Kyselin Valkjärveltä, millaisissa vehkeissä thermomatin koneita on euroopassa käytetty. Olen monesti ihmetellyt kytkimen kokoa ja arvelin, että raskaampaan käyttöön on sunniteltu kuin meikäläiset mopedit
Tälläista kertoili
-------------------------
Moro!
Thermomat moottoreita, 2 ja 3 vaihteisia käytettiin Euroopassa lähinnä Pluvier/Anker/Laura-tehtaan Berini mopedeissa. Ne olivat tehoiltaan 1,8 - 2,2 hv. Ja yleensä kahden-ajettavia, siis jalkatapit myös takana. Tosin oli myöskin 3v-versio jossa polkimet kuskille, mutta jalkatapit kyyditettävälle.
Muutenkin nuo Berinit olivat huomattavasti raskastekoisempia kuin suomen Soliferit, Tunturit tms. Jarrut kuin moottoripyörässä, samoin jousitus ja esim. valaisinlaitteet.
Liittenä kuva Berini 3v Thermomat mopedista. Kuvasin sen 1999 Hollannissa. Toinen kuva Berini Sport M-35.
------------------------
Muutama kuva mainituista kulkupeleistä
Tälläista kertoili
-------------------------
Moro!
Thermomat moottoreita, 2 ja 3 vaihteisia käytettiin Euroopassa lähinnä Pluvier/Anker/Laura-tehtaan Berini mopedeissa. Ne olivat tehoiltaan 1,8 - 2,2 hv. Ja yleensä kahden-ajettavia, siis jalkatapit myös takana. Tosin oli myöskin 3v-versio jossa polkimet kuskille, mutta jalkatapit kyyditettävälle.
Muutenkin nuo Berinit olivat huomattavasti raskastekoisempia kuin suomen Soliferit, Tunturit tms. Jarrut kuin moottoripyörässä, samoin jousitus ja esim. valaisinlaitteet.
Liittenä kuva Berini 3v Thermomat mopedista. Kuvasin sen 1999 Hollannissa. Toinen kuva Berini Sport M-35.
------------------------
Muutama kuva mainituista kulkupeleistä
-69 export projekti työnalla.