tästä vähän laantuu sitten kun pääsee tielle ja ajaa jokapäivä.
http://img522.imageshack.us/img522/1329/1212193uh0.jpg Siinä se, tuon mallin DT:tä haaveilin. Eihän tuota saa vakiona supermotona? Kyllähän se enduronakin menisi, mutta tulee varmaan asfaltilla ajeltua enemmän. Endurohan olisi siitä paljon käytännöllisempi, että voisi poiketa metsäpolkujen kautta, mutta eiköhän sitä supermotollakin voi pieniä metsälenkkejä ajaa. Onhan endurossa sekin hyväpuoli että sillä voi ajaa talvellakin.
http://img522.imageshack.us/img522/1329/1212193uh0.jpg Siinä se, tuon mallin DT:tä haaveilin. Eihän tuota saa vakiona supermotona? Kyllähän se enduronakin menisi, mutta tulee varmaan asfaltilla ajeltua enemmän. Endurohan olisi siitä paljon käytännöllisempi, että voisi poiketa metsäpolkujen kautta, mutta eiköhän sitä supermotollakin voi pieniä metsälenkkejä ajaa. Onhan endurossa sekin hyväpuoli että sillä voi ajaa talvellakin.
24.12.2007, 15:36
No minuun ei tuonmallinen tuuninki härveli iske. Muutenkin tuo tuunaus on mulle ihan vierasta. Orkkiksen näkösenä on yleensä aina hienoin. Nykyään näkee orkkiskuntoisia piikkejä melkeen vähemmän kun noita "teinituuning" räpellyksiä.
On se kumma juttu toi tuunaus, kun siinä toistuu aina se sama kaava. Vaihdetaan joku hyönteisen pärstää muistuttava maski, yläviistoon sojottava takalippa ja laitetaan täysin nimellinen etulokari mikä ei suojaa mitään. Ite kannatan kyllä pyörän muokkaamista käytännöllisempään suuntaan, mutta noita ulkonäköräpellyksiä en ymmärrä...
On se kumma juttu toi tuunaus, kun siinä toistuu aina se sama kaava. Vaihdetaan joku hyönteisen pärstää muistuttava maski, yläviistoon sojottava takalippa ja laitetaan täysin nimellinen etulokari mikä ei suojaa mitään. Ite kannatan kyllä pyörän muokkaamista käytännöllisempään suuntaan, mutta noita ulkonäköräpellyksiä en ymmärrä...
24.12.2007, 16:55
Specialisti kirjoitti:Muutenkin tuo tuunaus on mulle ihan vierasta. Orkkiksen näkösenä on yleensä aina hienoin.
Olen kyllä täysin samaa mieltä! Moni vanha mopo on pilattu "tuunaamalla" .
http://w2.bikepics.com/pics/2006%5C12%5C...06-800.jpg
Tälläisestä olen jo pitkään haaveillut. Ja tuollaisen hommaan heti kun saan rahat kerättyä...
24.12.2007, 17:05
Joo toi SR500 on hyvä peli! Ainoat ongelmat ovat, että koneessa ei ole öljynsuodatinta(öljyt vaihdettava usein)ja tärisee kuulemma melkoisesti. Luotettava ja kestävä peli on kylläkin. Ite huolisin mieluummin samalla koneella olevan XT-mallin http://www.heikkil.com/tenere/xt500.html
Jos miellyttävän ja extreme-luotettavan laitteen haluaa niin MZ ETZ on oikea valinta! Harmi että niitä ei liikaa suomessa ole...
E: tässä SR500 kerhon sivut: http://www.mantykivi.com/biker/
Ja tässä MZ-ajajien: http://personal.inet.fi/kerho/mzajajat/index.htm
Jos miellyttävän ja extreme-luotettavan laitteen haluaa niin MZ ETZ on oikea valinta! Harmi että niitä ei liikaa suomessa ole...
E: tässä SR500 kerhon sivut: http://www.mantykivi.com/biker/
Ja tässä MZ-ajajien: http://personal.inet.fi/kerho/mzajajat/index.htm
24.12.2007, 20:17
Specialisti kirjoitti:No minuun ei tuonmallinen tuuninki härveli iske. Muutenkin tuo tuunaus on mulle ihan vierasta. Orkkiksen näkösenä on yleensä aina hienoin. Nykyään näkee orkkiskuntoisia piikkejä melkeen vähemmän kun noita "teinituuning" räpellyksiä.
On se kumma juttu toi tuunaus, kun siinä toistuu aina se sama kaava. Vaihdetaan joku hyönteisen pärstää muistuttava maski, yläviistoon sojottava takalippa ja laitetaan täysin nimellinen etulokari mikä ei suojaa mitään. Ite kannatan kyllä pyörän muokkaamista käytännöllisempään suuntaan, mutta noita ulkonäköräpellyksiä en ymmärrä...
Kiitos tämän päivän parhaista nauruista!! Piristi kummasti päivää Mutta onhan se totta että orkkiksia on vähemmän kuin teiniräpellyksiä. Tuo superykkösen linkittämä pyörä on hieno!
24.12.2007, 21:37
Nak$u kirjoitti:Kiitos tämän päivän parhaista nauruista!! Piristi kummasti päivää Mutta onhan se totta että orkkiksia on vähemmän kuin teiniräpellyksiä. Tuo superykkösen linkittämä pyörä on hieno!
No kuinniin? Tuunaushan se naurettavaa on. Monet laittaa pyörän ulkonäköön hirvittävät määrät rahaa, mutta unohtaa tekniikkapuolen kokonaan. Sillä rahalla mitä menee muoveihin, saisi tehtyä vaikkapa täydellisen kone remontin. Tietty ulkonäkö mieltymykset on makuasioita mutta tuntuu välillä siltä, että noista tuuninki vehkeistä pidetään siksi, koska niistä kuuluu pitää(on ite oikeesti mitä mieltä vaan). Olen oldschool-motoristi niin eikan mun kuulukkaan ymmärtää näitä teinejä....
25.12.2007, 16:53
No siis tuo sinun "puhetyyli" siinä nauratti, ja kaikki nuo termit (hyönteisen pärstää muistuttava maski)
Kyllähän se tekniikankin pitää olla kunnossa. Itse tykkään että ulkonäkö ja tekniikka on kunnossa, kuten solikassani on
"Mototissakin" on kauheesi identtisiä teinituning mankeja ja peeveitä ymym. niistä en itse tykkää yhtään, ja miksi kaikkien pitää tehä aina samanlaiset väristä lähtien? Olenhan itsekkin vielä teini, mutta en sentään solikastakaan ole tehnyt mitään mattamustaa ja pistänyt tuuuning karvanopat jne.
Mutta kyllähän nuo ulkonäkö kysymykset on makuasioita. Minä itse tykkään muoviluodeista, supermotoista/enduroista ja tietyistä vanhoista pyöristä kuten aikaisemminkin tuli vissiin jo selväksi. Toisaalta olen niin nuori, että turha haaveilla mistään moottoripyöristä vielä
Kyllähän se tekniikankin pitää olla kunnossa. Itse tykkään että ulkonäkö ja tekniikka on kunnossa, kuten solikassani on
"Mototissakin" on kauheesi identtisiä teinituning mankeja ja peeveitä ymym. niistä en itse tykkää yhtään, ja miksi kaikkien pitää tehä aina samanlaiset väristä lähtien? Olenhan itsekkin vielä teini, mutta en sentään solikastakaan ole tehnyt mitään mattamustaa ja pistänyt tuuuning karvanopat jne.
Mutta kyllähän nuo ulkonäkö kysymykset on makuasioita. Minä itse tykkään muoviluodeista, supermotoista/enduroista ja tietyistä vanhoista pyöristä kuten aikaisemminkin tuli vissiin jo selväksi. Toisaalta olen niin nuori, että turha haaveilla mistään moottoripyöristä vielä
25.12.2007, 20:09
Minä tykkäään siitä että tekniikka on kunnossa ja ulkonäöllä ei sitten niin paljon väliä ole. Tieteski kaikista parhaimman näköinen on alkuperäinen ulkonäkö.
Ei minunkaan sm:mä ole mikään nätti mutta tekniikka on kunnossa. Eno joskus 80-luvulla on maalannu sen mattamustaksi ja jättäny alkuperäisen maalin siihen alle ja nykyään on ne alkuperiset maalit ruvenneet paistamaan kun se mattamusta maali on kulunut siitä.
Mutta tuo massateinituuninki on omasta mielestänä ihan persiistä ja semmoset ihme valomaskit on vielä helvetin rumia. Onhan mullakin solikassa karvanopat mutta ei siinä muuta onneksi ole.
Ei minunkaan sm:mä ole mikään nätti mutta tekniikka on kunnossa. Eno joskus 80-luvulla on maalannu sen mattamustaksi ja jättäny alkuperäisen maalin siihen alle ja nykyään on ne alkuperiset maalit ruvenneet paistamaan kun se mattamusta maali on kulunut siitä.
Mutta tuo massateinituuninki on omasta mielestänä ihan persiistä ja semmoset ihme valomaskit on vielä helvetin rumia. Onhan mullakin solikassa karvanopat mutta ei siinä muuta onneksi ole.
25.12.2007, 21:09
Tuunaus. noh enkäyttäysi omista mieltymyksistä sitä sanaa.
Moottoripyörään en ymmärrä tuota maskin vaihtamista johkonkin Acerbis diamondiin tai muuhun helvetin rumaan maskiin. Ei niillä näekkään yhtään mihinkään, ja poliisit suorastaan kiihottuu kun sellaisen näkee. Ajovalo on tehty sitä varten, että sillä näkee eteensä. ja ei 80-luvun enskaan edes sovi mikään diamondi.
Nuista takalippa hommista olen itse sitä mieltä, että takavalo on tehty sitä varten että muut sinut huomasivat, jarruvalo nyt varsinkin. Vilkut samoin. Toki joihinkin pyöriin on onnistuttu tekemään omastakin mielestä niin järkyttävän (pitkiä ja ) rumia takalippoja, että niitä on pakko vähän muokata, ei paljon mutta vähän. Toisaalta vakio-osa on parasta säästää joten, siksi jättäisin sen rikkomatta. Nämä kaupassa myytävät "taka-lipat" kun ovat täyttä saissea.
Omassa marssijärjestyksessä tekniikka ja ajo-ominaisuudet menevät edellän, sen jälkeen tulee ulkonäkö ja ajomukvaus käsikädessä.
nimimerkkillä. Tunturi Tigeriin sopii vain sen oma maski.
Moottoripyörään en ymmärrä tuota maskin vaihtamista johkonkin Acerbis diamondiin tai muuhun helvetin rumaan maskiin. Ei niillä näekkään yhtään mihinkään, ja poliisit suorastaan kiihottuu kun sellaisen näkee. Ajovalo on tehty sitä varten, että sillä näkee eteensä. ja ei 80-luvun enskaan edes sovi mikään diamondi.
Nuista takalippa hommista olen itse sitä mieltä, että takavalo on tehty sitä varten että muut sinut huomasivat, jarruvalo nyt varsinkin. Vilkut samoin. Toki joihinkin pyöriin on onnistuttu tekemään omastakin mielestä niin järkyttävän (pitkiä ja ) rumia takalippoja, että niitä on pakko vähän muokata, ei paljon mutta vähän. Toisaalta vakio-osa on parasta säästää joten, siksi jättäisin sen rikkomatta. Nämä kaupassa myytävät "taka-lipat" kun ovat täyttä saissea.
Omassa marssijärjestyksessä tekniikka ja ajo-ominaisuudet menevät edellän, sen jälkeen tulee ulkonäkö ja ajomukvaus käsikädessä.
nimimerkkillä. Tunturi Tigeriin sopii vain sen oma maski.
25.12.2007, 21:59
Kaihiksen kanssa täysin samaa mieltä! Paljon näkee jotain kasarienskoja joihin vaihdettu jokin tarvike takalippa ja thyynig-maski. Itseasiassa on tänäpäivänä älyttömän harvinaista nähdä ulkoisesti alkuperäinen kasarienska. Esim. Kotkassa on yksi piikki KMX täydellisessä orkkiskuosissa aina siinä linkka-aseman parkissa. Ja mun mielestä ainoa hieno ns. uusenskamopo on vanha ilmajäähy-DT.
Itellä menee kanssa tärkeysjärjestys: tekniikan helppohuoltoisuus, kestävyys, ajomukavuus, ajo-omituisuudet ja sitten ulkonäkö. Kaikki nämä pyörälle asettamani kriteerit täyttää parhaiten MZ ETZ250. Täytyy nyt saada toi GS myytyä, niin saa DDR:läistä käytännöllisyyttä talliin.
Itellä menee kanssa tärkeysjärjestys: tekniikan helppohuoltoisuus, kestävyys, ajomukavuus, ajo-omituisuudet ja sitten ulkonäkö. Kaikki nämä pyörälle asettamani kriteerit täyttää parhaiten MZ ETZ250. Täytyy nyt saada toi GS myytyä, niin saa DDR:läistä käytännöllisyyttä talliin.