15.01.2009, 0:24
SOLIFERdriveri kirjoitti:tapahtuuko sytytys silloin kun kärjet alkavat aukeamaan vai sitten kun kärkien takimmaiset pinnat eroavat toisistaan?
Mitäköhän tarkoittanet nuilla takimmaisilla pinnoilla? Sytytys kuitenkin tapahtuu heti, kun katkojan kärjet irtoavat toisistaan.
Jos jostain löytyy jotain ohutta paperia, esim sätkäpaperia, niin tuon aukeamishetken saa suunnilleen selville seuraavalla konstilla: Laitetaan paperisuikale kärkien väliin ja pyöräytetään moottoria niin, että kärjet menevät kiinni. Tämän jälkeen vedetään hyvin pienellä voimalla paperista kierittäen samalla vauhtipyörää pyörimissuuntaan. Kun paperi irtoaa on sytytyshetki melkolailla siinä. En ole soliferille tuota konstia tehnyt, että mahtuuko edes oikein tekemään, mutta muihin katkojapeleihin se on toiminut.
Yleismittarilla tai jollain lamppuviritelmällä sytytyshetken löytää sitten ihan kohdilleen.