Soliferia

Täysversio: Solifer SM -80 Kesäkruiseri kuntoon...
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Tuo tulppa vaikuttaa sopivalta.

Itsellä oli kerran vakiossa 15-38 välitykset ja jaksoi vetää silti yllättävän hyvin. Nyt muutoin vakiona (no 2,5mm madallettu kansi...) menee vitosvaihteen kanssa mukavasti 13-38 väleillä,kun vitos vaihde korvaa pitkät välit. Mukavammin menee mäet,pahassakaan mäessä ei tarvitse kuin neloselle tiputtaa. Sinulle ehkeen 13-35 välit olisi passelit,jos ajelet enempi kaupungissa,niin kiihtyykin paremmin. Nämä tosin ihan tapaus kohtaisia.

Itsellä pevetissä 62cc pytyn,teharin ja 16mm kaasarin kanssa vain 13-35 välit,kiihtyy pirun hyvin ja jaksaa mennä mäetkin tuosta vaan,kun täälä päin niitäkin omiksi tarpeiksi,niin arvostaa hyvää vääntöä...
Nyt kun vaan 13-piikkisen löytäisi jostain. 14piikkisen en haluisi lähteä suoralta kädeltä ettei tuo kiihtyvyys häviäisi ja takarattaita taas ei noita kuperia vissiin ihan jokapaikasta löydy. Ainakaan MC-Scatterillä ei ollut, Finmopossa ei ollut listoilla (tosin varmaan löytyy kun vaan kysyy) ja Moposportista en ole katsonut. Noo eipä tässä nyt kiire sinällään kun sisäänajo jatkuu vielä. Ainoa ärsyttävä puoli on että 40km/h ei voi mukavasti kruisailla sisäänajovauhtia liikenteen seassa vaan joutuu kierrättämään omaan makuun liikaa.

EDIT: No Moposportistahan niitä löytyy näköjään. Pitänee pyörähtää siellä ensiviikolla ja napata 13piikkinen mukaan ja koska nuo eivät liikoja maksa niin vaikka 14piikkinen myös.
Pientä updatea tähänkin härveliin. Eilen hyytyi totaalisesti yhden jyrkemmän ylämäen jälkeen ja nyppäsin heti kotona kannen auki. No selvisi ensinnäkin että kannentiiviste oli vuotanut (oli kostea öljystä koko tiivistepinta toiselta puolelta) ja pytty oli aika oudon värinen. Sellainen ruskean öljyinen/kullan värinen. En tiedä onko öljyä jäänyt niin paljon rikkaalla olosta vai onko kyse ihan lämpöleipomisen värjäämästä metallista. Naarmuja ei näkynyt ainakaan paljaalla silmällä mutta pytty oli kuuma ja piti nopeasti saada laite liikkeelle joten en voinut sormella kokeilla ja piti pistää kamat kiinni jo. Pitää tänään lyödä kylmempi tulppa ja välit pitää tänään kokeilla onko 13 vai 14 parempi.
Turhan myöhänen sytytys kuumentaa aika paljon paikkoja kanssa. Aavistuksen rikkaalle säädöt ja aikaista sytytystä vähän. Josko kävis vähän viileämpänä. Hymy
Selly kirjoitti:Turhan myöhänen sytytys kuumentaa aika paljon paikkoja kanssa. Aavistuksen rikkaalle säädöt ja aikaista sytytystä vähän. Josko kävis vähän viileämpänä. Hymy

Tämä on myös tekeillä tänää. Säädöt ovat jo rikkaalla tuntuu vaan oudolta että sytkä myöhäisellä jaksaisi vääntää ja kiihtyä noin hyvin mutta kokeiltava se on sitäkin. Ja tuo pytyn väri johtuu kuulema nykyöljyistä. Ihan mielenkiintoinen väri meinaan oli. Ja huomasin myös pyttyä aukoessa että koko pakoaukko ei aukea vaan mäntä jää hiukan sen päälle. Pitänee ottaa jossain vaiheessa viilaa käteen ja tehdä mäntään muutoksia ja varmistaa että imuaukkokin aukeaa täysin.
Kannattaa mitata ennemmin ne aukkojen aukioloajat kuin kattella vaan pykälää mikä jää jäljelle. Ne kun merkkaavat enempi kuin pikku pykälä. Se mäntä kun on aika suuren osan ajasta muutenkin peittämässä osan aukkoa vaikka aukeaisi täysin AKK:ssa. Hymy

Saattaa yllättää että paljonko imuhelmaakin pitäisi pätkiä että imun aukioloajat pelais yhteistyötä pakoaukon kanssa.. Tai ainakin oli tossa pappatunturissa.. 3mm korotetulla pytyllä 2mm korotettu pako, vaatii 12mm pätkimistä imuhelmasta että imu hengittää samaa köyttä pakopuolen kanssa. Hymy
Juu tulipahan laitettua pidemmät välit ja säädettyä sytkää. Vaihdoin ensin ne välitykset ja totesin että noilla ketjuilla ei 14piikkinen mahdu koska ketjut jäävät liian lyhyiksi. Nooh 13piikkinen vaikuttaa olevan oikein mainio välitys, jaksaa kiihtyä ok ja pystyy jopa sisäänajossa pitämään 40km/h matkanopeutena ilman älytöntä revitystä. Ainoa ongelma ilmeni siinä että kiitos eturenkaan siirtymisen eteenpäin alkoi takajarru jumittamaan koska takahaarukka otti kiinni takajarruvipuun. Ilmeisesti tuossa vanteen ja haarukan välissä on ollut joskus prikka mutta joku on sen joskus kadottanut. Pitää lyödä joku sopiva määrä prikkaa tuonne jotta saa luotettavasti toimimaan.

Tuon jarruongelman kanssa tapellessa meni niin paljon aikaa etten ehtinyt paneutumaan ollenkaan sytkän tarkkaan säätöön vaan näppituntumalta vedin sytkää aikaisemmalle ja nyt tuntuu että yhdessä kylmemmän tulpan kanssa ei kuumene enää samalla tavalla ja uskaltaa ajaa isommilla kierroksilla mutta eipä nouse enää oikeastaan mäkiä mitenkään fiksusti. Kiihtyy tasaisella ihan ok (eli kuten pikkusen pidemmillä välityksillä sopiikin odottaa) mutta ilmeisesti tuo 13piikkinen veti kierrokset juuri ja juuri liian pieniksi mäkiin ja joutuu nyt pykältämään yhtä pienemmälle kun aiemmin. Pitää joko tänään tai tuossa lähipäivinä ihan rauhassa katsoa tuo säätö kohdilleen tehon maksimoimiseksi ja lämmöntuoton minimoimiseksi.

Ja juu tuo pytty nyt pitää muutenkin katsoa jääkö tuo ns "vakiopytty" leimapytyksi ja porautan tuon muistaakseni rajummin viilatun pytyn tuohon ja nautin vähän paremmista tehoista. Muistelen nimittäin että tuo meni tuolla isommin viilatulla 13mm Bingillä, 12/35 väleillä, osittain lasketulla kannella ja osittain tyhjätyllä vakioputkella jo lähemmäs sen 60km/h kun vaan kehtasi kierrättää (tosin kytkin luisti silloin joten viimeiset huiput jäivät kokeilematta).
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12