30.07.2012, 22:15
Olisiko vika koneessa kampiakselin kyljessä olevassa luistiventtiilissä? Esim siitä se yleinen vika, eli se tappi poikki.
...
Soliferia on jäänyt eläkkeelle! |
Osia etsimässä
|
30.07.2012, 22:15
Olisiko vika koneessa kampiakselin kyljessä olevassa luistiventtiilissä? Esim siitä se yleinen vika, eli se tappi poikki.
...
30.07.2012, 23:11
Suositteln purkamaan moottorin enne enempiä värkkäilyjä. Joku siellä aiheuttaa ton jumimisen ja se on syytä selvittää ensitilassa.
-69 export projekti työnalla.
01.08.2012, 0:51
Eikö sinne kampiakselille päästä mangneeton kautta, siis puretaan siltä puolelta eikä vaihteiston puolelta? Tarvitsen siihen ulosvetäjän, kuulemma aika tyyriitä ja pitäisi saada kone auki ennen ensi sunnuntain rompetoria...
jos et ole aiemmin Thermonatin konetta purkanut niin pari vinkkiä.
-kytkimen puolella on 3 ruuvia pitämässä lohkoja kiinni koppien ulkopuolella loput ovat mangeeton kopan puolella sisäpuolella. -Mangeettoa voi koittaa varovasti kolistella irti niin, että jättää mutterin kammen päähän kiinni niin pitkältä matkalta kuin mahdollista. Suosittelen kyllä hankkimaan ulosvetimen säästää hermoja ja kierteitä aikalailla se. -kytkimen purkamisessa on muutama huomionarvoinen juttu 1. kun olen ottanut ne 4 "mutteria" joissa on jouset alla irti ja poistanut päälimmäisen levyn niin Kytkin alselin sisältä kurkistaa noin 5mm aksila ota se pois ja merkkaa ulompi pää vaikka teipillä aksilan alla on kuula ravistele moottoria kunnes saat kuulan pois. Kuula on 4.8mm kokoinen ja katoaa hyvin helposti joten suositten olemaan tarkkana. 2. kun irroitat sitä isoa mutteria niin niin pidä vastaan siitä hammastetusta isosa osasta ÄLÄ MISSÄÄN tapauksessa pinnapultista, koska se valupulikka menee rikki - Moottori puretaan mangeeton puoli alaspäin ja irtoaa kohtuu helpolla kun naputtelee kumivasaralla akselien päitä. Mikäli ei ole kumi tmv vasaraa niin mutterit takaisin kytkin ja kampiakselin päähän ja niihin + poljinakseliin varovaista koputtelua. Irrottaessa kytkinakseli jää kiinni todennäköisesti kykimenpuolen lohkoon. Irroittaessa toine kytkimen pikkuaksila irtoaa(kytkinakselin sisällä oleva) ja sen asento asento on myös syytä merkata. Siis se osa jota kytkimen vipu työntää. -Kun lohkot ovat irti toisistaan niin ÄLÄ käännä mangeetonpuolen lohkoa nurin päin, koska silloin vaihde rattaat ja niiden kuulat (7mm) putoavat Näilä eväillä pitäsi purkautua kohtuu helposti ja auttaa kovasti jos otat tarpeeksi paljon valokuvai ja ole erinomaisen tarkkana kun purat. Helpottaa kasaamista suunnattomasti kun tietää miten osat tulevat ai niin ja purkaessa kannattaa käyttää ruuvien irroittamiseen iskumeisseliä jos vain sellainen on käytettävissä. Ei olisi mitenkään kummallista, jos ruuvit olisivat kohtuullisen jumissa. Mikäli kanta menee niin poraa loputkin kannasta irti ja anna olla. Kun lohkot ovat irti toisistaan niin tukeva ote lukkopihdeillä ja kuumailmapuhaltimella lämmittää lohkoa jumineen ruuvin ympäriltä niin irtoaa kohtu vaivattomasti. Lohkoja ei pidä koittaa irroittaa työntmällä ruukkaria tmv niiden väliin, koska sillon tiivistepinta vahingoittuu. Samoin kun irroitat ruuveja mangeeton puolelta niin lohkkon kytkinkopan tiivistepintaa on syytä varjella. Puu tmv pulikkaa alle ennen kuin alat murjomaan ruuveja irti. onnea matkaan ja sitä tarkkuutta kun purat sitä EI voi liikaa korostaa
-69 export projekti työnalla.
05.08.2012, 21:29
Nyt on kaikki irti paitsi kytkimen puolelta levyjen takaa löytyvä pultti, onko siinä vääränsuuntaiset kierteet kun tuntuu vain kiristyvän? Pidettiin kiinni siitä hammastetusta osasta kun koitettiin irroittaa ja se murtui
06.08.2012, 14:21
Tulipa sitten rikottua turhaan Kone aukesi vaivatta, löysin pientä jälkeä siitä miksi se kone on voinnut jämähtää, laitan kuvia galleriaan.
Kiitos muuten avusta en ois ikinä ite saannu tota auki
06.08.2012, 19:55
Nyt kysymys kuuluu, että mikä on seuraava siirto? Koneessa on kaikki ehjää paitsi tuo pieni kuluma. Kiertokanki on vähän väljästi kiinni, heiluu sivuttain 1-2mm. Samoin tuo ratas joka on kiinni siinä poljinakselissa, sekin vähän heiluu. Siksi epäilenkin että jäljet siihen kuppiin on tullut juuri tuosta väljästä rattaasta.
Vai meni valupulikka rikki se on valitettavasti usein melkoisen tiukassa. Termon koneessa ei ole vääränkätisiä kierteitä lainkaan.
Tuosta käynnitinpolkimen rattaan tekemistä naarmusta en olisi kauhean huolissani. -Oliko moottorissa paljon moskaa kun purit -Missä kunnossa ovat kytkimen ratas ja sille kammelta tehon siirtävä ratas Kiertokangen aksiaalivälys kuulostaisi aikas hurjalta. Mahtaako kampiakseli olla kuosissaan ? Kaikissa tapauksissa laakerit ja stefat on syytä vaihtaa nyt kun motti on levällään tarvitavat osat löytyy tuolta http://soliferia.parasiitti.org/keskuste...p?tid=1819 ja voimakoneelta saa uudet tiivisteet ellei itse halua askarrella tuota kytkin akselilla olevaa pikkustefaa ei yleensä tarvitse vaihtaa
-69 export projekti työnalla.
Kammen saa kotikontein katsottua noin suunnilleen vaikkapa seuraavasti.
1. Purkaa vanhan laakerin lohkosta irti ja asentaa sen irtonaiseen kampiakseliin 2. Kiinnittää laakerin viilapenkkin kohtuullisen tukevasti ei kuitenkaan liikaa, koska silloin laakerin ulkokooli menee soikeaksi. 3. Virittää vaikka pellinpalan hipoomaan kammen limppuja 4. vetää välykset johon suuntaan ja alkaa pyörittämään kampea. olempien limppujen pitäisi pysyä samalla etäisyydellä tuosta "mittatikusta" yleis vinkkinä samalla tekniikalla voi rihdata pinnauksenkin vanteelta kunhan vaan laakeroin on navassa kunnossa.
-69 export projekti työnalla.
06.08.2012, 21:03
Isosetä Tenho on ajanut kyseisellä pelillä vain elannolle ja takaisin (matkaa 1 km suunta). Mittari on jämähtänyt 483km kohille eikä sillä varmaankaan ole yli 1 tkm ajettu.
Siksi olen hyvin ymmäläni tästä koneen reistailusta, kaikki osat näyttävät ihan uusilta eikä kulumaa näy missään. Silloin kun kone jämähti kiinni niin ei polkimet liikkunut mihinkään. Kun yritti polkasta niin ei polkimet liikkunut, sitten jossain antoi periksi ja poljin luiskahti ala-asentoon... Mutta kun ei mitään vahinkoa ole nähtävissä :/
06.08.2012, 21:26
Inasen erikoisen oloinen häikkä on. Katso tuo kampi nyt kumminkin. Tarkista myös poljiakselin ratas, että pyöriikö se kunnolla. Katso myös apuakselin laakerit siis ne neulalaakerit jotka siellä on. Laakerin sisäreinan pitäsi olla suunnilleen viisteen yläpinnan tasossa kuten ainakin tässä näyttää olevan
. Äkkiseltää tulisi mieleen, että olisi jotian moskaa poljin akselissa varsinasesti rikki se ei helposti mene. Voit toki myös pistää vaihteiston kiinni ilman kampa ja pyöritellä sitä ja kuulostella onko mitään kummaa.
-69 export projekti työnalla.
06.08.2012, 22:02
Kaikki rattaat pyörii loistavasti
Kampiakselin kopassa oli aikamoinen määrä roinaa mutta se oli enimmäkseen vain sellaista pientä, siis ei mitään mikä saisi sen leikkaamaan. Oli pieni ylläri että kampiakseli on ulos-suljettu loppumoottorin voitelusta eikä mikään sitä voitele...
06.08.2012, 22:09
Kammenvoitelu tulee bensaansekoitetun ölj
ynmukana. Kaksitahtimoottorin toimintaperiaattesta johtuu tuo "eritys"
-69 export projekti työnalla.
07.08.2012, 1:22
Ainiin niinhän se oli, liian ilmiselvää, on tuon koneen kanssa vähän isompia ongelmia ajateltavana
|