23.09.2012, 0:36
Tsättitopik
|
23.09.2012, 11:53
Melko hienoa työtä!
Pullistamalla täytyy itsekkin joskus kokeilla putken tekoa. eli siis kun tekee ne kaksi pellin lätyskää onko ne halkasijaltaan saman verran kuin putki valmiina halkasijaltaan? vai pitääkö laittaa enemmän halkasiaa lätysköihin kuin valmiissa putkessa on?(aenahhiin näen tuntuis)
rahalla saa ja solikalla pääsee
23.09.2012, 11:59
Kahden peltiläpyskän yhteenlasketusta leveydestä pitää tulla ympärysmitta. Elikkäs yhden lätyskän leveys on PII * halkaisija / 2
23.09.2012, 15:21
Saattisi olla hyvä idea jättää pulikoihin vähän ylimääräistä mittaa jotta on sovitteluvaraa. Vasaraa joutuu kuitenkin palikoiden yhdistämisessä käyttämään ja on helpompaa rälläköidä pois kun hitsata lisää. Paineilman kanssa pullistellessa on syytä olla mekoisen varovainen, koska voimat on kohtuullisen suuria ja nopeassa muodonmuutoksessa peltiin tulevat jännitykset melkoisia. Suomeksi jos jostain repeää niin irtoavilla sirulla on melkoinen nopeus(purkautuva ilma antaa vielä lisävauhtoi). Turvallisinta oli käyttää pullistamiseen nestettä vaikkapa vettä. Tosin paineilmaa on helpommin saatavilla useimmassa tapauksessa. Ilman kanssa olisi varmaan viisain tehdä homma pienissä askelissa ja niin, että pulikka on eri huoneessa tai jokun seinän takana piilossa.
-69 export projekti työnalla.
23.09.2012, 16:39
Yksi asia on varma ja se on se että paineilmaa ei saa käyttää missään muodossa. Lisäksi kompurasta ei edes irtoa riittävästi painetta. En haluaisi olla lähettyvillä jos edes kompuran säiliö räjähtää puhumattakaan kovemmista paukuista. Paineilmalla voi varovasti korjailla putkissa olevia klommoja jos tietää mitä tekee, mutta siinä kaikki.
Putken pullauttaminen vaatii vähintään 50 baarin (= 5 kertaa kompuran ilmanpaine tai 15x vesijohtoveden paine). Painepesuri on ehkä käyttökelpoisin pumppu tähän tarkoitukseen, pesurista lähtee yleensä 150-200 baaria painetta. http://users.sch.gr//rigas500/Hydroforming.htm Tuollakin sanotaan putken repeämien yhteydessä "Holes like this is not dangerous as long as you dont have air inside the pipe". Tätä varten minullakin on pullistettaessa hana josta voi ensin päästää ilmat pois ja sitten vasta antaa painetta putkeen. http://s1260.photobucket.com/albums/ii56...t=Hana.jpg
23.09.2012, 16:43
Jos tekee kaksi identtistä puoliskoa ja kanttaa reunat niin ei ole mikään ongelma hitsata puoliskoja yhteen rälläköimättä. Ylimääräinen pelti myöskin muuttaa putken mittoja joka ei varsinkaan teharia rakentaessa ole toivottavaa.
23.09.2012, 16:56
(Viestiä muokattiin viimeksi: 23.09.2012, 16:57, MopedRacer.)
Beetta kirjoitti:http://www.motot.net/forum/viewtopic.php...3#p4130533 Nyt on Pv:ssä oikea läppis. Hyvän näköistä työtä muutenkin! Tuota vaan en ymmärrä että miksi teit tuon pakolaipan tuollaiseksi? Putken pullistamisesta tuli mieleen että pitäisikö kokeilla tehdä putki ns hakkaamalla, eli siten kun varmaan jokainen täällä foorumilla olevista on joskus ala-asteen puukäsitöissä tehnyt löylykauhan sen kuppi osan? eli ensin tehdä kaksi identtistä peltiosaa kuten tuossa Beetan laittamassa linkissä, ja lammittää ne ja sitten hakata ne haluttuun muotoon ja sitten vaan hitsata ne kaksi osaa yhteen? Olisiko täysin järjetön idea?
...
23.09.2012, 17:04
en itse ole paineella tehnyt muuta kuin serannut sivusta tankin oikomistyritystä ja tavan kompuran paine oli ihan tarpeeksi auheuttamaan 6cm pitkän repeämän. Tuota painepesuri juttua vois joskus kokeilla ihan mielenkiinnosta. Ilmaan en käytä omissa hommissani ikinä. Eikös täällä joku viimetalvena tehnyt putken jäädyttämällä ?
-69 export projekti työnalla.
Ainakin työläs idea. Helpompaa leikkiä painepesurilla ja kastella itsensä vesisumussa
PV:n pytyn mutkapako ei ole ollenkaan hauska keksintö virittäjän kannalta (syitä kannattaa kaivella pv-foorumin uumenista). Jos satuitte huomaamaan rälläköin koko vanhan pakokanavan pois, kairasin sylinteriin kaksi lisäpakorööriä ja rakensin suoran pakokanavan. En halunnut rakentaa kiinteää mutkapakoa, koska ei sitä koskaan tiedä mihin runkoon tuo pytty tulee kiinni. Ässän rungossa suora pako olisi plussaa. Tosiaan, PV:n 70cc kolmepakotäysläppispytty: http://www.motot.net/galleria/kuva34574/ http://www.motot.net/galleria/kuva47370/ http://s1260.photobucket.com/albums/ii56...plusu3.jpg EDittiä: Huuhtelut jätin vakioksi syystä että kukaan ei oo saanu huuhteluista viilattua plusua kulkemaan.
23.09.2012, 17:23
Ohhoh, siinähän on dremeli laulanut öö, tyhmä kysymys mutta mitä käytännön hyötyä noissa kahdessa lisäpakokanavassa on?
...
23.09.2012, 17:33
Saadaan isompi pakorööri ilman että ajoitus kasvaa holtittomaksi. Ehkä sun KUITENKIN kannattaisi ottaa selvää moottorien teoriapuolesta, jos kuitenkin aiot viritellä mopojasi?
23.09.2012, 17:34
Niin enhän minä vielä mikään ammattilainen ole, ja siksi näitä kyselenkin
...
No kun samat tiedot löytyisi paljon laajemmin niistä kirjoista joita on ihan yleisesti ja ilmaiseksi jaossa pdf-muodossa. Mm se Tiittasen kirjoittama "Motocross mekaanikon käsikirja" kannattaa lukea. Ja mm. Jenningsin "Two stroke tuners handbook" ja Bellin "Two stroke performance tuning". Samalla harjoittelet lontoon murretta
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php...2&start=15 Noihin kirjoihin piilotettu tietomäärä on niin iso ettei sitä kukaan viitsi mihinkään foorumille ruveta kirjoittamaan. Sori nyt vaan, mutta vaikka kuinka kyselet niin se ei riitä jos haluat oppia ne jutut kunnolla. P.S. Mä en oo ammattilainen näissä jutuissa, ja sen takia nuiden omien projektien väsäämisessä meneekin niin kauan..
23.09.2012, 22:05
Aenahhiin zeta tae selly on.
Niin meinasin itekkin tehhä kun se turvallisin ja helepoen Itse joskus ajattelin myös muottia vasten tehä putken mutta totesin että helkkaristi liikaa hommia kun joutuu tekemään muotit puusta ja jos putki ei toimikkaan kunnolla joutuu tekemään taas uuden...
rahalla saa ja solikalla pääsee
|
Keskustelua selaavat: 1 vieras