Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Juu, käyty on ko. sivuilla. Se mäntä vaan pitää mennä vaihtaan 10mm tapilla olevaan... Itellä nähkääs 10mm yläsilmällä oleva kiertokanki.
Äkkiäkö sen poralla ja kalvaimella avartaa..
Selly kirjoitti:Äkkiäkö sen poralla ja kalvaimella avartaa..
Niin, mutta tuleeko hyvä ? Jos siis sitä kiertokangen yläsilmää meet avartelemaan..
perusjantteri kirjoitti:Juu, käyty on ko. sivuilla. Se mäntä vaan pitää mennä vaihtaan 10mm tapilla olevaan... Itellä nähkääs 10mm yläsilmällä oleva kiertokanki.
Haet laakerikaupasta liukulaakerin kangen yläpäähän. Sitten sopii 12mm tappia ja hyvin pelaa.
perusjantteri kirjoitti:Selly kirjoitti:Äkkiäkö sen poralla ja kalvaimella avartaa..
Niin, mutta tuleeko hyvä ? Jos siis sitä kiertokangen yläsilmää meet avartelemaan..
Onnistuu se. Vaatii vähän kärsivällisyyttä. Kannattaa varoa liian tiukaksi tekemistä. Sen valitettavasti huomaa valitettavasti usein 10km päästä kotoa tienlaidassa, kun mopeti on jytkähtänyt jumiin.
Rustinki kirjoitti:Onnistuu se. Vaatii vähän kärsivällisyyttä. Kannattaa varoa liian tiukaksi tekemistä. Sen valitettavasti huomaa valitettavasti usein 10km päästä kotoa tienlaidassa, kun mopeti on jytkähtänyt jumiin.
Niin. Oisko sitten parempi jättää tekemättä ? En nähkääs omista kalvainta. Tietty jos koneistamolle vie, niin siellähän ne osaavat semmoisen työn tehdä...
Lainaus:Haet laakerikaupasta liukulaakerin kangen yläpäähän. Sitten sopii 12mm tappia ja hyvin pelaa.
Tässäkin tulee se vastaan, että onko se liukulaakeri sitten niin hyvä, kuin neulalaakeri ? Eihän se tietty oo, mut jos koneessa on vähääkään enempi kierroksia, niin ei se laakeri saa niin paljoa voitelua, mitä neulalaakeri.
Ja tähänkin hommaan pitää asennuksen jälkeen tehdä rotsaus, joka tehdään kalvaimella, ja jota en omista.
Lainaus:Haet laakerikaupasta liukulaakerin kangen yläpäähän. Sitten sopii 12mm tappia ja hyvin pelaa.
Tässäkin tulee se vastaan, että onko se liukulaakeri sitten niin hyvä, kuin neulalaakeri ? Eihän se tietty oo, mut jos koneessa on vähääkään enempi kierroksia, niin ei se laakeri saa niin paljoa voitelua, mitä neulalaakeri.
Ja tähänkin hommaan pitää asennuksen jälkeen tehdä rotsaus, joka tehdään kalvaimella, ja jota en omista.
[/quote]
Se, että paljonko sen pitäisi kestää kierroksia?. Oma Exportti kiertää reilut 9000rpm, eikä vielä ole ongelmia liukulaakerin kanssa ollut, ajettu kuitenkin 1500km. Liukulaakeriin porasin reiät normaalilla poralla ja siistin purseet pois. Männän olen käyttänyt useasti pois, eikä laakerissa ole jälkiä siitä, että se olisi porsimassa.
Hei, tämmöinen löytyi voimakoneelta;
-m-tapin pronssihela aihio SOLIFER 1961-70 12x14x12 asennuksen jälkeen rotsattava.7e
Vissiin käypi ton alkuperäisen tilalle, kun uusituotanto kiertokangessa ulkohalk. on 14mm ja 14mm se on leveäkin. Tosin sillä leveydellä ei nyt oo niin väliä, kun toi 12mm riittää.
Voihan sitä sorvata messingistä holkit männäntapin reikiin jotka pienentää reijän 12mm -> 10mm. Sorvia ja kalvainta siinäkin toki tarvitsee..
En usko että koneistamolla paljoa kustantaa jos vaihtavat sen 12mm liukulaakerin vanhan 10mm tilalle. Voi olla että halvemmalla selviäisi jos avartaisivat sen 10mm -> 12milliin.
Teollisuustarvikeliikkeestä/Laakeriliikkeestä voi löytyä melkeen suoraan sopivia laakeriholkkeja varmaan halvemmalla mitä jostain voimakoneelta, kannattaa kysellä!
Alunperin lähdin ehdottamaan perusjantterille kokonaan uutta sylkkäsarjaa, kun vertauksena oli jo muutaman kympin maksava pytty suomessa suomen postikuluilla, mihin pitäisi ostaa erikseen vielä mäntä ja tiivistesarja.
Nopeesti siinäkin tulee hintaa uuden sylkkäsarjan verran..
No juu kyllä, mut tää mäntäongelma iskee seuraavaks kehiin. Mut joo, kerta yhtä hyvin toimii tommosella helalla, mitä neulalaakerillakin niin sama iskee sinne semmoinen hela. Kun ei oo isoa viritystä tiedossa.
Ja joo, soitin paikalliseen laakeriliikkeeseen, niin sanoivat, että ei ole semmoista sopivan kokoista liukulaakeria siellä. Siis on 12mm sis. x 14mm ulko halk. x 10mm leveä. Siis sopis just ja just, mutta teflonpintainen ja terästä.
Siis se myyjä ei menny takuuseen siitä, et toimisi ko. käyttötarkoituksessa. Mut joo löytyy mulla se vanhakin liukulaakeri, jonka pystyy sinne tilalle vaihtamaan. Avartaa vaikka ite poralla isommaks, ja rotsaa sen jollain muulla, kellä kalvain on. Mulla siis 10mm neulalaakeri nyt siinä kiertokangessa paikoillaan, mut jos vaikka lukitteella iskee sen laakeriholkin kiinni sinne, niin kestää.
Siis itse vaihtohan ei oo homma eikä mikään tossa laakeriholkissa, mut se hienosäätö, eli rotsaus on sitte eri juttu...
Ja selly, itsellänikin kävi mielessä toi männäntapin reikien pienentäminen, mut en oo ennen sorvia käyttänyt...
Ja älä siitä huoli, etteikö tiivistesarjaa löytyisi. Semmoinen nimittäin mulla on jo hommattu aikaa sitte. Pitäs vaan se mäntä hommata siihen pyttyyn. Joka nyt tuleepi olemaan se 10mm tapilla oleva, tehomäntä tai tavallinen, tai ihan 12mm tapilla oleva pussin mäntä. Saa nähä kumpi käy paremmin siihen pyttyyn.
Vaan joo nelikanavainen pytty kuulemma on, eli ihan tavallinenki välttää, eikä tarvi olla just sen pytyn oma mäntä.
Ei ikinä messingistä osaa, minkä pitäisi toimia tuki- ja liukupintana
Sillä ei vaan voitelu toimi pidemmän päälle ja rasituskestokin on alhainen
Koneistamolla tuskin muutamaa kymppiä (ehkä ei edes sitä) enempää kustantaisi kalvia tuo reikä kohilleen. Itsekkin joskus muutaman tuollaisen liukulaakerin koneistin, ongelmana on vain saada laakeri pysymään kiertokangessa paikalleen kun seinämävahvuus väheni dramaattisesti. (pyörähdysvaara jos ei riittävän tiukalla sovitteella ole paikallaan).
Neulalaakeri voisi olla toinen vaihtoehto, mutta se vaatisi laakeripinnan karkaisun laakerireiän kalvimisen jälkeen, liukulaakeri ei vaadi karkaistua asennuspintaa.
Kuulostaa siltä, että olisi helpoin vaihtaa kiertari. Kummiski kiertarin vaihto on aika nätti homma.
Juu-u. Vaan tämäpä onkin uusi rocketin kiertokanki 10mm neulalaakerilla. Joten sitä kiertokankea on turha mennä vaihtaman. Mut joo enpä tätä ollu hirveesti aatellu virittääkkään.. Muutakuin tuo 30€ maksava uusi pytty tulis halvemmaks, kuin alkuperäisen poraus. Poraus = ~50€ paikallisella + mäntä 10-20€. Ja alkuperäiselle tulis kokoa vähintään 42,5mm, koska 42mm jo nytten ja leiponut kiinni.
SOLIFERdriveri kirjoitti:Ei ikinä messingistä osaa, minkä pitäisi toimia tuki- ja liukupintana Sillä ei vaan voitelu toimi pidemmän päälle ja rasituskestokin on alhainen
Mä kun ihan muistin että messingistä juurikin osat jotka joutuu vähän luistamaan jossain.
Mitäpä nuo liukulaakerit sitten ovat materiaaliltaan kun kovin samalta näyttävät? Pronssi-Hopea-hässäkkää?
Olen kuullut jostain laakeri pronssista... Tiijä sitten.
Melkonen hinta poraukselle! 50e! Tääläpäin lasikuula puhallus+poraus+hoonaus,kustantaa sen 30e. Itse kun käytin,niin oli myöhästynyt poraus (normaalisti kestää sen 1vk,melkoset jonot,nyt kesti 1,5viikkoa) ja sain vielä alennusta siitä...
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14