Soliferia

Täysversio: Tomoksen kytkin
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7
Joo, se lähtikin helposti kuin painoin meisselillä levyjä sisäänpäin, ihan ilman voimaa.
Mutta nyt siis pääsin varsinaiseen hommaan, eli pitäisi saada levyt vaihdettua, eli miten kytkinasetelma puretaan?
Anteeksi kun vaivaan kaikenlaisilla kysymyksillä, mutta ei huvita mutu tuntumalla mennä rikkomaan paikkoja.
Huomasinkin aikani kytkinpakkaa tutkittuani, että siinä päässä on sokka. Nyt on uudet levyt pakassa, mutta sitten on vielä yksi ongelma.

Nimittäin mutteri joka pitää kytkinkruunun vauhtipyörässä kiinni on aivan helvetin tiukassa. CRC:tä on ruiskittu, mutta ei vain lähde irti. Ja kun Tomoksen kytkinkruunu on tunnetusti pehmeää metallia, niin ei uskalla voimakenoilla pitää kruunua paikoillaan samalla kun vääntää mutteria auki.
Onko muilla ollut ongelmia kytkinkruunun irroittamisessa?
Kysymys siis on: Kuinka saan kytkinkruunun mutterin ja kytkinkruunun irti hajoittamatta kytkinkruunua ja kampiakselia?

Niin ja syy siihen, että se pitää saada irti, on, aion vaihtaa kytkimen puoleisen stefan.
Muista että siinä mutterissa on vääräkätinen kierre. Itse olen sen mutterin avannut laittamalla kengännauhaa tulpanreiästä Nauru. Kun kone ei pääse pyörimään on mutteri helppo avata. Sitten kun olet saanut mutterin auki niin seuraava ongelma onkin sitten miten saat kytkinkruunun pois, se on tiukassa eikä todellakaan lähde vain vetämällä pois. Tarvitset kytkinkruunun irrottamiseen jonkun sopivan ulosvetäjän.
Jaa, että vääräkätinen kierre Nauru No ilmankos ei lähtenyt.
Sain silleen irti, että iskä piti vauhtipyörästä kaikinvoimin ja minä räikällä sitten väänsin mutterin irti.
Huomenna ulosvetäjiä katteleen.
Kytkinlevyjen ei vissiinkään kuulu pyöriä pakassa?, ainakaan vanhat ei pyörinyt, joten mitä tossa on menny väärin. Yritin kyllä kattoa metallilevyjen pinnoista, mihin levy on hangannut sekä räjäytyskuvista.

Kasasin sen näin:
pohjalle levy jossa on viisi nystyrää,sitten 1. kytkinlevy ja ohut välilevy.
Seuraavaksi levy jossa 10 nystyrää, sitten 2. kytkinlevy ja ohut välilevy.
Sitten levy jossa 10 nystyrää, sitten 3. kytkinlevy ja ohut välilevy.
Lopuksi kaksi levyä päällekkäin (molemmissa 5 nystyrää) ja sokka kiinni.

Metallilevyihin tulleet hankaus jäljet täsmäävät kytkinlevyjen kanssa, sekä päällimmäinen levy, jossa on sokasta jäänyt jälki.
Non Stop kirjoitti:Kytkinlevyjen ei vissiinkään kuulu pyöriä pakassa?
Juu, ei todellakaan. Oot varmaankin laittanu välilevyt väärin. Ne pitää laittaa niin "nystyrät" menee edellisten nystyröiden sisään, ei siis vastakkain.
Nonniin, nyt ei pyöri, ylimmän metallilevyn käänsin toisin päin.
Kytkinkruunukin lähti helposti ilman voimakeinoja yleismallin ulosvetäjällä.

Huomenna vois päästä muuten testaileen, mutta täytyy odottella voimakoneelta kaasukahvan kiinnitysruuvia..
Uusia kuvia galleriassa käykää kattoon!
Pitääkö sitä painelaakerin mutteria kiristää vai löysätä, jos mopo ryömii kytkin pohjassa vaihde päällä?
En mä sillä vielä kytkinrempan jälkeen ole ajanut, kun kaasukahva pyörii vapaasti tangon ympärillä, mutta paikaltaan koitin konetta pyöritellä.
Tämmönen löytyi nettiä selatessani:

http://www.mpt.fi/index.php?productID=28514

Eli onkos jollain kokemusta tuosta, että onkos jonkunlainen kiina-tarvike ,vai mahdollisesti alkuperäistä jämerämpi?
Ihmettelin tuossa yks päivä kun solikalla ajelin, että mikähän siinä nyt käryää kun haisi pahalle ja pöllähti semmonen savupilvi. Havaitsin myös että koneesta tippasi öljyä. No ajelin menemään kun kytkin ei yhtäkkiä enää irrottanutkaan. Sain sen kuitenkin pelaamaan jotenkin ja ajelin varmaan 2-3 tuntia. Sitten seuraavana päivänä menin kiristämään pohjaruuvia kun ajattelin että se vuotaa siitä, niin mitä IHMETTÄ : pohjaruuvi oli tippunut ja öljyt valuneet pois. Lohkoista oli menny kierteet ja öljyt valuivat kuuman pakoputken päälle josta aiheutui se savupilvi. Kytkin ei tietenkään kuivana oikein pelitä. Tein sitten lohkoihin uudet kierteet ja asensin ropun paikalleen. Nyt kytkin pelaa kuten pitääkin. Onko kellään muulla käynyt vastaavasti?
Autisa kirjoitti:Ihmettelin tuossa yks päivä kun solikalla ajelin, että mikähän siinä nyt käryää kun haisi pahalle ja pöllähti semmonen savupilvi. Havaitsin myös että koneesta tippasi öljyä. No ajelin menemään kun kytkin ei yhtäkkiä enää irrottanutkaan. Sain sen kuitenkin pelaamaan jotenkin ja ajelin varmaan 2-3 tuntia. Sitten seuraavana päivänä menin kiristämään pohjaruuvia kun ajattelin että se vuotaa siitä, niin mitä IHMETTÄ : pohjaruuvi oli tippunut ja öljyt valuneet pois. Lohkoista oli menny kierteet ja öljyt valuivat kuuman pakoputken päälle josta aiheutui se savupilvi. Kytkin ei tietenkään kuivana oikein pelitä. Tein sitten lohkoihin uudet kierteet ja asensin ropun paikalleen. Nyt kytkin pelaa kuten pitääkin. Onko kellään muulla käynyt vastaavasti?

No voi saatana, tekipä solikka vittumaisen tempun! pitää näemmä alkaa itekkin seuraan tota öljyroppua sitten ku kytkin alkaa luistaan tai laakerit rahiseen ettei tuu ikäviä yllätyksiä!
No ei se alakerta ollu moksiskaan hetkellisestä kuivuudesta, pelittää ihan yhtä hyvin kuin ennenkin, myös kytkin.
No ootko avannu sen kytkinhomman? Mä ku avasin nii johan alko irrottaa! Smoke
Non Stop kirjoitti:Pitääkö sitä painelaakerin mutteria kiristää vai löysätä, jos mopo ryömii kytkin pohjassa vaihde päällä?
En mä sillä vielä kytkinrempan jälkeen ole ajanut, kun kaasukahva pyörii vapaasti tangon ympärillä, mutta paikaltaan koitin konetta pyöritellä.

Vieläkö ongelma kiusaa? kytkimen mutterinhan kuuluu olla kireällä aina. Jos tuntuu etäkytkin irrottaa liiakseen pitää ottaa mutterin välistä prikka tai kaksi pois. jos taas ei tunnut hilventävän menoa pitää sinne prikkoja lisätä.

Non-stop jos ne levyt pyörivät siinä pakassa, niin siirräppäs sieltä lopusta se toinen 5 lommoinen levy alkuun ja pitäis toimia. Kokemus puhuu.
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7