Noniin, elikkä päätinpä nyt viimein tehdä projekti topicin kohta puolitoistavuotisesta projektista. Eli viime syksynä kaivoin Solikan perähuoneesta uudestaan päivänvaloon ja vein sen entisen koulun mopokerhoon korjattavaksi. Sitä kerhoa oli 2-3h viikossa ja projektissa auttoi opettaja ja monta kaveriani. Mopo ei ollut missään hyvässä kunnossa ulkoisesti tai tekniikaaltaankaan. Vaihteet olivat jumiutuneet vapaalle ja ruoste kukki. Sitä ennen se oli ollut vain yhdellä omistajalla, ajettu 9500km. Edellinen omistaja oli viilannut pyttyä ihan vähän ja ottanut kurin äänenvaimentimesta, mopo kulki 11-35 väleillä noin 50-55km/h. Isä osti sen sitten tutultaan 20€, täysin toimivana meille. Se oli yhden kesän peltokäytössä/pihakäytössä kunnes ne vaihteet jumiutuivat. Sen jälkeen se oli 3 vuotta autotallin perähuoneessa, lämpimässä, kunnes aloitin kunnostuksen. Unohdin ottaa kuvia ennen kunnostusta.
Nykytilanne (lisää kuvia galleriassa):
http://soliferia.parasiitti.org/kuva.php...orkeus=640
Mopo purettiin täydellisesti osiin ja maalattiin kokonaan uudestaan alkuperäisväreihin. Jarrukengät ja vaijerit menivät myös vaihtoon. Tämä oli silloin ensimmäinen projektini, joten maalipinta ei ole mitään parasta joka paikassa, joten koneremppakin oli ensimmäiseni. Mäntä vaihdettiin ja vaihteet korjattiin. Myöhemmin vaihdoin vielä stefat. Nyt tänä kesänä se välillä toimi ja välillä ei, otti vaihteistoöljyä jotain kautta. Asia korjaantui hieman rikkinäisen kytkinpuolen stefan vaihdolla ja mopo toimikin jonkun aikaa. Kerkesin GPS:ään mitata vakioväleillä huipuiksi 48km/h 14mm Dellorto SHA:lla.
Nyt siis ongelmana on, ettei jaksa enää lähteä käyntiin. Ei löydy tältä niemeltä niin isoa mäkeä... Eli toimi ailahtelevasti ennen tätä vikaa ja nyt päätyi siihen ettei enää lähde käyntiin. Ennen tätä jaksoi käydä vain juuri ja juuri tyhjäkäynnillä, mutta ei ottanut kierroksia. Vakio Bingillä pätki hirveästi tai ei toiminut ollenkaan ja SHA:lla ei jaksanut ottaa kierroksia. Sytytyspuolessa en usko olevan vikaa, sillä kipinä on parempi kuin missään muussa omistamassani vehkeessä ja tulpan päähän ei tule juuri muuta kuin, yllätys, vaihteistoöljyä.
Kaasari on uusi ja puhdistettu. Bensa on hyvää, sytytys kunnossa, stefat kunnossa, eri tulppia kokeiltu, ei imuvuotoja ja puristuksia on. Itse en keksi mitään muuta vikaa kuin, että vuotaa öljyä lohkojen välistä kampikammioon? Putki on myös kyllä aika irti, koska ruosteiset kierteet hajosivat pytystä kun irrotin putken, mutta pitäisihän sen silti käyntiin lähteä? Jos jollakulla on joku muu korjauskeino kuin Tomoksen pistäminen osiin, niin olisin kiitollinen.
Nykytilanne (lisää kuvia galleriassa):
http://soliferia.parasiitti.org/kuva.php...orkeus=640
Mopo purettiin täydellisesti osiin ja maalattiin kokonaan uudestaan alkuperäisväreihin. Jarrukengät ja vaijerit menivät myös vaihtoon. Tämä oli silloin ensimmäinen projektini, joten maalipinta ei ole mitään parasta joka paikassa, joten koneremppakin oli ensimmäiseni. Mäntä vaihdettiin ja vaihteet korjattiin. Myöhemmin vaihdoin vielä stefat. Nyt tänä kesänä se välillä toimi ja välillä ei, otti vaihteistoöljyä jotain kautta. Asia korjaantui hieman rikkinäisen kytkinpuolen stefan vaihdolla ja mopo toimikin jonkun aikaa. Kerkesin GPS:ään mitata vakioväleillä huipuiksi 48km/h 14mm Dellorto SHA:lla.
Nyt siis ongelmana on, ettei jaksa enää lähteä käyntiin. Ei löydy tältä niemeltä niin isoa mäkeä... Eli toimi ailahtelevasti ennen tätä vikaa ja nyt päätyi siihen ettei enää lähde käyntiin. Ennen tätä jaksoi käydä vain juuri ja juuri tyhjäkäynnillä, mutta ei ottanut kierroksia. Vakio Bingillä pätki hirveästi tai ei toiminut ollenkaan ja SHA:lla ei jaksanut ottaa kierroksia. Sytytyspuolessa en usko olevan vikaa, sillä kipinä on parempi kuin missään muussa omistamassani vehkeessä ja tulpan päähän ei tule juuri muuta kuin, yllätys, vaihteistoöljyä.
Kaasari on uusi ja puhdistettu. Bensa on hyvää, sytytys kunnossa, stefat kunnossa, eri tulppia kokeiltu, ei imuvuotoja ja puristuksia on. Itse en keksi mitään muuta vikaa kuin, että vuotaa öljyä lohkojen välistä kampikammioon? Putki on myös kyllä aika irti, koska ruosteiset kierteet hajosivat pytystä kun irrotin putken, mutta pitäisihän sen silti käyntiin lähteä? Jos jollakulla on joku muu korjauskeino kuin Tomoksen pistäminen osiin, niin olisin kiitollinen.