Soliferia

Täysversio: Moottoripyörät
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Juu nyt se on päätetty. Yammu menee seisontaan ja tallin perälle pressun alle odottelemaan arvon nousua. Tilalle tulee ukolle käyttöpyöräks tod.näk. vm. 87 RD 125lc Ypvs.

Lappeenrannassa olis ok yksilö orkiskuosissa myynnissä huuto.netissä, 30tkm ajettu ja kulutusosat hyvät ja hinta vaan 350¤. Ypvs:kin kuulemma toimii ja mäntä vaihettu vuosi sitten joten kuulostaa hyvältä. Olis 1-pyttynen ja taitaa lähes kaikkia osia olla saatavana tarvikkeena, toisin kun tohon ilmajäähyyn.

Olis ehkäpä "vähän" enemmän ainesta käyttöpyöräksi, kun tossa "bensajäähyssä". Toi olikin 80-luvun myydyin piikki ja aika legendaarisessa maineessa ja esim. motot.netissä on yks RD lc jolla ajettu 78tkm ilman alakertaremppaa. Kun verrataan ton ilmajäähyn max 30tkm kestävyyteen, niin ero on aika merkittävä. Suurelta osin johtunee vesijäähytyksestä ja alhaisemmista kierroksista toi lc:n kestävyys.
No sehän on sitten ihan huikea vehe. Ja se YPVS takaa vielä hyvän väännön melkeen joka kierrosalueelle. Eikä hintakaan ole todellakaan paha. Se on ehkä paras tapa saada jammusta maksimaalinen hinta se seisottaminen.

Onko sulla muute vielä se 18mm bhbg? Ku tossa puhuttiin että otetaan suppana syksyllä pois kilvistä ku sillä ei tuu enää kilometrejä niin ajattelin tehä siitä jonkun sortin monttu rassin.
Juu kyllä toi LC on semmonen vehe, että pitempikin matka taittuu ihan kevyesti ja taitaa jäädä Jawakin kun tikku paskaan ku RD:llä täyzii tyypittää.Nauru On muutes A1 papruissa, joten sinäkii pääsisit sitä tyypittää.

Joo kyllä multa phbg löytyy ja voin tehä vaihtoskin vaikka siihen bingiin jos haluut. Tuot sen pytyn ja kannenkin meille, niin viilataan se vimosen päälle, niin keulii nelosella 80 vauhista ympäri.Razz
Ite ajattelin pitää pytyn vakiona, että sen voi sitte joskus myydä pois kun tosta aika jättää. Pytty taitaa nimittäin olla vehkeen arvokkain osa Nauru Pitää katella tossa et mitä tekee ku loma alkaa. Mut varmaan nii minimi budjetilla sitä laitan ku mahollista. ku ne ajo kilometritkin on aika vähäset.
Voi olla kyllä ihan hyvä olla puuttumatta aukkohin, koska pyttyhän on jo valmiiksi aika hyvin ajoitettu. Porttaa vaan imukaulan ja pytyn liitoksen, niin hyvä tulee. Mulla on siihen phbg:hen imukaulakin joka sattuu autisaankin, jos pulttiväli on sama mitä Tomoksessa.

Toisaalta toi Suppana on kuitenkin suhtkoht siisti(verrattuna esim. mun SämäänHymy), ettei sitä välttämättä kannata alkaa kauheesti raiskaamaan. Toki voi sen phbg:n laittaa ja vähän putkea, mutta kannattaa ehkä pitää kilvissä ja myydä eheänä joskus sitten pois.

Tosiaan saapa nähä mimmonen tykki se vesipyssy on. 6-vaihetta, ypvs, 23hp ja 97kg namnam.Razz Voipi olla myös aika hiton hyvä ajaa, ainakin mitä ole noista kuullut. Vakioputsari siihen täytys ainakin laitta takas, kun se tyyppi on menny power filtterin siihen asentamaan eikä ole vaihtanu suuttimia. Kaikki orkkisosat saa kuitenkin mukaan. ainoo varsinainen vika siinä on, että nopeusmittari ei pelaa.
Noniin nyt tallissa majailee RD YPVS vuosimallia 87. Toimii kaikinpuolin kivasti, kun vaihettiin se orkkisputsari power filtterin tilalle. Aivan käsittämättömän vakaa vehje ajaa ja vääntö on kova jo 4000rpm ypvs:n ansiosta. Ääntä ei lähde enempää kuin vaikka Varresta ja vaihteet menee päälle kui ajatus.

Tuu sit Kaihis jokupäivä testaamaan kuin vesipyssy liikkuu.
Nonniin tulipa käytyä sitten viikonloppuna Orimattilan rompetorilla Jawalla ja RD:llä. Kummassakaan ei ollut koko matkan aikana pienintäkään vikaa. Änkkäriin tehtiin uus huilukin, niin äänet on alyttömän vaimeat.

Nyt on RD:ssä YPVS:än vaijerkin kondiksessa. Tuli polkupyörän vaihevaijerista modattua sopiva ja hyvin pelaa. YPVS:kin toimii aikalailla täydellisesti ja 100km/h menee alle puolen kaasun. 80km/h menee kevyesti kutosella 6500rpm kellossa. Kulutuskin on n. 4l/100km niin voidaan puhua kokonaisuutena hiton taloudellisesta pyörästä.
Huhu ,hirveän ajan jälkeen tännekin taas kirjottelen. Pitäs kirjotella vähän useemmin. Nyt ollut vaan noin 6kk taukoa.

Oma pyörä tosiaan seisoo talissa, kun kelin piru otti ja muuttui lumiseksi. Noh ensi kevättä ja uutta rautaa odotellessa.
honda cbr 1000/600 rr tai suzuki gsx-r 750. sitten kun on ikää niin toivottavasti omistan jonkun noista, ja ei mitään kivikauden vuosimalleja näistä. jos vanhoja niin solikka tai joku jawa Hymy
kaihis kirjoitti:Huhu ,hirveän ajan jälkeen tännekin taas kirjottelen. Pitäs kirjotella vähän useemmin. Nyt ollut vaan noin 6kk taukoa.

Oma pyörä tosiaan seisoo talissa, kun kelin piru otti ja muuttui lumiseksi. Noh ensi kevättä ja uutta rautaa odotellessa.

No ei mitään kato hommaat siihen teiän ukon bemariin sivuvaunun ja kahvanlämppärit, niin menee se lumellakin. Nauru Ite ainakin ajaisin tavella Suizalla jos olis sivuvaunu(ja piikkikumit).Razz

No joo eipä muuta kun sain RD:hen yhestä purkaamosta täysin toimivan CDI:n 50e hintaan. Pistin kiinni ja toimi täysin moiteetta ja läks pakkasessa kädellä käymään.Shocked Rd:hen tarviskin vaan vaihtaa talven aikana uus mäntä ja keulan stefat/öljyt.

GS:ään tarviskin sitten säätää venat ja herkistellä se nokkaketjun kiristin. Kattoo sitten että jaksanko alkaa vääntämään siihen mitään korkeempaa stongaa, vai vaihdanko suosiolla keväällä takaisin johkin 2-tahtiin. Pirulauta jos löytäs viimenään jostain semmosen MZ ETZ:an 89-93vm. missä olis tuorevoitelua ja kärjetöntä.Razz

Tietty toisaalta ei se olis mikään isokaan homma värkätä Gessuun vaikkapa se suppanan stonga kiinni ja teettää pidemmät kaasu ja kytkinvaijerit, sekä jatkaa piuhat. Tuntuu vaan niin vaikeelta päättää et mitä tekis. On se gessu vaan kuitenkin niin taloudellinen(4-4,5l/100km)verrattuna esim. mun ex jawaan(6-7l/100km), että tulee vuositasolla halvemmaksi ajaa sillä...
Olishan se sivuvaunu bemari aika kova peli. Harmi vaan että kortti ei riitä ennen maaliskuun viimosta viikkoa Nauru

Jooh, itella ois nyt tarkotuksena myydä varre pois (jos joku sen ostaa), ja katella jotaa välimallin 4-tahti enskaa. Pitäskin vissii tästä mennä ottamaan varresta akku irti, ettei kallis geeliakku mene jähin. Jos niin käy pääsee kirva...

Tosta talvella ajamisesta niin ukon kanssa juttelin. Se on joskus nuorempana ajelle talvet läpi hondan 500cc enskalla, ei se kuulemma niin liukasta oo. Talviralleissakin käyny. Ainoo huono puoli oli kuulemma se, että aina tuli perkelen kylmä Nauru
Joo nythän sulla ei oo enää suppanaakaan talvipeliks. Se suppana on muuten vissiin menny osina maailmalle. Ainakin jokuaika sitten oli paloina myynnissä nettivaraosassa. Ite olen ajellu Sämällä kun sain viimenään sen 5-vaihteisen koneen kiinni.

Itekkin voisin ajella pärrällä talvella, jos olis joku alle 200cc enska piikkikumeilla(siis ihan enskapiikeillä). Ei niillä katunastoilla mitään tee, vaikka sininen setä voi piikeistä huomauttaa. Toisaalta paljaalla asfaltilla piikit on kuulemma tosi liukkaat. Paras olis kuitennii sivuvaunu, niin ei olis sitä kaatumisriskiä.

Itekkin olen vähän taas enskaa himoinnut, mutta tahdit voi olla kummat vaan. 2t:kin menee oikein hyvin jos ei rupea mitään 20tkm vetään samalla männällä. Muutenkin tykkään enempi 2t luonteesta, paitsi en jos on yyberkisanen "tehopiikistäkeulapystyyn" malli, mihin saa vaihtaa mäntääkin joka kk.Confused

Semmonen 200cc KMX vois olla hyvä yleispyörä. Niitä näkee joskus myynnissäkin ihan kohtuuhintaa. Nelarienskoista pyytävät ihan sikahintoja. Esin 40tkm ajettu 80-luvun XT tai DR voi maksaa 1500e. Shocked Lisäksi semmonen 50tkm on ainakin 350cc enskassa alakertarempan aika. Kiertokankia ja kampuran laakereita tuntuvat popsivan välipalaks. Ja konerempattussa nelarienskassa hinta pompsahtaakin sitten yläpilveen...

Veikkaan että johtuu toi 350cc nelarien "heikkous" johtuvan siitä, että niitä vedätetään liian isoilla vaihteilla pienillä rundeilla. Semmonen kun tunnetusti hajottaa laakerit. Vääntävällä koneella tulee helposti houkutus vedättää mäissä isoilla pykälilä. Sama se kävi varmaan Jawassakin, että se pappa oli ajellu sillä ohan liian pienillä kierroksilla ja hajottanu kiertiskoitten laakerit. Shhhh... sitä ei saa kertoa jawan nykyselle omistajalle.Nauru

Siellä Kreetalla ajoivat tosi paljon Kawasakin KLE 250 ja 500 malleilla. Ovat vissiin twinejä, mutta siksi luulis tärisevän vähempi. Yks kiinnostava malli on myös Hondan NX Dominator. Niitä on 250 ja 650 malleja. Tietty Yammun Tenere olis se ykkösvaihtoehto, mutta niitä on harvoin tarjolla.

Tietty vois palata siihen aah niin tuttuun ja turvalliseen 2-tahtiin ja etsiä vaikka kiven alta sen Mizin ETZ:an. Ikinä ei niistä kuule pahaa sanottavaa ja tekniikka aivan äärettömän simppeliä. Ovat kuulemma paremmin viimeisteltyjä kun Jawat. Niihin saa suomesta hyvin myös varaosia ja löytyypä täältä eläväinen MZ-kerhokin http://personal.inet.fi/kerho/mzajajat/esittely.htm

On tämä niin vaikeaa täällä suomessa, missä ei muita pidetä pyörinä, kun yli 600cc GsxxrrxxrrqqqwCBRZZZZRRR täyziii 300 kulkevia kyykkyjä.

Oho tulipa romaani. Hymy
khyyllä MINÄ ainakin pidän yli 125 kuutioisia moottoripyörinä, olkoon minkä mallinen tahansa ja kulkekoon 20km/h tai 300km/h Hymy itse tykkään vain tietyn mallisista vanhoista moottoripyöristä, esimerkiksi jawoista pidän. vanhat mopot on jotenkin melkein kaikki hienoja. soliferit etupäässä ! mutta specialisti puhuikin suomesta Wink mutta otti varmaan aiheen minun unelmoinnista Nauru
Joo no ite tykkään pääasiassa 70-80-luvun perus ja enskapyöristä. Ite tykkään japsi katupyörissä eniten Yamahan RD-mallisarjasta, Tuossa ilmajäähyjä käsittelevä sivu http://www.aircooledrdclub.co.uk/forum/pa_default.asp ja tuossa vesipyssyjä http://www.rd350lc.net/indexFR.htm . Enskoissa menee edelleen Yamahan puolelle eli XT-mallit ovat mun suosikkeja ja eritoten Tenere malli http://www.heikkil.com/tenere/tech.htm . Europyörissä menee MZ:an puolelle ja niistä malli ETZ 251 ja 301 Saxon fun, molemmat 2-tahtisia http://fi.wikipedia.org/wiki/MZ_(Zschopau) .

Tosiaan kävin tuossa lokakuussa Kreetalla jossa pistin merkille paikallisten ajavan lähes kokonaan pienillä alle 500cc pyörillä. Noin karkeasti perstuntumalta väittäsin, että 65% oli 80-200cc "puoliskoottereita. 30% 125-600cc enduroita ja loput häviävän pieni osa katupyöriä. Suomessa se pyörä vaan on näyttämistä varten, ei niinkään mukavaan matkaamiseen tarkoitettu. Siellä valitsivat pyörän järkevästi käyttötakoituksen mukaan, kun taas suomessa sulle myydään liikkeessä puoliväkisin "kuussatasta ceebeeärrää" ensipyöräks. Tämä on se ongelma mikä mua eniten suomen mp-maailmassa häiritsee...
Specialisti kirjoitti:kun taas suomessa sulle myydään liikkeessä puoliväkisin "kuussatasta ceebeeärrää" ensipyöräks. Tämä on se ongelma mikä mua eniten suomen mp-maailmassa häiritsee...


Jep tämä vaikuttaa valitettavasti suoraan siihen mitä pyöriä tuodaan maahan. Itse kohta tuon välimallin kortin saajana olen tutkinut noita pyörämarkkinoita. Kuristamattoman alle 25kW pyörän löytäminen on aikas vaikeaa, suurin osa pyöristä alkaa olla vanhjoja ja kuluneita. Lähes järestään jokaisen isomman pyörämerkin pienin malli 600cc jossa teho rajat vinkuu ja paukkuu. Ja olen sellaisen päätöksen tehnyt että kuristetulla en rupea ajamaan, eikä sitä lakiakaan viitsisi rikkoa, kusessa kuitenkin joskus.

Eli Oma pyörän valinta mene väkisin näihin 300-500cc enduroihin, jotka alkavat kyllä olla jo aika iäkkäitä. Noh voisihan sitä mennä paikalliseen liikkeeseen kailottamaan että miksi ette myy moottoripyöriä joilla voi ajaa 20tkm vuodessa joka tiellä joka säässä.

Talviajokin voisi olla ihan mukavaa jos pyörä painaisi alle 100kg noin 60-80kg olisi sellainen optimi että jokaisen lipsahduksen jälkeen ei oltaisi kyljellään vaan saisi jalat maahan -taktiikalla pelastettua tilanteen. yli 100kg pyörä kun päättä lähteä niin sitten mentiin. Toki painvamapi pärrä on vakaampi mutta mutta...

Vieläköhän tulee tänä vuonna ajokelejä? Nauru
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34