Soliferia

Täysversio: Solifer SM -80 Kesäkruiseri kuntoon...
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Nyt on sitten jo soiteltu alustavasti jo katsastusasemallekin JOS saisi tällä viikolla kaiken kuntoon niin voisi ensiviikolla yrittää leimata tuota härveliä. Soitin ja kerroin rehellisesti tilanteen ja jerroin mopon kunnon mukaanlukien 5.vaihteen ja säätösuuttimen. Ei kuulema aiheuta käytännössä ongelmaa mutta toki sanoi että ota pois koska hänen kuuluu niin sanoa. Kysyin huvikseen noista ledivilkuista ja hän sanoi ettei näe mitään ongelmaa että lyön vilkut vain akkukäyttöisenäkin tuohon. En itse kyllä usko leimamiestä tuossa koska jos mopossa on varuste niin se tulee toimia tilanteessa kuin tilanteessa eli ei saa käydä vaikka että akku tyhjä joten vilkut eivät toimi.

Isompi ongelma on paperit. Pitäisi saada todistettua tuon mopon vuosimalli jotenkin. Luovari on, samoin alkuperäisen ostajan/omistajan tiedot mutta hän muistaa vuosimallin väärin (-77:ksi väitti) mutta runkonumero ei riitä vaan pitää olla paperit joilla todistan että mopo on sen vuotinen kuin mitä väitän sen olevan. Eli vinkkejä tuon todistamiseen esim. lähteitä kirjoihin joista voisin kopioida esitteitä, merkitä eroja osissa jotka vain vm.-80 SM:ssä on yms tai jos jostain saisi jopa ihan jonkin muun virallisen paperin tuohon.
Onko tuolla niin väliä,lukeeko paperissa 77 tai 80. Tai no tietysti mahdollista myöhempää museo rekisteröintiä varten hyvä olla papereissa oikea vuosiluku.

Voithan näyttää katsastus inssille myös soliferian runkonumero viesti ketjun. Luulisi uskovan jo puolen tunnin selaamisen jälkeen,että on 80;vm.

Mutta jos katsastus on yhtä helppoa,kuin tuon minun PeVetin katsastus,menee läpi väkisin...
Katsastusmies ei välitä mutta Trafi välittää kuulema. Eipä sillä olisi se toki ihan mukava jos olisi oikea vuosi rekisteriotteessakin. TOSIN tästäkin on nyt kaksi kantaa. Soitin toiselle asemalle helpomman paperisodan saamiseksi ja sain taas toisenlaisen version. Eli mopon saisin kilpiin ihan luovarin kanssa, MUTTA 5.vaihde pitäisi poistaa. Pitää melkein käydä molemmissa paikanpäällä ja kysyä onko nyt aivan varmaa että tarvitsee nuo kaikki paperit/poistaa 5.vaihde.

Ja uskokaa tai älkää, sain ehjän vauhtipyörän, tyhjensin pakoputken bensasta ja eikös se lähtenyt oikein makiasti käyntiin. Herranisä en edes muistanut että tuo on noin äkäinen/vääntävä. Ei pikkubroidin puolikuristetun Aprilian RX:n väännöillä ole mitään asiaa tuon kanssa. Kokeilin kiksillä käsin että onko nyt vaihde sisällä vai ei, lähti samantien käyntiin ja eikös meinannut keulia ympäri ja lähti pintakaasullakin todella rikkaalla seoksella yllättävän hyvin/pirteästi. En kokeilut tyhjällä etukumilla vauhteja mutta kokeilin että ainakin vaihteita menee sisään ainakin neloselle tai vitoselle asti.

Vikoja/puutteita tällä hetkellä:
-Tällä kertaa toivottavasti pitävä eturengas koska edellinen paikka oli revennyt keskeltä halki
-Valot kytketty mutta mihinköhän on jarruvalokatkaisin kadonnut, sellainen kun omassani joskus oli
-Säädöt vielä hakusessa
-Sammutusjohto ei toimi (mites tuo menikään, missä sen piti olla kiinni jotta sammuu maadoittaessa ja miksi ihmeessä ei sammu koska kaikki johdot näyttivät olevan kiinni jossain)
-Vaihteensiirto on kankea/stefat niin tiukat ettei vaihdepoljin keskitä/palauta (vinkkejä tähän?)
Tuskimpa tuo vaihde poljin poljin kunnolla palauttaa muutenkaan,perus tomos...

Se vitos vaihteen poisto on helppo homma. Aikaiset kytkin kopan,otat sen akseli,joka on vetoakselin rattaita vasta päätä. Pyörittelet siitä ulosvetäjällä rattaat pois ja laitat vitosen tilalle holkin. Näin on neljä vaihdetta ja ylin vapaa vaihde.

Sähkökaavio http://soliferia.parasiitti.org/pmwiki/a...kaavio.png
solifer sm 86 kirjoitti:Tuskimpa tuo vaihde poljin poljin kunnolla palauttaa muutenkaan,perus tomos...

Se vitos vaihteen poisto on helppo homma. Aikaiset kytkin kopan,otat sen akseli,joka on vetoakselin rattaita vasta päätä. Pyörittelet siitä ulosvetäjällä rattaat pois ja laitat vitosen tilalle holkin. Näin on neljä vaihdetta ja ylin vapaa vaihde.

Sähkökaavio http://soliferia.parasiitti.org/pmwiki/a...kaavio.png

Juu onnistuu varmaan noin mutta mieluusti en koskisi toimivaan laitteeseen. Dont fix it if it aint broken on ihan hyvä lähtökohta.

Nuo valojen sähköt pähkäilinkin jo ja ne toimivat mutta tuo sammutusjohto. Mistä sen piti tulla? Konkalta, puolalta, kärjiltä?

EDIT: Niin ja tuo vaihdepoljin ei siis palauta käytännössä ollenkaan. Eli joutuu aina kengällä palauttamaan vaihdevivun keskelle ennen isommalle vaihtoa.
Juu ei palauta itselläkään juuri yhtään.

Konkalta tai puolalta tai sitten käriltä,kuitenkin siltä johdolta. Osuessaan runkoon tuohon liitetty johto aiheuttaa oikosulun ja sammuttaa pelin. Naughty
solifer sm 86 kirjoitti:Juu ei palauta itselläkään juuri yhtään.

Konkalta tai puolalta tai sitten käriltä,kuitenkin siltä johdolta. Osuessaan runkoon tuohon liitetty johto aiheuttaa oikosulun ja sammuttaa pelin. Naughty

Vaan eipä sammuta eli johto ilmeisesti poikki sisältä koska johto on kyllä kiinni jossain. Nooh pikkuvikoja ja ei kuulema ole ongelma leimalla mutta korjaan toki jo ihan mukavuusyistä. Tulin juuri konttorilta papereiden kanssa ja ne ovat kuulema ok ja ensi tai sitäseuraavalla viikolla pitää viedä laite konttorille tarkastettavaksi.
Kukas heittäis jotain linkkiä jonnekin missä oli lueteltu noi vuosimallien eri erot eli esim mitä asioita on VAIN -80 vuotisessa SM:ssä tai ylipäänsä ulkoiset tunnusmerkit noista. Muistan lukeneeni hyvän topicin asiasta mutta en löydä sitä nyt mistään. Ilmeisesti navat pitäisi olla Maillardit, seisontatuki takahaarukassa kiinni, kromatut keulan alaputket, ei kehtorunkoa yms... Ajattelin varman päälle pelata ja kerätä vähän noita eroja talteen.

EDIT: Tässä mitä olen itse kerennyt löytää eroja:
mopon alkuperäinen ruskea värisävy punaisilla tarroilla tuli saataville vasta vuosimalliin -80, kyseisen mopon navat ovat Maillardin 100mm jarrut eivätkä Grimecan 105mm jotka tulivat vuosimalliin -81, lisäksi etuhaarukan alaputket ovat mopon alkuperäisessä keulassa kromatut (keula vaihdettu minun toimestani vanhan hajottua) eivätkä maalatut kuten vuosimallissa -81 olisi. Lisäksi runkonumero on seitsemännumeroinen eikä kuusinumeroinen (numerointi muuttui kesken vuotta 1980 seitsemännumeroiseksi), seisontatuki on kiinni takahaarukassa eikä rungossa kuten vanhemmissa malleissa (<--1979).

EDIT2: Ovathan kuvan navat juurikin Maillardin 100mm:t? https://www.dropbox.com/sc/yjjo8yb0bvzbal8/ivzFLBmFz-
Ja onhan muuten järkyttävän huono tuo vakioputsari. Ei tuo jaksanut enää ottaa rundia kunnolla, kierrosherkkyys täysin kadoksissa, rehellisen laiska härveli tuon kanssa vaikka kuinka säädin seoksia laihemmalle. Hyvä että on jo Pipercross valmiina asennukseen leiman jälkeen.
http://soliferia.parasiitti.org/keskuste...558&page=1
siinä olisi se runkonumero viesti ketju.
Juu tuon löysinkin mutta muistelen että jossain ketjussa oli todella hyvin listattu yhteen viestiin nuo vuosimallierot. Noh, eipä tuossa mitään onneksi kun löysin mainokset -79, -80 ja -81 malleista joissa näkyy selkeästi nuo erot.

Ja tuli fiksattua sammutusjohto (sisältä poikki) ja reititettyä johtoja ja vaijereita fiksummin, vaihdettua laatikkoöljyt ja nyt vaihtaakin huomattavasti paremmin. Virtalukko pitäisi vielä kytkeä, magneeton koppa kiinnittää, kiristää ketjut, sekoittaa tuoreet bensat ja tiivistää alkukäyrän ja putken välinen rako. Itsellä ei ole koskaan ollut siinä sitä tiivistekumia joten joudun silikoonilla tms tiivistämään koska muuten valuu öljytöhnät alkukäyrälle ja moottorille.

Kävin jo hiukan kokeilemassa kulkupuoltakin samalla kun säädin seoksia. Onneksi tuo vakioputsari kuristaa niin paljon koska menee erittäin helposti jo sen 40km/h GPS:ään eli kun sisäänajo on ohi ja putsari kunnolla hengittävä niin pitäisi mennä sen 50km/t aika kevyesti saati sitten kun lyön 12h eturattaan takaisin.

EDIT: Ja nyt on mopo lastattu huomiseksi leimaa varten peräkärryyn. Eli huomenna toivottavasti onnistunut yritys saada kilvet.

EDIT2: Eipä onnistu leima vielä tänään mutta huomiseksi varattu aika.
Nyt menee jo varsin hyvin, leima tuli heittämällä. Pieni takaisku toki kuuluu asiaan mutta ei anneta asian haitata. Eli mopo on tällä hetkellä katsastettu mutta kilvet puuttuvat vielä koska en itse ollut paikalla niitä hakemassa/rekisteröimässä mopoa. Meni leimasta tyypilliseen Solifer tyyliin käyden 10sekunttia ja sammuen ilmeisesti vähästä bensasta johtuen koska leimamies ei vissiin tajunnut laittaa hanaa varatankille Big grin. Ei kuulema kommentoinut oikein mitään mihinkään mutta eipä sillä väliä kun leima on paperissa ja tietää itse laitteen kunnon.

Tänään voisi käydä illalla hakemassa ne kilvet ja aloittaa mahdollisesti sisäänajonkin jo illalla Dance.

Miinuksena ettei faija ollut ihan osannut köyttää mopoa uudelleen kärryyn ja mopohan kaatui kärryssä seisontatuen katkettua 5cm nivelestä. Nooh, joko uutta tilalle tai hitsaamaan vanhaa paikoilleen. Laatikkoöljyt koneeseen (taas) ja kovaa ajoa. Harmi vain että ne lumet tulivat luonnollisesti juuri kun saa mopon lailliseksi.
Kilvet haettu kauhean kikkailun jälkeen toiselta konttorilta ja ajettukin se parikymmentä kilsaa. Ja tuttuun Solifer tyyliin se käyttäytyy todella todella oudosti. Ei tykkää yhtään kulkea (tosin vakioputsari kiinni) ja heti jos yhtään yrittää saada kiertämään ajaessakin niin ei jaksa isommilla vaihteilla tai vaihtoehtoisesti pääsee vauhtiin mutta hetken ajettua ensimmäinen kaasun löysäys ja kone vain sammuu täysin. Ei lämpöleivo koska pyörii heti hyvin ja jos ehtii kytkimen laittaa pohjaan niin lähtee samantien samoilla vauhdeilla käyntiin. Sytkä vain katoaa täysin. Ei kaasarin jäätäminenkään nyt noin rajua reaktiota pitäisi aiheuttaa Pitää vissiin säätää ainakin se sytkä ihan kunnolla, tarkistaa katkojat ja ettei maadoita mihinkään esim tietyllä resonanssitaajuudella yms.
Havaintoja Soliferista: Italialainen bensahana ei pidä vaan kaikki bensa valuu tankista koneeseen vaikka hana onkin kiinni, eturengas on vieläkin puhki (miljoonannen paikkauksen jälkeenkin vuotaa toodella hitaasti tyhjäksi) ja että kone ei käynnisty jos puolet tankin bensoista on kampikammiossa, sylinterissä ja putkessa.

Nooh nuo nyt selvittää tarvittaessa nopeastikin tai laittaa vaikka vanhan pitävän orkkishanan takaisin uudella sihdillä ja muilla osilla ja tilaa uuden sisäkumin. Mutta pikkuhiljaa nyt kun kilvetkin löytyvät eli ei pitäisi olla mitään kiirettä ennen kevättä. Olen tyytyväinen jos talven aikana pääsee hiukan rellestämään tuolla pikkuteillä ja/jos saan noita pikkunippeleitä fiksattua/vaihdettua uusiin ja saisi uutta maalia pintaan.
Kannattaa kokeilla vaikka vesi saavissa sitä sisä kumia,heti löytyy vuoto kohta.
solifer sm 86 kirjoitti:Kannattaa kokeilla vaikka vesi saavissa sitä sisä kumia,heti löytyy vuoto kohta.

Joo no reiät kyllä löytää mutta milloin on vanhentunutta liimaa, milloin paikka repeää kun keskeltä kahtia kun laittaa paineet yms Rolling Eyes.

Ja tuleeha noita, etenkin kun vanhasta moposta kyse. Valitettavasti inhoan moisia ongelmia. Jos olisi jotenkin fiksusti mahdollista niin löisin tuohon modernin ilmajäähdytteisen 2t koneen jostain enskasta ja nauttisin luotettavuudesta, tehosta ja kunnon sähköistä vanhan mopon fiiliksellä. Eipä sillä että nuo ongelmat niin suuria nyt ovat mutta sanotaanko näin että erittäin turhauttavia kun yhdestä pääset nin toinen paikka leviä vaikka kaikki osat uutta ja pitäisi olla kunnossa.
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12