11.10.2012, 22:53
Olen kunnostellut syksyn aikana 88-mallista (tai 84...) Solifer Exportia Tomoksen automaattikoneella.
Moottorin runko oli "ammattilaisella" laitettavana ja se laakeroitiin ja uudet tiivisteet ja stefat. Kaveri sääti sytkän ohjeiden mukaan mutta sylinteri/mäntä ei ollut mukana hänellä.
Nyt sain koneen takaisin, kasaan ja tulille mutta puhti on aivan pois. Ei vedä oikein ollenkaan. Hoonasin pakoaukon puhtaaksi ja hieman isommaksi ja vaihdoin uuden tehomännän (ei porattu). Käynnistyspolkimen perusteella puristuksia löytyy. Putki on varmasti auki. Poltin sen ja savut tulee pihalle hienosti. Sytkä on vahva ja lähtee käyntiin kylmänä hyvin ja lämpöisenä 2 cm painallus käynnistyspolkimesta riittää. Tyhjäkäynti on hyvä. Tulppa (7) ja tulpanjohto on uusi. Kaasarin putsasin ajan kanssa. Vakioilmansuodatinmetallihässäkkä on paikallaan ja imuäänien vaimennusboksi. Ilmansuodatinta en tosin putsannut kun ajattelin sen olevan niin harvan muutenkin ja oli puhtaan näköinen.
Mikä ihme neuvoksi? Säätösuutin on tulossa ja jos sekään ei auta lienee sytytys säädettävä kohdalleen?
Eli alavääntö on poissa ja nuo tehdyt kevyet viritykset ei pitäisi vaikuttaa noin paljoa. Mutta ei kone oikein kierräkään kuin takarengas ylhäällä eli vanha vitsaus eli vaivalloinen vaihto kakkoselle vaivaa edelleen. Alamäkeen vaihtaa kyllä hienosti, tasaisella ei ollenkaan. Alamäkeä ei vain uskalla kokeilla kovin montaa kertaa kun pitää työntää ylös... Koneessa on 10/30 Motulin öljyt kytkinlisäaineella.
Millä olette tiivistäneet pakokäyrän ja vaimentin liitoskohdan?
Kiitos tuhannesti avuista!
Moottorin runko oli "ammattilaisella" laitettavana ja se laakeroitiin ja uudet tiivisteet ja stefat. Kaveri sääti sytkän ohjeiden mukaan mutta sylinteri/mäntä ei ollut mukana hänellä.
Nyt sain koneen takaisin, kasaan ja tulille mutta puhti on aivan pois. Ei vedä oikein ollenkaan. Hoonasin pakoaukon puhtaaksi ja hieman isommaksi ja vaihdoin uuden tehomännän (ei porattu). Käynnistyspolkimen perusteella puristuksia löytyy. Putki on varmasti auki. Poltin sen ja savut tulee pihalle hienosti. Sytkä on vahva ja lähtee käyntiin kylmänä hyvin ja lämpöisenä 2 cm painallus käynnistyspolkimesta riittää. Tyhjäkäynti on hyvä. Tulppa (7) ja tulpanjohto on uusi. Kaasarin putsasin ajan kanssa. Vakioilmansuodatinmetallihässäkkä on paikallaan ja imuäänien vaimennusboksi. Ilmansuodatinta en tosin putsannut kun ajattelin sen olevan niin harvan muutenkin ja oli puhtaan näköinen.
Mikä ihme neuvoksi? Säätösuutin on tulossa ja jos sekään ei auta lienee sytytys säädettävä kohdalleen?
Eli alavääntö on poissa ja nuo tehdyt kevyet viritykset ei pitäisi vaikuttaa noin paljoa. Mutta ei kone oikein kierräkään kuin takarengas ylhäällä eli vanha vitsaus eli vaivalloinen vaihto kakkoselle vaivaa edelleen. Alamäkeen vaihtaa kyllä hienosti, tasaisella ei ollenkaan. Alamäkeä ei vain uskalla kokeilla kovin montaa kertaa kun pitää työntää ylös... Koneessa on 10/30 Motulin öljyt kytkinlisäaineella.
Millä olette tiivistäneet pakokäyrän ja vaimentin liitoskohdan?
Kiitos tuhannesti avuista!