06.08.2016, 19:47
Yleensä näitä projekti kertomuksia foorumille jaksa kirjoitella, mutta aattelin jos tämän kerran jos täältä löytys tarvittaessa apuakin.
Kyseessä on vuodesta 1990 omistuksessa ollut, ja melkein 20 vuotta seissyt Solifer Export vuosimallia -79 (koneen sisältä löytyi valumerkki 79, muuta varmuutta vuosimallista ole).
Tässä mopo haettu seisonnasta:
Veli sai 90-luvulla ohjaustangon poikki joten hakiessa oli paikalla pyörän ohjaustanko. Väritys on ihan allekirjoittaneen 90-luvun alussa tekemä.
Moposta hajos 'aktiiviaikana' männänrengas ja teki komeet skraadut sylinteriin. Se on nyt porattu liki maksimikokon. Seisomaan jättäessä muistelin mopon pitäneen hieman epämääräistä ääntä ja sylinterin aukasun jälkeen syyllinenkin paljastui. Uudestakin männästä oli hajonnut männän rengas ja toinen oli sen johdosta täysin jumissa. Säkä käynyt ettei sylinterissä ollut tullut merkkejä. 90-luvulla laitoin tehomännän mopoon vaikka mopo muuten onkin vakio.
Mopossa oli ongelmaa pidemmän aikaa, että kakkosvaihde ei tahtonut kytkeytyä kunnolla vaan piti hakkaavaa ääntä ja veto katkeili kunnes käytti kaasun pois ja taas päälle jolloin matka yleensä jatkui kakkosvaiheella. Vaihdoinkin aikoinaan keskipakokytkimen(-met en muista enää ihan tarkkaan). Nyt näkyi että jotain muutakin oli ollut menossa, kun vaihteiston pohjalta löytyi mujua. Ainakin yksi lukkoaluslevyn lukko-kohta oli murtunut pois. Lisäksi keskiakselilla oleva 'jarrujousi' oli katkennut. Epäilen siitä johtuneen tuon huonon vaihdon.
Lisäksi liekö em. vian takia myös hammaspeikko iskenyt pariin hampaaseen.
Tässä näkyy jäljet mitä hajonnut keskipakokytkin on tehnyt vaihteiston kanteen.
Tässä moposta purettu jo kaikki ja rungon maalaus menossa.
Löysin valmiin värin joka oli aika liki alkuperäistä sinistä. Kummatkin on metallinhohto.
Koneen kunnostuksessa meni hommat sitten pahemman kerran pieleen, kun irrotin magneettoa. Magneettoon oli kampiakselin kiilatappi syönyt uran jolloin magneetto oli pyörähtänyt hieman kampiakselilla ja kun magneeton veti irti niin tappi teki uuden uran magneettoon.
Samoiten kampiakseli meni pilalle. Ehkä tuon olisi pystynyt pelastaan vielä, mutta kierteetkin oli aika huonossa kunnossa.
Hommasin uuden kampiakselin ja magneeton pohjineen. Jostain syystä en saanut ajoitusta sitten millään täysin kohdalleen uudella systeemillä. Vasemmanpuoleinen merkki on yläkuolokohta. Sitten on 2mm merkki joka on oikea sytytyshetki ja oikealla puolen on merkki johon ajoituksen sain. Myöhäisemmäksi en ajoitusta saanut.
Mopon nyky tila. Väritys ei ole alkuperäinen ja ohjaustankokin on SM:stä, kun Exportin omaa tankoa ei tähän hätään löytynyt. Kromiosat maalasin, kun suurin osa niistä oli ruostunut sen verran ettei ne näyttäneet enää hyvältä. Näkee sitten kuinka maali pysyy kromiosissa.
Tänään ensimmäistä kertaa käyttelinkin mopoa, mutta joku sivuääni moottorissa on. Joku kolkotus tms. Kone kuitenkin kävi ihan ok. Sammutin koneen(se ei sammunut itsekseen) ja sen jälkeenpä se olikin jumissa. Ei saanut enää pyörähtämään polkimesta. Hetken kerkesin jo miettiä, että taas on männänrengas palasina ja mäntä jumissa sylinterissä. Se ei kuitenkaan ollut tilanne vaan mäntä oli hyvä eikä sylinterissä ollut jälkiä. Magneetosta käsin pyöräytin konetta niin selkeästi tuntui, kuin metalli hankas metallia. Tämän jälkeen kone pyöri taas vapaasti. Täytyy käyttää vielä vaihteiston puoli auki ja katsoa onko siellä joku ottanut kiinni johonkin mihin ei pitäs. Kytkinten päittäisvälys on tällä hetkellä liian iso mitä se kuuluis olla joten voi olla että se on ongelma.
https://www.youtube.com/watch?v=KGt7fsOGQu4
Kyseessä on vuodesta 1990 omistuksessa ollut, ja melkein 20 vuotta seissyt Solifer Export vuosimallia -79 (koneen sisältä löytyi valumerkki 79, muuta varmuutta vuosimallista ole).
Tässä mopo haettu seisonnasta:
Veli sai 90-luvulla ohjaustangon poikki joten hakiessa oli paikalla pyörän ohjaustanko. Väritys on ihan allekirjoittaneen 90-luvun alussa tekemä.
Moposta hajos 'aktiiviaikana' männänrengas ja teki komeet skraadut sylinteriin. Se on nyt porattu liki maksimikokon. Seisomaan jättäessä muistelin mopon pitäneen hieman epämääräistä ääntä ja sylinterin aukasun jälkeen syyllinenkin paljastui. Uudestakin männästä oli hajonnut männän rengas ja toinen oli sen johdosta täysin jumissa. Säkä käynyt ettei sylinterissä ollut tullut merkkejä. 90-luvulla laitoin tehomännän mopoon vaikka mopo muuten onkin vakio.
Mopossa oli ongelmaa pidemmän aikaa, että kakkosvaihde ei tahtonut kytkeytyä kunnolla vaan piti hakkaavaa ääntä ja veto katkeili kunnes käytti kaasun pois ja taas päälle jolloin matka yleensä jatkui kakkosvaiheella. Vaihdoinkin aikoinaan keskipakokytkimen(-met en muista enää ihan tarkkaan). Nyt näkyi että jotain muutakin oli ollut menossa, kun vaihteiston pohjalta löytyi mujua. Ainakin yksi lukkoaluslevyn lukko-kohta oli murtunut pois. Lisäksi keskiakselilla oleva 'jarrujousi' oli katkennut. Epäilen siitä johtuneen tuon huonon vaihdon.
Lisäksi liekö em. vian takia myös hammaspeikko iskenyt pariin hampaaseen.
Tässä näkyy jäljet mitä hajonnut keskipakokytkin on tehnyt vaihteiston kanteen.
Tässä moposta purettu jo kaikki ja rungon maalaus menossa.
Löysin valmiin värin joka oli aika liki alkuperäistä sinistä. Kummatkin on metallinhohto.
Koneen kunnostuksessa meni hommat sitten pahemman kerran pieleen, kun irrotin magneettoa. Magneettoon oli kampiakselin kiilatappi syönyt uran jolloin magneetto oli pyörähtänyt hieman kampiakselilla ja kun magneeton veti irti niin tappi teki uuden uran magneettoon.
Samoiten kampiakseli meni pilalle. Ehkä tuon olisi pystynyt pelastaan vielä, mutta kierteetkin oli aika huonossa kunnossa.
Hommasin uuden kampiakselin ja magneeton pohjineen. Jostain syystä en saanut ajoitusta sitten millään täysin kohdalleen uudella systeemillä. Vasemmanpuoleinen merkki on yläkuolokohta. Sitten on 2mm merkki joka on oikea sytytyshetki ja oikealla puolen on merkki johon ajoituksen sain. Myöhäisemmäksi en ajoitusta saanut.
Mopon nyky tila. Väritys ei ole alkuperäinen ja ohjaustankokin on SM:stä, kun Exportin omaa tankoa ei tähän hätään löytynyt. Kromiosat maalasin, kun suurin osa niistä oli ruostunut sen verran ettei ne näyttäneet enää hyvältä. Näkee sitten kuinka maali pysyy kromiosissa.
Tänään ensimmäistä kertaa käyttelinkin mopoa, mutta joku sivuääni moottorissa on. Joku kolkotus tms. Kone kuitenkin kävi ihan ok. Sammutin koneen(se ei sammunut itsekseen) ja sen jälkeenpä se olikin jumissa. Ei saanut enää pyörähtämään polkimesta. Hetken kerkesin jo miettiä, että taas on männänrengas palasina ja mäntä jumissa sylinterissä. Se ei kuitenkaan ollut tilanne vaan mäntä oli hyvä eikä sylinterissä ollut jälkiä. Magneetosta käsin pyöräytin konetta niin selkeästi tuntui, kuin metalli hankas metallia. Tämän jälkeen kone pyöri taas vapaasti. Täytyy käyttää vielä vaihteiston puoli auki ja katsoa onko siellä joku ottanut kiinni johonkin mihin ei pitäs. Kytkinten päittäisvälys on tällä hetkellä liian iso mitä se kuuluis olla joten voi olla että se on ongelma.
https://www.youtube.com/watch?v=KGt7fsOGQu4