28.11.2008, 22:47
Teho vain vähenee jos mitat paljon väärin. Sano että kopioi aikaisemmin laittamani mufflerin mitat niin tulee oikea. Cone Layoutilla saa valmiit kaavakuvat kartioihin.
Soliferia on jäänyt eläkkeelle! |
Tehari Solikkaan!
|
28.11.2008, 22:47
Teho vain vähenee jos mitat paljon väärin. Sano että kopioi aikaisemmin laittamani mufflerin mitat niin tulee oikea. Cone Layoutilla saa valmiit kaavakuvat kartioihin.
15.01.2009, 20:20
Ei ne tehot välttämättä laske mutta ei ne nousekkaan paljoo!Ja missäs täällä on oma alotteiset DIY-miehet ku ei oo vissiin kukaan vielä väsänny solikkaan ihna ite teharii?? Yritystä ranet hei!! Ja turha niitä on mennä kopiomaan niitä mufflerin mittoja ku kuten moni on jo täällä sanonu ei piikin otto oo mikään paras ja että laahaa maata ynnä muuta,jos jokainen kerta tietää että sen kaa tulee onkelmii ni miks ei porukka tee ite teharii?
no se vaatii hyvät välineet, aikaa, taitoa ja intoa väkerrellä ja suunnitella jtn putken pätkää hartaasti ja hyvin.
joten suosittua on muokata mufflerista sopivahko putki solikkaan.
Hei. Olen signaturevirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi sigusi jatkeeksi.
18.01.2009, 1:58
Lukiossa on käsityöt aika vähissä.
Jotku haluaa vissiin vahvistaa tomoksen luontaista taipumusta vääntöön, paljon käytännöllisempikin kuin yläkierroskone. Mulla ois paperikaavatki muffler/tp376 paisarille jo tulostettuna, peltiä ei vaan oikeen ole, migiin kyllä pääsen käsiksi. Kesällä ehkä muiden projektien ohessa voisi putkenkin vääntää, aika on vaan sillonki vähän kortilla. Sysi kirjoitti:Jotku haluaa vissiin vahvistaa tomoksen luontaista taipumusta vääntöön, paljon käytännöllisempikin kuin yläkierroskone. Ei sen kunnolla vääntävän putkenkaan teko oo sen vaikeempaa ku "kierrosputken",ja eikös se ois aika looginen ratkasu tehä "keskikierrosputki" tomokseen jos se kerta vääntää jo valmiiks.Tässä tapauksessa -ehkä- saataisiin hyvällä suunnittelulla pidettyä alavääntö kohdillaan ja saataisiin kone sitten kiertämäänkin hieman pirteämmin ylhäältä. Sitten kysyn taas, miksi kopioit paisaria?Ite kopioisin ennemmin diffuuserin mitat ja niiden pohjalta lähtisin muokkaamaan parempaa diffuuseria ja siihen sopivaa vastakartiota.NImittäin tuo paisarihan oman käsitykseni mukaan alkaa diffuuserin jälkeen ja loppuu ennen vastakartiota eli se olisi putken ns:suora osa,ja sen virkahan on määrittää putken tehoalueen laajuus ja putken vääntävyys,tämä osa olisi siis melko helppo saada ihan vain kokeilemalla toimimaan eri vastakartioiden ja diffuuserien kanssa paremmin kuin suoraan jostain kopioitu. Ps:Ja mainittakoon vielä että omasta mielestäni juurikin diffuuseri ja vastakartio ovat nuo eniten putken toimivuuteen vaikuttavat tekijät.
18.01.2009, 22:44
Tuosta hommasta olen kuullut että kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Paisarilla tarkoitan ihan koko paksua osaa, mufflerissa kun on selkeästi erottuva alkukäyrä. Unelmaputkihan tietysti olisi jos vääntäisi alhaalta ja kiertäisi ylhäällä mutta aika mahdoton rakentaa. Kartiotkin vaikuttavat aikalailla ilmeisesti putkeen, mutta pituus on vissiin aika ratkaiseva. Esim. olikohan juuri motot.netin sarvi-perkele joka yritti parantaa putkea lyhentämällä, kun ensimmäisellä versiolla pakolämmöt jäivät liian alas. Oletko lukenut Tiittasen kirjaa? Varsinainen raamattu moponviilaajalle. Harmi vain että tomoksen sylinterit alkaa käydä jo harvinaisemmiksi, ei kehtaa kovin viritellä, putken varmaan teen kun imuri myydään pois, niin tarvii vähän lisää kulkua. Tai sitten luvassa on n. -63 pappis, samoilla kaavoilla saisi siihenkin putken, mutta pitää selvittää onko vaihteisto täysin palasina, automaattikone olisi tilalle, se olisi kyllä kaupungilla kätevämpi.
18.01.2009, 23:29
Juu nyt ymmärsin tuon paisarin kopioimisen.
Mutta palatakseni tuohon ihanne putkeen tarkoitin että tekisi putken jokanka tehoalue alkaisi maksimi väännön kohilta ja putken pituutta muuttamalla tehoaluetta yritettäisiin "venyttää" maksimi teho alueen ylitse ja kuten tuolla lukikin tämä -EHKÄ- parantaisi hengittävyyttä myös hieman ylemmillä kierroksilla.Sitten putken pituudesta kuten tuossa aiemmin jo mainitsin pitemmällä putkella pitempi tehoalue jalyhyemmällä suurempi huippu teho mutta kapeemmalla alueella,ja tuosta sarven tekemästä ratkaisusta vielä sen verran että ensiksi hän yritti nuita pakokaasun lämpöjä muuttamalla saavuttaa suurempaa tehoa yläkierroksilla mutta siinä epäonistuttuaan päätti lyhentää paisaria(kierros alue pienenee kovempi teho pienellä alueella) ja sai näin ollen putken laulamaan hieman ylemmältä. Ps:Tiittanen,Bell ja Blair tuttuja ovat ja sen verran vielä että koitahhan saada tuo pappa kuntoon ja laulamaan kunnolla olisi nimittäin ihan mielen kiintoista tietää miten tehari vaikuttaisi automaatissa
Pappa vaatii paljohkosti entisöintiä, mutta olisi se hieno peli. Aika vääntäväksi varmaan sille pitää tehdä putki, 2 vaihdetta kun on vain.
Luin kyllä sarven motiivit putken muuttamiseen, on nämä sen verran tiedettä että kopioissa pysytään jos toimivat. Pappis pitää ehkä yrittää katsastaa omatekoiselle putkelle, riittääköhän "alkuperäistä vastaavaan" sopiva teho ja äänitaso? Vakioputki on aika heikossa kunnossa, kuten loppumokokin. Kesällä tulee työvuoroon, isä ei anna sisällä rassata mopoa Onhan se kyllä vähän sotkuista hommaa vanhan mopon laitto, kokoamisessa jo puhtaammat osat sentään. Ja tuota tuplaputkiratkaisuakin voisi kokeilla, senhän voisi saadakkin toimivaksi.
20.01.2009, 20:49
Ei olis kenelläkään valmiina pakoputken mittoja? Ajattelin tehdä ite koulussa ja valmiilla mitoilla olisi helppo aloittaa...en ole tällaista ennen tehnyt...
Vanhalla mopolla ajaminen on asennekysymys
21.01.2009, 0:01
Ihan ekaks kannattaa lukea tämä:
http://www.motot.net/wiki/Pakoputkiston_...moottoriin Sitten lueskee vaikka tiittasta ja belliä ja blairia, kokeilee itse suunnitella ja kysyy vasta sitten. Tuolta blair exhaust 3 ja tiittasen kirja ymym. http://viritetty.com/filuarkisto.php
Solifer sm -82, joka paikan menomopo.
21.01.2009, 21:57
Tai pääset helpolla jos etsit ne minun linkittämäni mufflerin mitat ja ConeLayoutilla tulostat paperikaavat.
Muffler/tp376 olisi varmaankin tarpeeksi oikeissa mitoissa.
21.01.2009, 22:52
Tai olet kunnon DIY mies ja näet vähän vaivaa ja teet ite paremman!!
21.01.2009, 23:04
Auttakee tyhmää...miten tuota blairia käyteteään? Arvot on kyllä mutta prkl kun en osaa käyttää sitä ohjelmaa
Vanhalla mopolla ajaminen on asennekysymys
22.01.2009, 17:24
Elikkä ku oot laittanu hyväks näkemäsi arvot tulee oikeet mitat siihen alla olevaan taulukkoon ja Esim:L1 meinaa osan numero 1 pitutta ja vastaavasti D1 1osan halkasijaa ja niiden jälkeen on osan kulma.
No kun olet tämän asian sisäistäyt lataat ohjelman nimeltä Cone Layout ja asennat sen. Tämän jälkeen mene kohtaan Edit ja sieltä valitset preference ja sieltä muutat mitat milleiksi. Sitten ei olekkaan muuta kuin että laitat mitat oikeisiin kohtiin. Diameter 1=Alkuhalkaisija diameter 2=kappaleen loppu halkaisia(pitäisi olla sama kuin seuraavan osan alkuhalkaisia) Angel 1ja2=osan kulma Lenght=osanpituus ja sitten joko tallennat ne tai tulostat heti ja saat valmiit kartioiden mallit jotka vaan pyöräytät valmiiksi ja kasaat putken. Ps:loppu pilliä ei kannata tehdä pellistä koska yleensä sopivan kokoista putkea on saatavilla ja se toimii erinomaisesti siinä tarkoituksessa.Ja täydentäkööt joku viisaampi ohjeita jos jotain jäi puuttumaan.
23.01.2009, 20:47
El_Faabio kirjoitti:Tai olet kunnon DIY mies ja näet vähän vaivaa ja teet ite paremman!!Hyvää on vaikea parantaa Sitte parannellaan kun ei olla tyytyväisiä, muutenkaan ei niin virivehjettä tule että kovin alkaisin viilaamaan. Pappiksesta voiki tulla ihan mitä vaan, mitä nyt kesässä kerkeää, ajaakkin haluttais. |
Mahdollisesti samankaltaisia keskusteluja... | |||||
Keskustelu: | Kirjoittanut | Vastaukset: | Katsottu: | Viimeisin viesti | |
tehari solifer 09 | solifer 09 | 5 | 12 443 |
01.09.2011, 23:26 Viimeisin viesti: solifer sm 86 |
|
mistä tehari solifer sm:ään? | Juhis-93 | 33 | 40 073 |
29.10.2007, 9:10 Viimeisin viesti: Sm82 |