Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Eipä ole mutta mietinnässä on haenko putken jossain vaiheessa uutena vai odottelenko käytettyä. Ja tuo yleismalli on mielestäni suht kallis kun vertaa Muffleriin tai muihin. Ja muistelen että oli aika kovaäänisen putken maineessa.
Pitää pistää sivu talteen. Onko mitään hajua minkälainen tuo Biturbo olisi luonteeltaan?
Mitä putkea suosittelisit itse? Tai onko sinulla esim tiedossa onko tuo linkissäsi oleva putki kuinka sopiva Soliferiin. Mihin Tomokseen sopivia putkia kannattaa katsella?
http://www.puchshop.de/catalog/biturbo-e...-2286.html
Olisikohan tuollainen sopiva? Muokattavissa toki mutta tuo vaikuttaisi ihan näppärältä sen suhteen ettei olisi kultainen änäri yms joten ehkä ihan yhtä räikeästi erottuva yms. Hinta olisi hyvä mutta toki tulisi vielä 22e posteja.
Nooh, nyt on tuo perus Biturbo tilauksessa. Otin tuon kiinteällä alkukäyrällä olevan 29e hintaisen perus Biturbon mutta nyt mietin että olisiko pitänyt ottaa se irtokäyrällä oleva (
http://www.tomoshop.nl/catalog/exhaust-b...p-788.html ). 50e tulee about hintaa kotiovelle toimitettuna. Noo sopii tai ei niin alkukäyrän nyt saa helposti vaihdettua ja tuo tarvikekäyräkään kun ei maksa jos ei meinaa sopia muuten. Onpahan halvempi kuin Muffler ja ei pitäisi niin viedä tuota maavaraa kun on Tomokseen suunniteltu ja tulee vielä oikealta puolelta. Bonuksena toki ettei ole ainakaan joka jannulla samanlaista putkea.
Samoin kävin tänään jo hiomassa tankkia hiukan vanhoista maaleista. Ei tuolla lakkabensalla pehmene tuo maali vaan pitää näköjään olla sitä ihan bensabensaa jotta lähtee. Noo pikkuhiljaa.
Edit: Niin ja selvittelin tuon Biturbon luonnetakin. On ilmeisesti keskialueelta kohtuu ylös asti vetävä putki. Ulkomailla ihan hyvä hintaluokassaan mutta äänenvaimennin voi alkaa antautua jossain vaiheessa.
Tuli eilen vedettyä Solikka hinurin kyytiin ja toiselle tallille ja aikomuksena oli hitsata nuo jalkatapit suoraan ja hitsata seisontatuki kiinni mutta eihän se ihan putkeen mennyt... Jalkatappien kiinnitysrautaa ei alettu taivuttelemaan koska todettiin että on tasaisesti taipunut mutkalle koko matkalta eikä ollut intoa alkaa lämmittämään sitä koko matkalta punahehkuiseksi jotta saataisiin suoraksi. Katsoin vain oikeat kulmat itse tapeille ja väänsin itse tapit "vinoiksi" jotta istuvat suorassa kiinni ollessaan. Toimivat ja ekaa kertaa mahtuvat jalat tapeille suoraan mikä on jo erittäin iso boonus ajomukavuutta ajatellen. Seisontatuen unohdin tietenkin kotiin joten sitä ei hitsattu vaan hitsataan samalla kun sovitellaan tehari kiinni kunhan saan sen käsiini. Saa nähdä miten pitkään TNT:llä kestää toimittaa ja tuleeko kotiin asti vai lähipostiin.
Tänään tuli tuo teharikin. Työnjälki ihan ok mutta varastoinnissa tai kuljetuksessa saanut pari naarmua ja yhden klommon. Samalla tuli havaittua että tuo putken oman käyrän laippa on tehty kapeammalle pulttijaolle. Eli koko laippa pitää leikata irti tai laikata ruuvinreikien päät auki ja saada sovitettua prikoilla tuo kiinni. Käyrä vaikuttaa siltä että voisi sopiakin sellaisenaan/pienillä taivutuksilla SM:ään mutta mopo on vielä toisella tallilla joten ei voi varmaksi sanoa.
[
attachment=1346][
attachment=1347]
Putkea en ole vielä saanut edes asennettua mutta seuraava idea pukkaa jo päälle... Koska tuo sähköinen kierrosrajoitin meni mönkään tuli ideaksi parannella koko sähköt kerralla. Eli Zeta on ilmeisestikin tehnyt joskus 12v cdi-muutoksen Yamaha DT50:n kamoilla ja itsellä olisi aikomuksena tehdä sama proggis. Saisi 12v sähköt ja virtaa mm. vilkuille, enemmän valotehoa, cdi-sytkän ja cdi-sytkän mukana myös mahdollisuuden asentaa suoraan vaikka kauko-ohjattava kierrosrajoitin.
Tällä hetkellä siis hakusessa sopivat kamat mielelään käytettynä. Luulisi että satasen pintaan saisi koko kasan jolla saa aikaan halutun tuloksen.
Tuli eilen käytyä hiukan tallinkin puolella hitsailemassa. Tuloksena on ehjä seisontatuki (ei kaunis mutta toimiva ja kestää istumisen satulassa seisontatuen varassa yms) ja muokattua tuo putki kiinni. Eli tuo Biturbon putki sopi melkein suoraan. Kaasulla lämmitystä ja pari taivutusta alkukäyrään ja laipan reikien suurennos ja asennon muutos niin saatiin putki kiinni nätisti. Takakiinnitys lattaraudasta takaswingin kiinnitykseen ja thats about it. Istuu hyvin, näyttää hyvältä ja kuulostaa varsin hyvältä.
Pikalenkillä tuntui että ei kiertäisi eikä vääntäisi yhtä paljoa alakierroksilla mutta voi olla kyse toodella huonoista säädöistä, kaasarin jäätämisestä ja siitä että äänet muuttuivat todella paljon matalammiksi ja kuulostaa siltä ettei kiertäisi. Tuntui tosiaan ettei vääntöä olisi yhtä paljoa pikkukierroksilla mutta toisaalta ykkösellä tuntui että vääntöä olisi aivan tajuttomasti verrattuna aiempaan eli todennäköisesti tehoalue on vain siirtynyt ylemmäs ja ei sisäänajossa pääse kierrosalueelle. Olisi pitänyt olla kypärä yms niin olisi voinut heittää muunkin kuin todella todella lyhyen 100m testilenkin vauhdin ollessa hyyvin matala.
[
attachment=1364]
Sehän istuu mukavasti,mutta melko matalalla.
Tuo pitkä alkukäyrä saattaa haitata putken toimintaa,mutta pärjännee kun ei huippu tehoja haeta varsin hyvin noinkin.
Tankissa muuten melko tyyliläs maalaus.
solifer sm 86 kirjoitti:Sehän istuu mukavasti,mutta melko matalalla.
Tuo pitkä alkukäyrä saattaa haitata putken toimintaa,mutta pärjännee kun ei huippu tehoja haeta varsin hyvin noinkin.
Tankissa muuten melko tyyliläs maalaus.
Juu mietittiin että josko nostaisi ylemmäs mutta en halunnut taivuttaa käyrää liikaa ettei putki litisty. Ja toisaalta todettiin että tuo sopii mopon linjoihin ja 70-luvun tyyliin joten jätettiin noin. Etenkin kun kaupunki kruiseri kyseessä eli asfaltilla ajoa käytännössä kaikki ajot. Voisi melkein harkita jotain 70-luvun naku racing lookkia.
Ja tosiaan kuten aiemmin mainittua niin vääntöputki oli hakusessa mutta en raaskinut Mufflera ostaa uutena ja halusin putken jota ei olisi kaikilla joten tuo mid-high rpm putki pitäisi olla hyvä kompromissi hinnan laadun ja tehon suhteen. Huippuja kun ei niin hakusessa vaan vääntöä ja kiihtyvyyttä. Jos ei ala toimimaan halutulla tavalla vaan alue on liian korkealla niin vedän putken poikki ja pidennän käyrää tehoalueen madaltamiseksi.
Ja maalit ovat tosiaan kesken eli bensalla otettu maaleja pois ja hiottu osittain. Josko sitten saisi maalattua kun saa taas mopon Helsinkiin. Maaleja jos pääsisi poistelemaan viikonloppuna. Ideoita mitä maalinpoistoainetta kannattaa käyttää jotta saisi ihan paljaalle metallille asti tankin? Alla siis Soliferin orkkis ruskea maali.
Kokeile jarru nestettä tai jarrun puhdistus suihkeita. Joskus lähtee maalipois tehokkaasti vääristäkin paikoista...
Maalikauppa suositteli ihan suoraan vaan hiomaan ruskeaan asti tai jos aikaa niin metalliin asti. Pohjamaali väliin, sopiva about mikä tahansa maali väliin ja 2k lakka pintaan niin kestää bensaakin. Josko sitä menisi lauantaina maalikaupassa käymään ja aloittaisi pohjatyöt.
Juu no pitää vaan jotain kittiä tms hankkia koska lohjennut parista paikasta asti metalliin asti. Todennäköisesti tosiaan on paras pohja tuolle. Kunhan vaan tasaisen saa.
Jaahas... Taas meni suunnitelma uusiksi. Kävin maalikaupassa ja eipä tullut punaista kuten aioin. Budjetti hakkasi vastaan ja bongasin poistolaarista käytännössä äänenvaimentimen kullan sävyistä kultamaalia. Eli moposta tulee metallinhohto kultainen
. Kultaa hopeaa kromia ja mustaa siis tulossa väreiksi. Ainakin luulisi herättävän huomiota
[
attachment=1365]
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12