Beetta kirjoitti:Miksi juuri Tunturin tai Raisun vakio-osien muokkaus on vallan sallittua jos kerran Solifereiden jumalallisiin Tomos-koneisiin ei saa koskeakaan?
..Ja kun muistetaan se että Tomos on Puchin halpa ryssäkopio..
No niin pitää niitä kaikkia räveltämättömiä osia kohdella hyvin,mutta ei minulle tuota hirveitä tunnon tuskia jotain raisun osia räveltää,toisin kuin solikan.
Tämä foorumi ja niin pois päin
Tuo ryssä kopio vähän loukkas Tomoksen herkkää mieltä...
Älkää yleistäkö käyttäjän solifer sm86 mielipidettä koko foorumin mielipiteeksi. Omasta mielestäni kaikkien vanhojen mopojen osat yhtä arvokkaita.
Ei se Tomos todellakaan ole "helvetin hyvä", Puchan on parempi.
No huh huh mitä juttua tiälä
Soliferistit haakkuu kilpaa tomosta ryssä kopioksi...
Millä tavalla tomos olisi huonompi kuin puch? koska yksin kertaisempi rakenne kun ei ole neulalaakereita sotkemassa koneen kasausta yms hiluja muuta kun shimmi rikat.
Bosch sähköt vaan on liian vanhan aikaiset 80luvun tomoksiin. nekun olisivat tehtaalla vaihtaneet niin sitten aikalaistensa paras kone
No jos nyt lopetettaisiin tämä jauhaminen ja jos tuntuu että pakko jatkaa niin esim tuonne-->
http://soliferia.parasiitti.org/keskuste...107&page=3
Hoh hoijjaa miten lapsellista...
Zeta, olisiko mahdollista että soveltaisit tähän jonkin muun vehkeen lyhyemmän kiertokangen?
saataisiin lyhyempi iskunpituus, eikä tarvitsisi korottaa pyttyä niin paljon??
Mulla palo käämit tuohon tomokseen, joten hommaan pukkilaisen
Jarno78 kirjoitti:Mulla palo käämit tuohon tomokseen, joten hommaan pukkilaisen
Mullakin ne on palanut jo varmaan 10000 kertaa, mutta koskaan en ole Tomosta nurkkaan heittänyt. Ja voin sanoa että Tomos on ainakin 10 kertaa parempi kone MINUN mielestäni kuin Raisun Minarelli, koska Raisun kanssa saa tapella kokoajan tyyliin; ajoa kilometri, rassausta 5 tuntia... Tänäänkin siitä levis kytkin prkl
MopedRacer kirjoitti:Zeta, olisiko mahdollista että soveltaisit tähän jonkin muun vehkeen lyhyemmän kiertokangen? saataisiin lyhyempi iskunpituus, eikä tarvitsisi korottaa pyttyä niin paljon??
Ja sitten kun kerrot mulle miten kiertokanki vaikuttaa iskunpituuteen
Sannoohan sen järkikin jos otetaan vaikka näistä hondatybe koneista malli.
50cc kiinanhondakoneissa kampi akseli lyheampi kuin 90--> hondatype vehkeissä
Eli siis jos laitat 50cc alakertaan 110cc pytyn jää isku melkein sentin vajaaksi ja tehot (puristukset) häviää ja todellinen cc määrä on joku 86cc.
Sitten kun vaihat siihen 50cc koneeseen 110cc koneen kiertokangen passaa taas 110cc pytty hyvin.
Eikös näin toimi siis päin vastoin? MopedRacer vaihtaa lyhyemmän kiertokangen jolloin iskun pituus on lyhyempi kuten tuossa hondatype havainnollistuksessani...
Se kiertokangen pituus kun ei iskupituuteen vaikuta millään tapaa. Sen pituus määrää ainoastaan sen, että miten pitkällä se mäntä on kampiakselin kiertokangen alatappiin nähden. Iskun pituus pysyy samana. Kuutiotilavuus lasketaan iskupituuden mukaan, ei sen mukaan kuinka paljon AKK:sta on sylinterin yläpintaan.
Alatapin reikää siirtämällä enempi ulkokehän suuntaan pidentää iskua. Ei kiertokangen lyhentäminen/pidentäminen. Simple.
Ton 6mm lyhyempi kiertokanki tosin auttaisi siinä ettei tarttis tollasta 6mm koropalakiekkoa käyttää pytyn alla.
Eli eikös se ole sama asia pidentää kierto kankea kuin siirtää ulommaksi alatappia?
Nyt en älyä jotain.
Selly ja beetta kovina viri miehinä kyllä alyävät tämän iskun pituus homman mutta selittäkkääs ihan kunnolla se?
solifer sm 86 kirjoitti:Eli eikös se ole sama asia pidentää kierto kankea kuin siirtää ulommaksi alatappia?
Nyt en älyä jotain.
Selly ja beetta kovina viri miehinä kyllä alyävät tämän iskun pituus homman mutta selittäkkääs ihan kunnolla se?
Jos alatappi on 20mm kampiakselin keskeltä, on isku 40mm pituinen.
AKK:ssa tappi on 20mm alempana mitä kampiakselin keskikohta, YKK:ssa 20mm ylempänä = 40mm isku.
Siirtämällä tätä tapin paikkaa ulommas vaikka 21milliin keskikohdasta, pitenee isku 42milliin.
Tässä esimerkkinä peeveen kampiakseli missä iskua on pidennetty. Huomioi alatapin sijainti.
Got it?
Sorry Zeta offtopicista. Pakko.
EDIT: Iskun pidennyksessä pidennetään siis kiertokankea esimerkiksi sen takia, ettei mäntä kolise kampiakselin limppuihin AKK:ssa.
juuh iskutilavuus on männän pinta-alan ja iskunpituuden tulo. Kiertokangen pituudella ei ole vaikutusta. Ainoa asia joka vaikuttaa on kiertokangen alapään keskiön etäisyys kampiakselin keskilinjasta. Mikäli alapää olisi kammen keskilinjalla niin silloin iskun pituus olisi = 0 mitä kauemmaksi sen viedää niin sen suurempi on pyörähdysympyrän halkaisija = iskunpituus
Toivottavasti selventi
(Selly oli nopeempi ja oikein kuvien kanssa)
solifer sm 86 kirjoitti:No huh huh mitä juttua tiälä
Soliferistit haakkuu kilpaa tomosta ryssä kopioksi...
Millä tavalla tomos olisi huonompi kuin puch? koska yksin kertaisempi rakenne kun ei ole neulalaakereita sotkemassa koneen kasausta
Ainakin 64 mallin V3 tomoksessa on samat 3 neulalaaria kuin pukissakin
näistä uuemmista en sitten sanokkaa mtn
sikäli kun tiedän niin 61-64 käytetyt V3 moottorit ovat pukin lisenssi vehkeitä ja noita mainuttuja ryssäkopiota
uudemat ovatkin sitten jo ihan omiaan, vaikka merkinta on ainakin tomos exporteissa sama V3.