03.10.2010, 1:09
Noin miljoona vuotta sitten ostin kesäduunilla saaduilla rahoilla faijan kaverilta SM GT:n, joka tuli tontille kätevästi aivan muroina Amazon Volvon takakontissa. Noin 6 tuntia kaupanteon jälkeen mopedi oli jo jotenkin kasassa ja ensimmäiset savut otettu.
Se mopo oli mulla pari vuotta ja SM:ia oli siinä sivussa muitakin, mutta jotenkin aina harmitti, että tuli koskaan siitä ensimmäisestä moposta luovuttua. Nyt paljon vanhempana rupesi jälleen tekemään mieli jotain pientä näprättävää ja se vanha SM edelleen kummitteli vahvasti takaraivossa. Olenkin jo hommaillut useampia projekti kuntoisia SM:ia talteen, joista jokaisesta on tarkoitus kunnostaa uuden veroinen jossain vaiheessa. Ensimmäiseksi työnalle pääsi 85:n, joka ei nyt ole ihan se GT mikä itsellä oli haussa, mutta tarpeeksi lähellä päästään jo tollakin.
Lähtökohta oli perus surullinen, vuosien jäljet näkyivät joka kohdassa, sähköistä ei tietoakaan, jarrut kateissa, värit vaihtuneet moneen kertaan kilikali purkin sumulla. Mutta suurinpiirtein kokonainen lähtökohta, voimakoneesta perus koneremontti ensiapu paketti, sähkösarja, penkinpäällinen ja kaikki muutkin puuttuvat ja liian väsyneet osat.
Koneeseen tuli hommattua 5-vaihteen hilut joten ne menee sisään kasauksen yhteydessä. Teininä tuntui, että tollaisen koneen kasaa tunnissa, nyt ei oo enään ajelemaan niin kiire joten voi hyvin uhrata kasaamiseen vähän enemmän aikaa.
Kun kone oli räjäytetty muroiksi oli helppo ottaa lohkot tarkempaan syyniin.
Kunnon pesun jälkeen oli aika ottaa hieoma tarvikkeet taas esiin. Halusin saada lohkoihin sopivan kiillon, ei välttämättä miellytä kaikki museopuritaaneja, mutta toi on kuitenkin aika näkyvällä paikalla kaksipyöräisissä joten ei se pieni kiilto pahasta ole.
Kansi tuli kiillotettua samalla, sylinteri on kuvassa väärä, oikea on käsiteltävänä ammattilaisella, tulee kiiltävä musta joka pysyy kiinni kuumassakin. Kaikki koneen pultit on RST-kuusiokoloja, pinnapultit CAT:lta kovat versiot. Kaikki lohkot on kiilloituksen jälkeen pulverilakattu, joten kiilto ei ole ihan superpeili, mutta silti todella hyvä ja helppo pitää tulevaisuudessa puhtaana.
Seuraavaksi päivitystä kun iso kasa osia tulee pulverimaalaamosta.
Tarina jatkuu...
Se mopo oli mulla pari vuotta ja SM:ia oli siinä sivussa muitakin, mutta jotenkin aina harmitti, että tuli koskaan siitä ensimmäisestä moposta luovuttua. Nyt paljon vanhempana rupesi jälleen tekemään mieli jotain pientä näprättävää ja se vanha SM edelleen kummitteli vahvasti takaraivossa. Olenkin jo hommaillut useampia projekti kuntoisia SM:ia talteen, joista jokaisesta on tarkoitus kunnostaa uuden veroinen jossain vaiheessa. Ensimmäiseksi työnalle pääsi 85:n, joka ei nyt ole ihan se GT mikä itsellä oli haussa, mutta tarpeeksi lähellä päästään jo tollakin.
Lähtökohta oli perus surullinen, vuosien jäljet näkyivät joka kohdassa, sähköistä ei tietoakaan, jarrut kateissa, värit vaihtuneet moneen kertaan kilikali purkin sumulla. Mutta suurinpiirtein kokonainen lähtökohta, voimakoneesta perus koneremontti ensiapu paketti, sähkösarja, penkinpäällinen ja kaikki muutkin puuttuvat ja liian väsyneet osat.
Koneeseen tuli hommattua 5-vaihteen hilut joten ne menee sisään kasauksen yhteydessä. Teininä tuntui, että tollaisen koneen kasaa tunnissa, nyt ei oo enään ajelemaan niin kiire joten voi hyvin uhrata kasaamiseen vähän enemmän aikaa.
Kun kone oli räjäytetty muroiksi oli helppo ottaa lohkot tarkempaan syyniin.
Kunnon pesun jälkeen oli aika ottaa hieoma tarvikkeet taas esiin. Halusin saada lohkoihin sopivan kiillon, ei välttämättä miellytä kaikki museopuritaaneja, mutta toi on kuitenkin aika näkyvällä paikalla kaksipyöräisissä joten ei se pieni kiilto pahasta ole.
Kansi tuli kiillotettua samalla, sylinteri on kuvassa väärä, oikea on käsiteltävänä ammattilaisella, tulee kiiltävä musta joka pysyy kiinni kuumassakin. Kaikki koneen pultit on RST-kuusiokoloja, pinnapultit CAT:lta kovat versiot. Kaikki lohkot on kiilloituksen jälkeen pulverilakattu, joten kiilto ei ole ihan superpeili, mutta silti todella hyvä ja helppo pitää tulevaisuudessa puhtaana.
Seuraavaksi päivitystä kun iso kasa osia tulee pulverimaalaamosta.
Tarina jatkuu...