Soliferia

Täysversio: Solifer SM-85 käyttö"entisöinti"/kuntoonlaitto
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Noniin, elikkä päätinpä nyt viimein tehdä projekti topicin kohta puolitoistavuotisesta projektista. Eli viime syksynä kaivoin Solikan perähuoneesta uudestaan päivänvaloon ja vein sen entisen koulun mopokerhoon korjattavaksi. Sitä kerhoa oli 2-3h viikossa ja projektissa auttoi opettaja ja monta kaveriani. Mopo ei ollut missään hyvässä kunnossa ulkoisesti tai tekniikaaltaankaan. Vaihteet olivat jumiutuneet vapaalle ja ruoste kukki. Sitä ennen se oli ollut vain yhdellä omistajalla, ajettu 9500km. Edellinen omistaja oli viilannut pyttyä ihan vähän ja ottanut kurin äänenvaimentimesta, mopo kulki 11-35 väleillä noin 50-55km/h. Isä osti sen sitten tutultaan 20€, täysin toimivana meille. Se oli yhden kesän peltokäytössä/pihakäytössä kunnes ne vaihteet jumiutuivat. Sen jälkeen se oli 3 vuotta autotallin perähuoneessa, lämpimässä, kunnes aloitin kunnostuksen. Unohdin ottaa kuvia ennen kunnostusta.

Nykytilanne (lisää kuvia galleriassa):
http://soliferia.parasiitti.org/kuva.php...orkeus=640

Mopo purettiin täydellisesti osiin ja maalattiin kokonaan uudestaan alkuperäisväreihin. Jarrukengät ja vaijerit menivät myös vaihtoon. Tämä oli silloin ensimmäinen projektini, joten maalipinta ei ole mitään parasta joka paikassa, joten koneremppakin oli ensimmäiseni. Mäntä vaihdettiin ja vaihteet korjattiin. Myöhemmin vaihdoin vielä stefat. Nyt tänä kesänä se välillä toimi ja välillä ei, otti vaihteistoöljyä jotain kautta. Asia korjaantui hieman rikkinäisen kytkinpuolen stefan vaihdolla ja mopo toimikin jonkun aikaa. Kerkesin GPS:ään mitata vakioväleillä huipuiksi 48km/h 14mm Dellorto SHA:lla.

Nyt siis ongelmana on, ettei jaksa enää lähteä käyntiin. Ei löydy tältä niemeltä niin isoa mäkeä... Eli toimi ailahtelevasti ennen tätä vikaa ja nyt päätyi siihen ettei enää lähde käyntiin. Ennen tätä jaksoi käydä vain juuri ja juuri tyhjäkäynnillä, mutta ei ottanut kierroksia. Vakio Bingillä pätki hirveästi tai ei toiminut ollenkaan ja SHA:lla ei jaksanut ottaa kierroksia. Sytytyspuolessa en usko olevan vikaa, sillä kipinä on parempi kuin missään muussa omistamassani vehkeessä ja tulpan päähän ei tule juuri muuta kuin, yllätys, vaihteistoöljyä.

Kaasari on uusi ja puhdistettu. Bensa on hyvää, sytytys kunnossa, stefat kunnossa, eri tulppia kokeiltu, ei imuvuotoja ja puristuksia on. Itse en keksi mitään muuta vikaa kuin, että vuotaa öljyä lohkojen välistä kampikammioon? Putki on myös kyllä aika irti, koska ruosteiset kierteet hajosivat pytystä kun irrotin putken, mutta pitäisihän sen silti käyntiin lähteä? Jos jollakulla on joku muu korjauskeino kuin Tomoksen pistäminen osiin, niin olisin kiitollinen.
Löysin alakerrasta (veljen pihamopoista jääneitä) Solikan osia vaikka millä mitalla. Nauru 12mm Bingin runkoja ainakin 6 kappaletta, osia niihin ehkä 2 kokonaiseen kaasariin, purettu SM:n vaihteisto akseleineen, PV:n osaa, Pappiksen osaa, Soliferiin 4 magneetonpohjaa, 1 Soliferin vauhtipyörä ja muuta pientä kivaa. Harmi vaan, että siellä ei sattunut olemaan juurikaan mitään semmoista mitä tässä projektissa tarvitsisin paitsi tuossa puretussa vaihteistossa näyttäisi olevan 5-vaihteen rattaat. Razz Ainiin ja Solifer Automaatin vakioputken, hieman lommoilla mutta kyllä siitä voisi ihan hyvän saada.

Projekti ei ole vielä edennyt, pitäisi löytää innostus koneen purkamiseen, mutta tällä hetkellä tallissa Subaru Leonen kytkinremppa menossa.
Onko solikka remppa edenny?
Olisi jos Nakkilan suunnalla tapahtuisi jotain. Moottoria en saa kasaan, ennenkuin on sieltä tilaus saapunut, mutta sieltä ei tule minkäänlaista vastausta eikä tilaus edisty... Tilasin jo viime sunnuntaina eikä heidän sivuillaan mitään lomailmoitusta tjsp. näytä olevan joten vähän ihmetyttää tuo toiminta.

Pytty on Savonlinnassa porautuksessa kokoon 38,50mm. Vaihdepolkimen putsailin ruosteista ja kiillotin. Tankki pitäisi maalata uudestaan ja pakoputkeen vielä pari kerrosta.
Tulee varmasti hyvä tästä pelistä. Wink

Ai sä asut noin lähella Savonlinnaa. Ite meinaa asun Kerimäellä.
Ei NPM:sta saa mitään jos tilaa niiden (mp-osat.fi) sivuilta itsellä kestänyt 6kk ja perännyt 5 x S-postilla (viimeiseen vastasivat ja olisivat lähettäneet pari mutteria)
Tilasin viikko sitten uudestaan ( vieläkin tilassa:odottaa käsittelyä)
Suosittelen poikotoimaan koko paikkaa jos muillakin samoja kokemuksia?
Aika outoa. Shocked Kiitoksia kun ilmoitit!
Kaveri tilasi PV:seen sieltä Suzuki varaosan kautta ja kaikki osat tulivat asiallisesti parissa päivässä.
Noh, vaihdan tilauksen Voimakoneeseen.
Koneremppa edennyt hyvin. Kampiakselille magneeton puolelle tehty uudet kierteet ja porattu tapille uusi reikä. Myös vaihteet sain toimimaan kevyesti lisäämällä prikkoja sopivan määrän.

Myös tuo Voimakoneen tilaus tuli, kuvassa myös paikallisesta liikkeestä ostetut laakerit.

[Kuva: kuva.php?tiedosto=3037.jpg&max_leveys=64...orkeus=640]

Sain koneen kasaan ja kampiakseli oli vähän jäykkä saada magneeton puolen laakerille. No, hakkasin sen sisään ja lohkot kiristettyäni huomasin, että kampiakseli pyöri erittäin jäykästi. Kampiakseli taisi vääntyä, kun siihen kierteitä ja tapin reikää säätäessäni tipahti lattialle. Pitää varmaan viedä Savonlinnaan suoristukseen. Taas viivästyi projekti...

Kaveri myös siisti edellisen omistajan viilauksia ja kiillotti palotilan ja pakokanavan. Palaillaan kuvien kera kun saan kampiakselin suoristettua.
Nyt on siis jo koneet kasassa ja ekat testilenkit heitetty.

Mutta, mopo lämmetessään pätkii ajossa ja moottori on erittäin tehoton. Putki ei voi olla tukossa, koska se on juuri poltettu karstoista. Rikkaalla vetää hieman paremmin, mutta silti aika huonosti. Sytytyksen ajoitusta en saa uusilla kärjillä sattumaan ihan kohdalleen, niissä liian paksut kosketuspinnat? On kokoajan hieman myöhässä vaikka levy on niin aikaisella kuin saa. Pitäisikö hioa vähän noita kärkien pintoja vai miten? Tai ajattelin myös että vika voisi olla sytytyspuolassa. Neuvoja? Nauru

Kytkinkin vinkuu aika railakkaasti, meni vissiin painelaakeri väärinpäin?
Löysää sitä kärkien runkoa joka on kiinni pohjalevyssä, sitten siitä säätämää Hymy
Sain sen ongelman jo melkein ratkaistua kun vaihdoin vakiokärjet takaisin, mutta ei saa silti sytytystä tarpeeksi aikaiselle vaikka olen säätänyt kärjet kohdalleen, ja pikkuhiljaa suurentanut väliä, mutta ei. Kannattaisiko jatkaa tuota magneeton pohjalevyn säätöuraa jotta saisi aikaisemmalle? Aina on mittatikun mukaan sen 1mm myöhässä ja tuntuu tehohävikkinä.

Ja kyllä tiedän miten kärkiväliä säädetään. Hymy