Soliferia

Täysversio: Solifer SM -79
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Pitemmän aikaa tässä tullut foorumia lueskeltua ja oma nimimerkin mukainen -79 luikku-/rusinatankki SM, tuli viime kesänä kunnosteltua ja laitettua kilpiin tuollaisen n. 15v hyvin satunnaisesti ajettuna "mökkimopona" olon jälkeen. Pitänyt pidemmän aikaa tehdä foorumille tunnukset, mutta jäänyt kyseinen homma tekemättä tähän saakka.
Mutta tuli tämäkin "saamattomuus" nyt korjattua. Galleriaan tuli lisättyä kasa kuvia viime kesältä. Kuvia ennen aloitusta ei taida olla (ainakaan ei ole koneelta löytynyt), mutta ei tuo kovin kamalassa kunnossa ollut ulkoisesti, lähinnä suurin muutos ehkä uudistetussa maalipinnassa (joka sekin ihan kilikalipullosta) ja sähköjen uusimisessa.

Leimallakin kun vehkeen käytin niin yllätyin jopa kuinka "vähän" loppujen lopuksi tutkivat konetta. Toki tyyppikilpi, runkonumero ym jutut katottiin. Yks inssi sitä varsinaisesti siinä tarkisti, mutta konttorin muut kolmekin siinä pyörivät ympärillä kun ei juuri sattunut muita asiakkaita olemaan. Joku tuosta putkesta vaan totesi että "sulla on tollanen vähä motocross tyylinen putki tuossa". Naughty

Mutta ei siitäkään sen kummempia. Käynnissäkin tarvi olla vain sen aikaa että sai valot, töötin ja vilkut testattua. Koeajolenkkiäkään eivät käyneet heittämässä vaikka tarjosin/ehdotin, myöksään desibelimittarin käytöstä ei ollut ajatustakaan.

Ainoa mihin meinasi homma kusahtaa, kun isäukon kanssa tuosta muisteltiin ettei olisi ollut nykyisissä mopokilvissä koskaan, mutta runkonumeron mukaan konttorilla ilmeni kuitenkin toisin. No edellisen omistajan numero kun löytyi tiedustelusta ja hepulle soittelin niin oli heti valmis kirjoittelemaan luovarin, oli vaan tyytyväinen kun kuuli että ko. laitos on vielä kunnossa ja ajossa. Hymy Muuten rekisteröintikatsastus meni ok, mutta kilpien saanti meni seuraavaan päivään, kun täytyi tuo luovariasia käydä hoitamassa.


Tässä sitten vappuajeluja varten kun piti ruveta mäntää uusimaan, vanhasta kun naksahti toinen rengas poikki (oman muistin mukaan varmaan 8-10v vanha mäntä). Tuli sitten tietysti 38mm mäntä hommattua, kun oman tiedon mukaan tuo olisi vakiokokoinen pytty (poislukien viilailut), siinä sitten männän vaihdon jälkeen kun piti sylinteriä alkaa sovittelemaan takaisin paikalleen, tuli sinäänsä positiivinen yllätys todetessa että "p*rkele tää mäntähän on pari milliä liian pieni". Eli tuon onkin joku joskus porannut 40,5mm kokoon. Koska oli päässyt kulumaan niin väljäksi, tuli se nyt porautettua 41milliin ja hommattua kyseisen kokoinen mäntä samalla. Olivat koneistamolla sitä mieltä, että oli sen verran naarmuja päässyt tulemaan katkenneen männänrenkaan takia että parempi porata.

Ainakin sillä vähällä tiedolla/kokemuksella mitä itsellä 2T koneista on, niin tuo vanha 40,5mm mäntä kyllä vaikuttaa melko vaihtokuntoiselta. Ja ennen kuin joku ehtii sanomaan että olisi käynyt aivan väärillä säädöillä, niin samalla tuli huomattua tuosta "vakio"bingistä, jota joskus joku on porannut n. 13milliin, näköjään oli talven aikana imukaulaan tullut muutama pienen pieni reikä, joista johtuen vaikka säätösuutin olikin kohdalleen säädettynä, oli seos silti aivan "perseellään". Viime kesän tuolla poratullakin Bingillä toimi täysin moitteitta. Hymy

Tässä vaiheessa tuo projekti nykyisellään, kesäloman alkua opiskelusta itä-suomessa odotellessa, että pääsisi solikan pariin kotopuoleen.


Hieman ehkä pitkä sepustus, mutta älkää antako sen haitata. Smoke
Tervetuloa foorumille, hienoa että näitäkin laitellaan vielä liikenteeseen.
Muutaman kuvan tosiaan pistit, hyvä vuan että galleriaankin joku kuvia lisäilee, eepähän jouten seiso.

Eikö juonto kelit ole jo ohite? Näky majorissa vielä lovipankko olevan. Naughty
Tervetuloa munkin puolesta, hienoa että taas yksi lisää liikenteessä.
solifer sm 86 kirjoitti:Tervetuloa foorumille, hienoa että näitäkin laitellaan vielä liikenteeseen.
Muutaman kuvan tosiaan pistit, hyvä vuan että galleriaankin joku kuvia lisäilee, eepähän jouten seiso.

Eikö juonto kelit ole jo ohite? Näky majorissa vielä lovipankko olevan. Naughty

Seuraavaa sitten aivan OFFTOPICCIA: Nauru
Noiden kuvien ottoaikaan (heinäkuuta kuten kuvien "nimistä" pystyy päättelemään) juontohommia tullut enää tehtyä. Taisi jäädä alkukesältä kun kaverin tyköä tuli haettua muutamat vanhat sähkötolpat yhteen projektiin, kätevämpi kettingin lenkissä nostaa kärryn aisa koukulle kuin käsin yrittää (1akselinen Kipa). Tuossa kun koukku on rakennettu maatalouvetolaitteesta, eikä siten ole nostolaitteiden avustuksella liikkuva. Nauru Tai sitten saattoi noihin aikoihin olla jotain asioiden/tavaraoiden siirtelyä pihapiirissä juontokettinkien avulla. Ja sen mitä "hupiajoa" tulee kesäisin ajeltua on lovipankko lähinnä sen takia perässä että "sitoo" vetovarsia hieman etteivät heilu miten sattuu, vaikka sivurajoittajatkin löytyy. Hymy
OT päättyyNauru

Mitä tuossa pikaiseen tuli selailtua ensin kiinnostavia ketjuja läpi, ja sen jälkeen "uusimpia" niin suht hiljaista tuntuu foorumilla olevan noin yleisestikin. Rolling Eyes
Noihin kiinnostaviin ketjuihin liittyen, kun jokunen tuli luettua solikan sähköjen paranteluun liittyen olivat kaikki vaan kovin vanhoja. Zeta nimimerkillä ainaki näytti gallerian ja keskustelujen perusteella olevan toimivat minarellin sähköt solikassa. Mutta onko kukaan onnistunut virittelemään esim. PV:n valopuolalla (sehän sopii heittämällä orkkiksen tilalle) akullisia sähköjä Soliferiin?
Vilkkujen takia tuo lähinnä kiinnostaisi, kuten kuvista näkikin vilkut on laitettuna, mutta tällä hetkellä saavat sähkönsä suoraa 6V akulta.

Omaan tuli laitettua tuo PV:n puola, valoissa toki on kunnolla kirkkautta jo tyhjäkäynniltä alkaen. Aivan ensimmäinen visio oli tehdä Solikkaan 12V sähköt, googlen kautta törmäsin viime kesänä Tunturi-foorumin ketjuun jossa joku oli ilmeisesti täysin onnistuneesti rakennellut Tunturiin 12V sähköt juurikin PV:n puolalla ja säätimellä.
http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219

Omassa tuohon pv:n puolan perään on tullut yritettyä laittaa pv:n sekä 1 että 3 johtoista 6V säädintä, tuossa tunturifoorumin "ohjeissa" olevaa kiinalaisen 12V akullisen vehkeen säädintä, että myös ite komponenteista kasattua 6V tasuri&säädin viritelmää. Kinuskimopon säätimeen kun pisti jotain kuormaa niin pihalle ei tullut enää mitään jännitettä, saattoi olla säädin sökö, koska oli purkuosa kolaroidusta. Kaikissa muissa taasen jännitettä kyllä tuli ulos kuormallakin ihan järkeviä lukemia (ainakin tee-se-itse viritelmässä 6-8V vaikka 12V, pv:n säätimistä ei ole enää 100% varmaa muistikuvaa). Mutta silti jokaisessa näistä, kun sähköt oli saanut kasaan ja lähti ajelulle, valot, vilkut ja töötti toimi sen aikaa kun akussa riitti virtaa, eli akku ei kuitenkaan latautunut.
Hiljasta tuppaa olemaan, mutta onhan täällä käsitelty lähes kaikki mahdollinen Solifer mopoista, mistäpä sitä juttua loputtomiin piisaa. Nauru
Joka tapauksessa taitaa olla Suomen paras Solifer mopoihin keskittynyt foorumi. Taitaa kyllä olla ainutkin...

Galleriassa oli muistaakseni jollakin akku läskitankki-sm:ssä. En nyt vaan enään löytänyt sitä mutta toimiva systeemi taisi olla.
solifer sm 86 kirjoitti:Hiljasta tuppaa olemaan, mutta onhan täällä käsitelty lähes kaikki mahdollinen Solifer mopoista, mistäpä sitä juttua loputtomiin piisaa. Nauru
Joka tapauksessa taitaa olla Suomen paras Solifer mopoihin keskittynyt foorumi. Taitaa kyllä olla ainutkin...

Galleriassa oli muistaakseni jollakin akku läskitankki-sm:ssä. En nyt vaan enään löytänyt sitä mutta toimiva systeemi taisi olla.

Juu kyllä tämä ainakin kattavin foorumi. Motot.netissä jotain on, mutta soliferia onkin taas merkkikohtainen foorumi. Eikä sitä juttua toki loputtomiin piisaa, kun suurin piirtein kaikki mahdollinen on jo käyty läpi.
Täytynee selata galleriaa läpi, josko tulisi vastaan tuo akullinen läskitankki. Sielläkin kun on "muutamalla" eri käyttäjällä niitä kuvia. Dance
Vaikka nuo vilkut toimivat suoraa akustakin, eivätkä juuri akkua tyhjennä, mutta olisi silti kätevämpi kun akku latautuisi mopon sähköistä.
http://soliferia.parasiitti.org/galleria...hp?uid=391

Löytyi nimimerkiltä Aapo Pajarinen ainakin galleriasta kuvia läskitankki-sm:stä jossa ilmeisesti ainakin 12V säätimen kautta sähköt, mutta kuvien kommenteista ei käy ilmi ovatko akun kera toiminnassa. Pistin kaverille menemään yv:tä, josko ite on tullut tehtyä jotain erilailla omassa kokeilussa. Hymy
Tuossahan se akkukin on, mutta ei selviä saiko sen lataamaan magneetolla.
http://soliferia.parasiitti.org/galleria...p?pid=4914

Itsellä oli muuten PeVetissä sähköt vedetty ilman jännitteen säädintä. Antoi jonkun 80v jännitteen systeemiin, mutta ajovalona oli 55w h3, takavalona joku 6w äärivalo ja tupakan sytytin jossa navigaattori. Kesti kuitenkin hienosti. Mutta jos testasi ilman ajovaloa pimeni kaikki pottimot. Eli jekkuna oli se että kun systeemissä on tarpeeksi virtaa vieviä laitteita kestää vähän kovempaakin jännitettä. Joku ohmin laki tiijjä häntä...

Sama toimii myös yleensäkkin mopoissa, olen muokannutkin noihin ei tieliikenne käyttö vehkeisiin ajovaloksi h4 polttimon, mieluiten vkeläpä 100w tehoisena ja kaikki toiminut hienosti ja valoa piisaa.

Kannattaa hakea repullinen polttimoita ja testata. Naughty
solifer sm 86 kirjoitti:Tuossahan se akkukin on, mutta ei selviä saiko sen lataamaan magneetolla.
http://soliferia.parasiitti.org/galleria...p?pid=4914

Itsellä oli muuten PeVetissä sähköt vedetty ilman jännitteen säädintä. Antoi jonkun 80v jännitteen systeemiin, mutta ajovalona oli 55w h3, takavalona joku 6w äärivalo ja tupakan sytytin jossa navigaattori. Kesti kuitenkin hienosti. Mutta jos testasi ilman ajovaloa pimeni kaikki pottimot. Eli jekkuna oli se että kun systeemissä on tarpeeksi virtaa vieviä laitteita kestää vähän kovempaakin jännitettä. Joku ohmin laki tiijjä häntä...

Sama toimii myös yleensäkkin mopoissa, olen muokannutkin noihin ei tieliikenne käyttö vehkeisiin ajovaloksi h4 polttimon, mieluiten vkeläpä 100w tehoisena ja kaikki toiminut hienosti ja valoa piisaa.

Kannattaa hakea repullinen polttimoita ja testata. Naughty

Juu vähän tuota elektroniikkapuolta ymmärtävänä/osaavana, tuo että peeveessä palaa "sopivalla" kirkkaudella H3/H4/H7 tms isompi wattinen 12V polttimo ilman että kärähtää niin perustuu juuri tuohon, kun on tarpeeksi kuormaa niin jännite laskee sen takia. Ja kuten kerroit että jos ajovalopolttimona ollut 55W H3-polttimo paloi, niin kuormaa ei ollut enää juur mitään ja siten jännite pääsi nousemaan niin korkeaksi että loput polttimot kärähti.
Samoin omassa peeveen säätimellä ilman kuormitusta tuli n. 25V täydellä kaasulla voltteja, sitten kun oli se 6V/15W etuvalo ja 3W takavalo kuormana jännite oli jossain 5-7V välillä.

Täytynee varmaan investoida käyttämättömään 12V säätimeen ja koittaa uudemman kerran vielä noita 12V sähköjä rakennella tai sitten jos sillä peeveen 3johtoisella 6V säätimellä saisi "runsasvirtaiset" Nauru 6V sähköt rakenneltua niin että akkukin latautuisi.
Saa nähdä miten paljon enemmän alkaa antamaan voltteja ulos kun saa tuon 41milliin poratun pytyn kiinni.

Entisellä v*tun väljällä 40,5mm koon pytyllä, 11/35 välityksillä ja 13milliin poratulla vakiobingillä solikka otti navikkaan ~45km/h tasamaalla. Eli veikkauksia kuinkahan paljon mahtaisi kulkupuoli parantua?
Toisaalta tuollanen 50-55km/h vauhti kyllä on jo tarpeeksi, mutta vääntöpuolta saisi olla entiseen verrattuna lisää. Vääntöpuolikin varmasti tulee parantumaan, koska jo sormituntumalla porauksen jälkeen tuo pytty on selvästi paljon timmimpi vanhaan verrattuna.

Ja KYLLÄ itse porasin tuon vakiobingin 13mm vaikka tiedän että orkkis palikat pitäisi jättää rauhaan. MUTTA sitä oli jo joku joskus aikaisemmin ilmeisesti aikonut viilata, mutta oli ilmeisti jättänyt homman kumminkin tekemättä, sillä vaikka kurkussa oli ympäriinsä viilauksen jälkiä niin halkasijaa ei kuitenkaan ollut kuin vajaa 12milliä. Smoke