Soliferia

Täysversio: Export automaatti ei väännä eikä kierrä
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Olen kunnostellut syksyn aikana 88-mallista (tai 84...) Solifer Exportia Tomoksen automaattikoneella.

Moottorin runko oli "ammattilaisella" laitettavana ja se laakeroitiin ja uudet tiivisteet ja stefat. Kaveri sääti sytkän ohjeiden mukaan mutta sylinteri/mäntä ei ollut mukana hänellä.

Nyt sain koneen takaisin, kasaan ja tulille mutta puhti on aivan pois. Ei vedä oikein ollenkaan. Hoonasin pakoaukon puhtaaksi ja hieman isommaksi ja vaihdoin uuden tehomännän (ei porattu). Käynnistyspolkimen perusteella puristuksia löytyy. Putki on varmasti auki. Poltin sen ja savut tulee pihalle hienosti. Sytkä on vahva ja lähtee käyntiin kylmänä hyvin ja lämpöisenä 2 cm painallus käynnistyspolkimesta riittää. Tyhjäkäynti on hyvä. Tulppa (7) ja tulpanjohto on uusi. Kaasarin putsasin ajan kanssa. Vakioilmansuodatinmetallihässäkkä on paikallaan ja imuäänien vaimennusboksi. Ilmansuodatinta en tosin putsannut kun ajattelin sen olevan niin harvan muutenkin ja oli puhtaan näköinen.

Mikä ihme neuvoksi? Säätösuutin on tulossa ja jos sekään ei auta lienee sytytys säädettävä kohdalleen?

Eli alavääntö on poissa ja nuo tehdyt kevyet viritykset ei pitäisi vaikuttaa noin paljoa. Mutta ei kone oikein kierräkään kuin takarengas ylhäällä eli vanha vitsaus eli vaivalloinen vaihto kakkoselle vaivaa edelleen. Alamäkeen vaihtaa kyllä hienosti, tasaisella ei ollenkaan. Alamäkeä ei vain uskalla kokeilla kovin montaa kertaa kun pitää työntää ylös... Koneessa on 10/30 Motulin öljyt kytkinlisäaineella.

Millä olette tiivistäneet pakokäyrän ja vaimentin liitoskohdan?

Kiitos tuhannesti avuista!
Vaihto ongelman monet ratkassu vaihtamalla 80/90 atf öljyt eli automaatti öljyt.
Savuttaako paljon? Voipi olla kampiakselin stefa paskana...
Kokeile ajaa vähän ilman ilman puhistajaa.
Tuon öljynvaihdon voisi kokeilla. Luulisi pysyvän sisällä kun on uudet tiivisteet. Kaikki stefat on vaihdettu eli en usko niiden vuotavan siis myöskään kampiakselin stefan.

Bensassa on 4% Teboilin synteettistä 2t öljyä ja savutus on todella pientä.

Kokeilen ilman ilmanpuhdistajaa. Kiitos vinkeistä!
mig8 kirjoitti:Kaveri sääti sytkän ohjeiden mukaan mutta sylinteri/mäntä ei ollut mukana hänellä.

Ei ole ihan helppo homma säätää sytytys ilman sylinteriä ja mäntää. Tuskin on sytkän ajoitus kohdillaan.

Automaattiin tietenkin ATF öljyä.

Putken ja vaimentimen liitokseen jotain lämpöä kestävää silikonitiivistettä.
Kiitos Antsa. Mitä suosittelet sytyksen säätöihin noin kevyesti viilatulle sylinterille? Tarkoituksena oli sen verran saada yläpuhtia, että toinen vaihde vaihtuisi pieneen ylämäkeenkin ja kulkisi sen 45-50 km/h.
Noin 1,7-2,1mm on oikea sytytysennakko, ja kärjet 0,3mm.
Vaihdoin automaattiöljyt ja laatikko alkoi pelaamaan loistavasti.

MUTTA säätösuuttimella kone ei käy. Alkuun hetken ja sitten simahti. Otin ilmanputsarin pois ja jätin vaimennuskotelon paikalleen. Ei pelaa. Aivan suutin kiinni kävi hetken mutta huonosti. Enempi auki ja ei sanonut mitään.

Vanhalla suuttimella alkoikin sitten pelittämään ja ajelin jo hetken verran. Jaksaa kiertää hyvin viilausten ansiosta mutta alavääntö on edelleen ohutta, varmaankin osin viilausten ansiosta. Mutta ihan niinkuin tarvitsisi lisää bensaa. Onko tuossa säätösuuttimessa jotain kikkoja?
Itse en ole semmoista saanut ikinä toimimaan. Kai niissä on jotain maanantaikappaleitakin seassa. Rolling Eyes
itsellä toimii,jollain myös toisilla ei. vähän sattuman kaappaa kun niitä taiwanista tuuvvaan kontti kaapalla.
perus suutin varmaan parempi vaihto ehto kun säätösuutin.
Minulla on kolme säätösuutinta ja kaikki on aina oikein toiminu.
Mulla ollut parissa automaatissa pakoputki karstanen. Puhdistuksen jälkeen vääntö palasi.
Löin pitkällä meisselillä hieman reikää isommaksi vaimentimen kahden kammion välillä, oli ilmeisen tukossa. Alkoi pelaamaan hienosti.

Pienen piristyksen jäljiltä kulkee nyt mittarin mukaan n. 50 km/h ja vaihtaa isommalle vaikka ylämäkeen. Vääntöä riittää.

Kuva projektista liitteenä. Jarruvalo ei pelaa vaikka lamppu ja polttimo ovat uusia. Takajarrun painallus sammuttaa koko valon. Pitää mittailla vielä. Ja hommata sivupeili.
Todella hieno Solifer! Penkkiä kun vähäsen "ryhdistät" ja vaihdat tuon tarvike takavalon niin menis varmaan museorekkariin!