25.04.2012, 18:46
Kyllä tehdään ja aika nopeasti muuttuu kampiakselin nopeus vaihteenvaihdoissa ja kytkinpommeissa. Just sen takia on tärkeetä että homma menee noin kuin selly sanoi äskettäin: Se tappi on sitä varten että vauhtipyörää asentaessa vauhtis menee kampiakseliin nähden oikeaan asentoon. Kun mutteri on kiristetty, kiila / kohdistustappi on turha kapistus. Ei sellanen metallinpala mitään kestä.
Eli se magneetto pitää saada kiristettyä sitä kartiota vasten kunnolla. Sekä kampiakselin pää että vastakappale pitää olla puhtaita. Kiristämisessä on myös omat niksinsä (varsinkin jos kampiakseli ja magneetto ovat "eri paria", eli asennetaan uusi magneetto vanhaan kampuraan tai toisinpäin). Ensinnä laitetaan normaalisti osat paikoilleen ja kiristetään kevyesti. Jos kiristämistä ei tehdä pulttipyssyllä, magneettoa pitää pitää paikoillaan KUNNOLLA. Suotimenavaaja on sellainen millä magneetosta saa pidettyä kiinni. Tai sitten pitää tehdä ihan työkalu jolla kiinnitetään joku varsi magneeton kylkeen kiinni.
Sitten kun magneetto on kiristetty otetaan sopivan kokoinen vasara ja lyömätamppi ja naputellaan napakasti mutterin ympärille magneeton sisäkehälle. Tämä naputtelu auttaa magneettoa painumaan tarpeeksi syvälle akselin ympärille. Yleensä naputtelun jälkeen mutteri on löystynyt, joka kertoo siitä että magneetto on oikeasti liikkunut. Mutteria kiristetään riittävästi ja naputellaan uudestaan. Tätä jatketaan kunnes mutteri pysyy kireällä. Karkeasti voidaan sanoa että jos magneeton saa irti akselilta ilman kunnollista ulosvetäjää, magneetto ei ole edes ollut kunnolla kiinni.
Eli se magneetto pitää saada kiristettyä sitä kartiota vasten kunnolla. Sekä kampiakselin pää että vastakappale pitää olla puhtaita. Kiristämisessä on myös omat niksinsä (varsinkin jos kampiakseli ja magneetto ovat "eri paria", eli asennetaan uusi magneetto vanhaan kampuraan tai toisinpäin). Ensinnä laitetaan normaalisti osat paikoilleen ja kiristetään kevyesti. Jos kiristämistä ei tehdä pulttipyssyllä, magneettoa pitää pitää paikoillaan KUNNOLLA. Suotimenavaaja on sellainen millä magneetosta saa pidettyä kiinni. Tai sitten pitää tehdä ihan työkalu jolla kiinnitetään joku varsi magneeton kylkeen kiinni.
Sitten kun magneetto on kiristetty otetaan sopivan kokoinen vasara ja lyömätamppi ja naputellaan napakasti mutterin ympärille magneeton sisäkehälle. Tämä naputtelu auttaa magneettoa painumaan tarpeeksi syvälle akselin ympärille. Yleensä naputtelun jälkeen mutteri on löystynyt, joka kertoo siitä että magneetto on oikeasti liikkunut. Mutteria kiristetään riittävästi ja naputellaan uudestaan. Tätä jatketaan kunnes mutteri pysyy kireällä. Karkeasti voidaan sanoa että jos magneeton saa irti akselilta ilman kunnollista ulosvetäjää, magneetto ei ole edes ollut kunnolla kiinni.