07.06.2012, 22:52
Elikkäs, omaan Solifer SM -77:n ja kyseinen härveli on käynyt viimeksi arviolta kymmenen vuotta sitten. Tankki on jo huuhdeltu, toinen koneista kasattu siihen kuntoon että teoriassa tuon pitäisi käynnistyä mutta eipä vaan käy. Jos oikein muistelin niin joko tuo nykyinen kone tai sitten atomeina oleva varakone oli siitä ongelmallisia että ajossa kone alkoi potkia takaisinpäin ja tuntui kuin sytkä olisi hyppinyt minne sattuu. Epäilin magneeton kiilan olleen kulunut mutta en toisaalta saanut koskaan tutkittua oliko kyse magneeton liikkumisesta vai jostain muusta. Lopulta mielenkiinto siirtyikin autoihin enkä sitten koskaan saanut Soliferia kuntoon. Nyt kuitenkin iski motivaatio saada vanha kunnon Solifer kesäkruiseriksi ja kone pitäisi saada kuntoon ja mopo kilpiin mutta tarvitsisi ensin saada mopo käyntiin ja kuntoon.
Ongelmana on siis AINAKIN katkojan kärjet jotka kipinöivät (tulppa antaa kyllä kipinää ainakin sylinterin kyljestä kokeillessa). Kone on siis kasassa, puristuksia tuntuu olevan, bensaa olen kokeillut antaa suoraan kampikammioon kuin sylinteriinkin mutta ei edes yritä. Kaasari on vakio Bing säätösuuttimella, sylinteri on jokseenkin viilattu, männän kohdalla en muista oliko tuo yksilö viilattu vai ei, kannesta en ole varma oliko laskettu vai ei, pakoputki on vakio mutta muistelen että osa sisuskaluista puuttuu. Nuo sytytyksen osat meinasin lauantain hakea moposportista ja vaihtaa osat paikoilleen ja katsoa mitä tapahtuu.
Olisiko siis kenelläkään rakentavia ideoita mistä tuo voi johtua vai voiko kyse olla pelkästään noista kärjistä/konkasta kun jonkinlaista kipinää tuo kuitenkin antaa. Ihmetyttää vain tuo ettei edes yritä inahtaa. Ja onko jotain helppoa keinoa diagnosoida ongelma.
Ongelmana on siis AINAKIN katkojan kärjet jotka kipinöivät (tulppa antaa kyllä kipinää ainakin sylinterin kyljestä kokeillessa). Kone on siis kasassa, puristuksia tuntuu olevan, bensaa olen kokeillut antaa suoraan kampikammioon kuin sylinteriinkin mutta ei edes yritä. Kaasari on vakio Bing säätösuuttimella, sylinteri on jokseenkin viilattu, männän kohdalla en muista oliko tuo yksilö viilattu vai ei, kannesta en ole varma oliko laskettu vai ei, pakoputki on vakio mutta muistelen että osa sisuskaluista puuttuu. Nuo sytytyksen osat meinasin lauantain hakea moposportista ja vaihtaa osat paikoilleen ja katsoa mitä tapahtuu.
Olisiko siis kenelläkään rakentavia ideoita mistä tuo voi johtua vai voiko kyse olla pelkästään noista kärjistä/konkasta kun jonkinlaista kipinää tuo kuitenkin antaa. Ihmetyttää vain tuo ettei edes yritä inahtaa. Ja onko jotain helppoa keinoa diagnosoida ongelma.