Soliferia

Täysversio: Solifer SM -80 Kesäkruiseri kuntoon...
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Pitää jossain vaiheessa kaivella. Solifer kun on nyt vähän kakkossijalla kun sain taas hankittua auton jota viitsii ajaa ilokseenkin tuon edellisen 1.6 farkku Focuksen tilalle. Jotenkin ei ole ehtinyt tällä viikolla edes paria sekunttia uhraamaan Soliferille kun on tuolla RS Octavialla tullut reviteltyä Twisted Evil. Jotenkin tuo 200hp/280nm on houkuttelevampi teholukema kuin 1.5hp Naughty
...toivottavasti ei loppunut tähän solifer harrastus Crying or Very sad
Ei ole sininen. Nätti väri kyllä tuo sininen. Entinen Focus ST oli samantyyppinen. Tuo RS on paloauton punainen. Auttaa hyvin sekoittumaan liikenteen sekaan ilman liikaa huomiota eikä ole alkuihmetyksen jälkeen pöllömmän värinen. Nyt tosiaan piti saada vaan enemmän kulkupuolta kun jouduin ST:n palauttamaan liikkeeseen koneen alettua levitä joten otin sitten vaan jonkin peruskinnerin tilalle ja kävi kuten arvelinkin eli kyllästyn sen hitauteen (niin kyllä kyllästyi muijakin Nauru). Tuli sitten bongattua autoliikkeitä kierrellessä tuo ja koeajon jälkeen tuli tehtyä diili. Nyt tosin tulee liikkeen piikkiin hyvä remppa kun selvisi että koko raidetanko on vaihtokunnossa eli pari tonnia tulee liikkeelle laskua.

Tuollainen härveli siis tällä kertaa käyttikseksi
[Kuva: IMG_20120730_194039.jpg]

Mutta eihän tuo Solikka ilman huomiota jää. On sitä ennenkin ollut ties mitä muuta kulkinetta samaan aikaan ja Soliferista ei ole silti luovuttu. Hiukan hidastuu kun joudun tallista luopumaan putkiremontin ajaksi eli Solifer on nyt työnnetty porukoiden pihaan seisomaan ja odottamaan koneen kasausta. Leimalle heti kun kone on kasassa. Ja putkirempan jälkeen on hyvä mahdollisuus että saisin vielä isomman tallinkin niin saisin jopa nykyisen autonkin mahtumaan itse talliin Nauru (nykyinen on suunniteltu 60-luvun pikkuautoille ja kyllä sinne kupla ja avo-Escort mahtuivat nätisti mutta eipä mitään mahiksia nykyautoilla).
Pitkästä aikaa päivitystä tähänkin projektiin. Auto, fillari ja kämppä ovat olleet pitkälti edellä mutta nyt sai taas uutta kipinää kun ajelin broidin mopolla tuolla landella.

Eli eli... Kysymys kuuluukin että kuka haluaisi palkkiota vastaan kasata meikäläiselle ehjän koneen tai myydä kunnostetun alakerran meikäläiselle? Itsellä on siis osat kahteen alakertaan ja tässäkin topicissa mainittu kasa uutta osaa mutta ei intoa/aikaa opetella kasaamaan itse kuntoon ja tarvitsisin jonkun tekijän. Edellinen kasaajaksi lupautunut ei ole saanut muuta aikaan kuin purkanut yläkerran ja todennut että toinen männänrengas poikki (l-profiili).
Soittelin parit puhelut ja hommahan alkaa järjestyä. 33vuotias Solifer palaa varsin monen vuoden jälkeen Solifer merkkihuoltoon Nauru. Eli kaveri joka huolsi omat nykymopot ja mönkkärin on myös erittäin taitava ja jämpti entisöijä/korjaaja ja lupautui tekemään tuon koko homman mielestäni varsin sopivaan hintaan. Sovittiin alustavasti että kasataan kone viidennen vaihteen kanssa ja sitten vaan pitää löytää sopiva konttori joka ei turhia niuhota noin vanhojen kanssa.

Tuli tuossa myös saatua uutta intoa ja pitäisi tällä viikolla aloittaa tankin ja työkaluboxin pohjatyöt ja hankkia vähän lisää maaleja. Väriksi tulee todennäköisesti nyt sama punainen kuin tuo Octaviakin valkoisilla raidoilla/grafiikoilla tankissa ja boxissa. Myös muut osat paikkamaalataan niiltä kohdin missä tarvetta ilmenee. Jos saisi vaikka mopon siihen kuntoon että kun ensikuun alussa vien koneen korjaukseen niin mopo olisi muuten jo leimakunnossa.

Mutta tosiaan jos kenelläkään tulee tarvetta huolloille, entisöinneille, osametsästykselle tms niin voin erittäin lämpimästi suositella Ricars Oy:tä.
Nyt on kone ollut viime torstaista lähtien odottamassa kasausta Ricarsilla. Valmistumisajaksi sovittiin ennen lumia, eli toivotaan tällä hetkellä että lumi tulisi mahd.nop. niin saisi koneen kasaan ja mopon koeajokuntoon ennen talvea. Mielenkiinnolla odotan miten porattu pytty, uusi kuulema fiksumpi mäntä, 5.vaihde, uudet osat ja muut pikkuhilut toimivat yhteen ja että muuttuuko miten tuone koneen käynti/toiminta.
Dodiin. Pieni päivitys projektiin. Kone kasassa 5.vaihteen ja uuden alkuperäistyylisen männän kanssa. Porattu uudelleen koska mäntä otti osumaa viimeksi käydessään koska Moposport oli unohtanut pyöristää pakoaukon toisen reunan eli turhaan haukuin Dinaminin mäntää. Tilattu monella sadalla eurolla lisää osaa mm uudet renkaat (Sawa B7:t) ja tehty sitä tätä ja tuota pientä osien metsästystä.

Tämän hetkinen tilanne on se että kone käy todella nätisti... takaperin. Säädetty sytkää, kärkiä ja kokeiltu kaikkea mahdollista. Tällä hetkellä siis minulla on viisi peruutusvaihdetta. Nooh tuon kanssa monta päivää tapeltuani huomasin eilen yhden mielenkiintoisen asian magneetosta. Vauhtipyörässä on nuoli vasemmalta oikealle eikä kuten orkkis Boschissa oikealta vasemmalle. Magneetit osuvat kohdikkain yms mutta ilmeisesti itse kärkiä ohjaava nokka on väärässä kohdassa/väärinpäin ja selittäisi montakin ongelmaa kuten sen että kärkiä ei pääse säätämään ollenkaan kunnolla koska magneeton "ikkunat" eivät osu kärkien kohdalle oikeaan aikaan. Vauhtipyörä on Finmopolta tilattu tarvikemalli ja sinnepäin soitellessa vertailtiin muihin hänellä oleviin tarvikkeisiin joissa on kaikissa nuoli kuten alkuperäisissä vauhtipyörissä ja minulla olevassa on väärään suuntaan pyörivä. Illalla saan varmistusta kun kokeilen noilla muilla vauhtipyörillä mitä löytyy että josko kyse olisi vain väärästä vauhtipyörästä ja saisin koneen käymään oikein.

Noin muuten projektissa on vielä monta pikkujuttua hukassa mutta kun kone saadaan toimimaan niin ei puutu enää paljoa kilpikunnosta.
Ja tallillahan se selvisi. Vertasin vanhaa Boschilaista Finmopolta tilattuun käytettyyn ehjään... 20-30astetta eri kohdassa tuo katkojankärkien nokka suhteessa aitoon Boschilaiseen. Vanha lähtee takaisin Finmopolle ja saan uuden tilalle. Eli pisteet kotiin Finmopolle taas.
Aika jännä vauhtipyörä,missähän vehkeessä lie käytetty?
Olisikohan lähtenyt pyörimään oikein päin,jos olisi pistänyt vaihteen päälle ja tuupannut taakse päin?
solifer sm 86 kirjoitti:Aika jännä vauhtipyörä,missähän vehkeessä lie käytetty?
Olisikohan lähtenyt pyörimään oikein päin,jos olisi pistänyt vaihteen päälle ja tuupannut taakse päin?

Ei edes yrittänyt. Sytkä aivan liikaa pielessä moiseen. Säätövara ei kertakaikkiaan olisi riittänyt.

Ja vielä myydään Dinaminejä. Moposport kehtaa vielä kehua niitä tehomänniksi ja oikein priimakamaksi. Omassa siis männänrengas katkesi noin 10min käytön jälkeen, tosin Moposportin pytyn porauksen viimeistelyn kustua.
Vieläkö joku käyttää pyttyjä moposportilla porattavana?
Kuulemma poraillut pytyt v#tuiks jo 80luvulla...

Kävin tutkimassa omaa tinaminia,olikin katkennut alempi männän rengas,eikä ylempi. Eli ainakin L-profiili kesti sen 20m ajoa...
solifer sm 86 kirjoitti:Vieläkö joku käyttää pyttyjä moposportilla porattavana?
Kuulemma poraillut pytyt v#tuiks jo 80luvulla...

Kävin tutkimassa omaa tinaminia,olikin katkennut alempi männän rengas,eikä ylempi. Eli ainakin L-profiili kesti sen 20m ajoa...

Sattui ensimmäisenä vastaan mistä sai nopealla aikataululla niin porauksen kuin männänkin joten sinne meni. Katsoin että oli pyöristetty reunat mutta olin huolimaton ja ei ollut kuulema pyöristetty pakoaukon yhtä sivua. No aina oppii mutta harmittaahan tuo kun kesti vielä niin pitkään huomata ongelma ettei oikein voi takaisinkaan viedä ja vaatia rahoja takaisin. Onneksi oli uusi poraus siisti ja varsin edullinen ilmeisesti.
Hei, mitenkäs muistaako kukaan kumpi suunta säätösuuttimesta oli rikkaammalle ja kumpi laihemmalle. Kaikkialla vain ohjeita kokeilla korvakuulolta mutta mieluusti käyttäisi reilusti rikkaalla ensin sen 5-10min ennen kuin ajaa metriäkään saati kokeilee ja kuuntelee kierrättämällä onko laihalla vai rikkaalla.
Auki päin rikkaammalla ja kiinni pöin laihemmalla. Ainakin wandamotorilta ostetussa ssuuttimessa.
No tuskin noissa eroja on kauheasti. Kävin jo tuossa kärjet ja sytkän säätämässä about oikeiksi ja nyt odotellaan kärsimättömänä paketin saapumista. Pitäisi tuo puhkaisemani sisäkumi paikata kun ei pitänyt vieläkään ja laittaa sähköjä kasaan niin olisi jo melkolailla valmista muiden kun säätöjen osalta.

Lisäksi katselin tuossa alustavasti jo Motonetistä ja Biltemasta yms 12v ledivilkkuja ja akkuja josko löisi sopivat oldschool-tyyliset led-minivilkut Solikkaan ja kytkisi toimimaan akun varassa ja vain latailisi sitten akkua tarvittaessa. Ei huvittaisi Helsingissä käsillä huitoa minne on menossa. Vajaa 100e tulisi kaikkine varusteineen hintaa tuollaiselle mutta saa odottaa siihen asti että on leima koska tuollaisen viritelmän kanssa ei taitaisi leimasta mennä.
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12