Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
solifer sm 86 kirjoitti:En nyt vielä vähän reilua milliä säikähtäisi, jos puhutaan useammista milleistä on klappia turhanlaisesti.
Tomoksen vaihteet ei kyllä ole kovin ''napakat'' käyttää, verrattuna vaikka Suzuki PV;n vaihteisiin. Välivapaat löytyy itselläkin kaikkien vaihteitten välistä, jos vaihtaa vain hipaisemalla poljinta, niin varmasti menee väli vapaalle.
Pitää kahtoo millo koneen otan irti rungosta, ku tohon kumminki pitää runko vaihtaa, ja maalata samalla koko mopo. Mut siinä pikaseen vaihdepoljinta kokeilin, nii ei siinä erityisempää klappia tuntunu. Kytkimen kaa en sen enempää kerinny pelailla, ku vähä kiire oli. Vetoakselia en ees koekillu. Mut pitää varmaa kokeilla jollai kiristää sitä kytkimen kruunumutteria, mikä on siinä kuvun alla. Tiiä auttasko. Ku eihä siinä muuta ku ei huvittas hirveesti konetta mennä aukomaa ku justiin tehty koneremontti. Mut kyllä laitoin niihin akseleihin kaikki prikat mitkä pitää olla siellä.
E: Pystyykö tän sm82 mallin rekisteröimään, jos runko on papereilla sm ts -81 ? Saatto mennä toi runko hommaki vähä perseelleen :F
Silloinhan se on ts 81. Ei sillä sen kummempia, kuin että se ei ole periaatteessa Sm. Mahdollista myöhempää museo rekisteröintiä se saattaa haitata...
Juu, purin tossa joku aika sitte mopon osiin, ja kokeilin samalla sitä vetarii nii kyllä siinä joku parin millin välys tuntuu... Mikä olikaan sen akselin halkaisija, ku pitäs sopivat shimmit käyä ostaa..? Ja mitkä oli -81 vuosmallin värit ? Siis runko, tankki ja sivupellit, takahaarukka ja ideal keula menis maalaukseen. Ja myös se mittarin alus pelti.
Värkikoodit löytyy varmaan jostain vanhasta värikoodi ketjusta, tai netistä.
Kannattaa purkaa se kone, ennen kuin ostat siihen mitään osia, tuleepahan kaikki varmasti kerralla.
solifer sm 86 kirjoitti:Värkikoodit löytyy varmaan jostain vanhasta värikoodi ketjusta, tai netistä.
Kannattaa purkaa se kone, ennen kuin ostat siihen mitään osia, tuleepahan kaikki varmasti kerralla.
Juu, siihe on vaihettu siis laakerit sun muut. Mut stefat yms. kyllä kannattaa ostaa ku purkaa konetta.
Kuinka isoksi pystyy solikan isoripaisen pytyn porauttamaan? nyt tuossa taitaa olla muistaakseni 40mm mäntä, onkohan vielä porausvaraa.
43mm taitaa olla maksimi, mäntiä ei ainakaan enään isommille löydy.
Ei kannata porata suoraan tuohon 43mm kokoon, koska sitten kun se on jo väljä tai leikkaa, ei pytyllä enään tee mitään.
Sen tuossa kuulin kaverilta joka ikänsä mopoja rassannu että entisajan alumiini mäntä turposi lämmöstä ja nää nykyajan hilumännät ei sitten turpoo mihinkää että jos millit on 41mm niin on ja pysyy kun taas ennen vanhaan se leipoi kiinni jos oli välys liikapieni,tuli se lämpölaajeneminen.
Siellä jollai ei kytkin pelannu tai loota,onkos se kytkin oikeesti kunnossa?
Jos seillä on vikaa niin oireilee varmasti ja ailahteleekin hurjasti,toimii ei toimi jne
tessu kirjoitti:Sen tuossa kuulin kaverilta joka ikänsä mopoja rassannu että entisajan alumiini mäntä turposi lämmöstä ja nää nykyajan hilumännät ei sitten turpoo mihinkää että jos millit on 41mm niin on ja pysyy kun taas ennen vanhaan se leipoi kiinni jos oli välys liikapieni,tuli se lämpölaajeneminen.
Siellä jollai ei kytkin pelannu tai loota,onkos se kytkin oikeesti kunnossa?
Jos seillä on vikaa niin oireilee varmasti ja ailahteleekin hurjasti,toimii ei toimi jne
Tuo männän "turpoaminen" johtui erilaisesta valmistusmenetelmästä. Ennen ei vielä tarkalleen tiedetty lämpölaajenemisen efektiä männän tapaisessa kappaleessa, jossa on reikiä ja jonka muoto ei ole tasainen. Tämän takia ne koneistettiin kohtuu suoriksi ja pyöreiksi, mikä on virhe. Nykyään tuo tempaus on ymmärretty paremmin ja sen takia mäntä koneistetaan yläpäästä n. 0.5 mm pienemmäksi kuin helman halkaisija ja päältä katsottuna tehokkaampien koneiden männät ovat hieman ovaalin muotoisia kompensoiden pakokaasujen, käyntitahdin ja uuden seoksen aiheuttamia muutoksia. Puhumattakaan mäntien lämpökäsittelystä valun ja koneistuksen välissä.
Tässä koneistajan 2 senttiä
Hei, nyt kokeilin projektin kasauksen jälkee ajaa, nii kyllä se vaa niin taitaa olla et menee vaihteensiirtäjän akselin ja vetoakselin välyksien piikkiin toi vaihteiden takertelu. 1. Ja 5 menee päälle, mut muut vaihteet vaan takkuilee.
Ja jos kytkintä säädät yhtää enempää kireelle nii käynnistyspoljin alkaa luistamaan. Pyttynä vakiosta porattu 60cc, jotenka puristusta riittää.
Levyt vaihdettu kytkimestä mut jousi on vanha, en tiiä vaikuttasko. Mut ei se kytkin muuten luista. Ja joo, vaihderattaat on kyl oikein päin ku kasattu, kun testasin. Ja vaihteen siirtäjän tappi on uusi, ja oikein laitettu.
Niin ja välystä on vetarilla ja vaihdepolkimen akselilla molemmilla noin 1,5mm. Mut se ei joittenkin mukaan oo vielä liikaa, kun ei ole vielä kahta milliä...?
Mitenkä vaihteet takertelee? Kytkimen jousi vanha, siis eikö sielä kuulu olla ainakin 4 jousta?
Jos kaikki on oikein kasattu, niin silloin vaihteet toimii oikein. Tomoksessa tahtoo aina olla melko kankeat tai muuten vain ankeat vaihteet käyttää verrattuna vaihde rummullisiin vaihteistoihin.
No ei mee vaihteet päälle. 1. Menee hyvin. Ja on ne kyllä siellä oikein kasattuna, kun siirtelin sitä tappia vaihderattaiden ollessa paikallaa, ja hyvi osu sinne hahloon.
Mut ne välykset..? Onko se nyt sitte sieltä vai mistä kii.
1,5mm kuulostaa kyllä paljolta, itsellä ehkä 0,5mm ja pelaa hyvin.
Tuo on kyllä melko hankala vika netin kautta arvioida, nämä kun on niin yksilöllisiä koneita.
Ainaki ku Enon solikkaan vertas välyksiä nii siinä kyllä oli tuntuvasti vähemmän klappia em. Akseleissa.
perusjantteri kirjoitti:Ainaki ku Enon solikkaan vertas välyksiä nii siinä kyllä oli tuntuvasti vähemmän klappia em. Akseleissa.
Joo siis vitosen ratas oli väärinpäin ja rattaissa oli iso klappi. Siis aivan sama montako prikkaa sinne akselille ois tunkenu. Siis vitosta ei kuulu asentaa sillain et syvennys on kytkimen puoleisen lohkoon päin. Kohouma sinnepäin, vaikka se ei nii loogiselta näytäkkää.
http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/vaihteensiirto.jpg
Ja juu sattu semmonen kämmi et tossa kuvassa toi tasainen laatta numero 14 sattu kasatessa jotenki paukahtamaan halki, ku vaihdeakseli jäi jotenki jännityksen.
Mut kyllä se rikka siellä akselilla kumminki pysyy, ku ei siitä lähteny ku joku kolmasosa hajalle. Mut vaihtaa kai se kumminki pitää ? Ja Mistähän lie uusia sais ?
Keskilohkot panin silti kumminki kasaan ku tiivisteen kerkesin jo tiivisteliimalla liimata, ja toinen hyvä syy on se, et osat ei häviä. Mut enempää en ruvennut kasailemaan tän takii jos se oiski vaa turhaa työtä tässä vaiheessa...
ja joo koneita on tullu semmoset 7 vuotta rämpättyy (n.15v asti) ja on kyllä tullu huomattuu et ei oo mun juttu ollenkaa...
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12