07.05.2015, 19:18
Pitemmän aikaa tässä tullut foorumia lueskeltua ja oma nimimerkin mukainen -79 luikku-/rusinatankki SM, tuli viime kesänä kunnosteltua ja laitettua kilpiin tuollaisen n. 15v hyvin satunnaisesti ajettuna "mökkimopona" olon jälkeen. Pitänyt pidemmän aikaa tehdä foorumille tunnukset, mutta jäänyt kyseinen homma tekemättä tähän saakka.
Mutta tuli tämäkin "saamattomuus" nyt korjattua. Galleriaan tuli lisättyä kasa kuvia viime kesältä. Kuvia ennen aloitusta ei taida olla (ainakaan ei ole koneelta löytynyt), mutta ei tuo kovin kamalassa kunnossa ollut ulkoisesti, lähinnä suurin muutos ehkä uudistetussa maalipinnassa (joka sekin ihan kilikalipullosta) ja sähköjen uusimisessa.
Leimallakin kun vehkeen käytin niin yllätyin jopa kuinka "vähän" loppujen lopuksi tutkivat konetta. Toki tyyppikilpi, runkonumero ym jutut katottiin. Yks inssi sitä varsinaisesti siinä tarkisti, mutta konttorin muut kolmekin siinä pyörivät ympärillä kun ei juuri sattunut muita asiakkaita olemaan. Joku tuosta putkesta vaan totesi että "sulla on tollanen vähä motocross tyylinen putki tuossa".
Mutta ei siitäkään sen kummempia. Käynnissäkin tarvi olla vain sen aikaa että sai valot, töötin ja vilkut testattua. Koeajolenkkiäkään eivät käyneet heittämässä vaikka tarjosin/ehdotin, myöksään desibelimittarin käytöstä ei ollut ajatustakaan.
Ainoa mihin meinasi homma kusahtaa, kun isäukon kanssa tuosta muisteltiin ettei olisi ollut nykyisissä mopokilvissä koskaan, mutta runkonumeron mukaan konttorilla ilmeni kuitenkin toisin. No edellisen omistajan numero kun löytyi tiedustelusta ja hepulle soittelin niin oli heti valmis kirjoittelemaan luovarin, oli vaan tyytyväinen kun kuuli että ko. laitos on vielä kunnossa ja ajossa. Muuten rekisteröintikatsastus meni ok, mutta kilpien saanti meni seuraavaan päivään, kun täytyi tuo luovariasia käydä hoitamassa.
Tässä sitten vappuajeluja varten kun piti ruveta mäntää uusimaan, vanhasta kun naksahti toinen rengas poikki (oman muistin mukaan varmaan 8-10v vanha mäntä). Tuli sitten tietysti 38mm mäntä hommattua, kun oman tiedon mukaan tuo olisi vakiokokoinen pytty (poislukien viilailut), siinä sitten männän vaihdon jälkeen kun piti sylinteriä alkaa sovittelemaan takaisin paikalleen, tuli sinäänsä positiivinen yllätys todetessa että "p*rkele tää mäntähän on pari milliä liian pieni". Eli tuon onkin joku joskus porannut 40,5mm kokoon. Koska oli päässyt kulumaan niin väljäksi, tuli se nyt porautettua 41milliin ja hommattua kyseisen kokoinen mäntä samalla. Olivat koneistamolla sitä mieltä, että oli sen verran naarmuja päässyt tulemaan katkenneen männänrenkaan takia että parempi porata.
Ainakin sillä vähällä tiedolla/kokemuksella mitä itsellä 2T koneista on, niin tuo vanha 40,5mm mäntä kyllä vaikuttaa melko vaihtokuntoiselta. Ja ennen kuin joku ehtii sanomaan että olisi käynyt aivan väärillä säädöillä, niin samalla tuli huomattua tuosta "vakio"bingistä, jota joskus joku on porannut n. 13milliin, näköjään oli talven aikana imukaulaan tullut muutama pienen pieni reikä, joista johtuen vaikka säätösuutin olikin kohdalleen säädettynä, oli seos silti aivan "perseellään". Viime kesän tuolla poratullakin Bingillä toimi täysin moitteitta.
Tässä vaiheessa tuo projekti nykyisellään, kesäloman alkua opiskelusta itä-suomessa odotellessa, että pääsisi solikan pariin kotopuoleen.
Hieman ehkä pitkä sepustus, mutta älkää antako sen haitata.
Mutta tuli tämäkin "saamattomuus" nyt korjattua. Galleriaan tuli lisättyä kasa kuvia viime kesältä. Kuvia ennen aloitusta ei taida olla (ainakaan ei ole koneelta löytynyt), mutta ei tuo kovin kamalassa kunnossa ollut ulkoisesti, lähinnä suurin muutos ehkä uudistetussa maalipinnassa (joka sekin ihan kilikalipullosta) ja sähköjen uusimisessa.
Leimallakin kun vehkeen käytin niin yllätyin jopa kuinka "vähän" loppujen lopuksi tutkivat konetta. Toki tyyppikilpi, runkonumero ym jutut katottiin. Yks inssi sitä varsinaisesti siinä tarkisti, mutta konttorin muut kolmekin siinä pyörivät ympärillä kun ei juuri sattunut muita asiakkaita olemaan. Joku tuosta putkesta vaan totesi että "sulla on tollanen vähä motocross tyylinen putki tuossa".
Mutta ei siitäkään sen kummempia. Käynnissäkin tarvi olla vain sen aikaa että sai valot, töötin ja vilkut testattua. Koeajolenkkiäkään eivät käyneet heittämässä vaikka tarjosin/ehdotin, myöksään desibelimittarin käytöstä ei ollut ajatustakaan.
Ainoa mihin meinasi homma kusahtaa, kun isäukon kanssa tuosta muisteltiin ettei olisi ollut nykyisissä mopokilvissä koskaan, mutta runkonumeron mukaan konttorilla ilmeni kuitenkin toisin. No edellisen omistajan numero kun löytyi tiedustelusta ja hepulle soittelin niin oli heti valmis kirjoittelemaan luovarin, oli vaan tyytyväinen kun kuuli että ko. laitos on vielä kunnossa ja ajossa. Muuten rekisteröintikatsastus meni ok, mutta kilpien saanti meni seuraavaan päivään, kun täytyi tuo luovariasia käydä hoitamassa.
Tässä sitten vappuajeluja varten kun piti ruveta mäntää uusimaan, vanhasta kun naksahti toinen rengas poikki (oman muistin mukaan varmaan 8-10v vanha mäntä). Tuli sitten tietysti 38mm mäntä hommattua, kun oman tiedon mukaan tuo olisi vakiokokoinen pytty (poislukien viilailut), siinä sitten männän vaihdon jälkeen kun piti sylinteriä alkaa sovittelemaan takaisin paikalleen, tuli sinäänsä positiivinen yllätys todetessa että "p*rkele tää mäntähän on pari milliä liian pieni". Eli tuon onkin joku joskus porannut 40,5mm kokoon. Koska oli päässyt kulumaan niin väljäksi, tuli se nyt porautettua 41milliin ja hommattua kyseisen kokoinen mäntä samalla. Olivat koneistamolla sitä mieltä, että oli sen verran naarmuja päässyt tulemaan katkenneen männänrenkaan takia että parempi porata.
Ainakin sillä vähällä tiedolla/kokemuksella mitä itsellä 2T koneista on, niin tuo vanha 40,5mm mäntä kyllä vaikuttaa melko vaihtokuntoiselta. Ja ennen kuin joku ehtii sanomaan että olisi käynyt aivan väärillä säädöillä, niin samalla tuli huomattua tuosta "vakio"bingistä, jota joskus joku on porannut n. 13milliin, näköjään oli talven aikana imukaulaan tullut muutama pienen pieni reikä, joista johtuen vaikka säätösuutin olikin kohdalleen säädettynä, oli seos silti aivan "perseellään". Viime kesän tuolla poratullakin Bingillä toimi täysin moitteitta.
Tässä vaiheessa tuo projekti nykyisellään, kesäloman alkua opiskelusta itä-suomessa odotellessa, että pääsisi solikan pariin kotopuoleen.
Hieman ehkä pitkä sepustus, mutta älkää antako sen haitata.