Avataampa tälläinenkin.
Ajatus on, että nänne kirjoitetaan virittämisen perusperiaatteista. Väittelyä ja muuta palaveereusta varten taitaakin olla joka asialle omat paikkanssa tässä osiossa. Tälläinen osio saattaisi olla tarpeen jottei aina tarvitsisi kysellä samoja asioita ja auttaisi monia ymmärtämään eri temppujen merkityksen ja MITEN ja MIKSI ko. temppu vaikuttaa.
Alustan lyhyesti ihan perusteista.
Polttomoottorista saatavaan tehoon vaikuttaan ensisijaisesti 2 asiaa. Moottorin tilavuus ja siitä otettava kierrosluku. Asiasta olen joskus nähnyt laskukaavankin en vain löytänyt sitä enää.
(järkyttävästi kiertävät minitilavuuksiset rc lennokki jne moottorit / todella suuritilavuuksiset pienikierroksiset raskaat moottorit esim laiva diesel)
oletetaan seuraavassa että ainostaan tilavuus muuttuu esim sylinterin poraaminen. Tilavuus muuttuu = teho nousee (ei paljon mutta mitattavasti ja joissan tapauksissa jopa havaittavasti). Moottorin imemän ilman määrä muuttuu suoraan tilavuuden suhteessa ja koska kyseessä on kaasutin moottori (bensa tulee sisäänvirtaavan ilman mukana) polttoaineen määrä "säätyy" automaattisesti oikeaksi. Näin ollen seos suhde ei muutu.
Kierrosten nostaminen onkin sitten toinen juttu vakio osilla ei onnistu.
Listaan muutamia viritys konsteja kirjoitelkaa muut niihin sopiva "wiritys wiki" )
-Suuttimen vaihtaminen
- Imukaula/imuaukko
- Ohivirtauskanavat
- Pakoaukko
- Tehomäntä
- Tehoputki
- Välitykset
keksikää itse lisää
niin ja väittelyt toisaalle pidetään tämä tietopankkina perusteista
Thermo-68 väistyy takavasemmalle
Ajatus on, että nänne kirjoitetaan virittämisen perusperiaatteista. Väittelyä ja muuta palaveereusta varten taitaakin olla joka asialle omat paikkanssa tässä osiossa. Tälläinen osio saattaisi olla tarpeen jottei aina tarvitsisi kysellä samoja asioita ja auttaisi monia ymmärtämään eri temppujen merkityksen ja MITEN ja MIKSI ko. temppu vaikuttaa.
Alustan lyhyesti ihan perusteista.
Polttomoottorista saatavaan tehoon vaikuttaan ensisijaisesti 2 asiaa. Moottorin tilavuus ja siitä otettava kierrosluku. Asiasta olen joskus nähnyt laskukaavankin en vain löytänyt sitä enää.
(järkyttävästi kiertävät minitilavuuksiset rc lennokki jne moottorit / todella suuritilavuuksiset pienikierroksiset raskaat moottorit esim laiva diesel)
oletetaan seuraavassa että ainostaan tilavuus muuttuu esim sylinterin poraaminen. Tilavuus muuttuu = teho nousee (ei paljon mutta mitattavasti ja joissan tapauksissa jopa havaittavasti). Moottorin imemän ilman määrä muuttuu suoraan tilavuuden suhteessa ja koska kyseessä on kaasutin moottori (bensa tulee sisäänvirtaavan ilman mukana) polttoaineen määrä "säätyy" automaattisesti oikeaksi. Näin ollen seos suhde ei muutu.
Kierrosten nostaminen onkin sitten toinen juttu vakio osilla ei onnistu.
Listaan muutamia viritys konsteja kirjoitelkaa muut niihin sopiva "wiritys wiki" )
-Suuttimen vaihtaminen
- Imukaula/imuaukko
- Ohivirtauskanavat
- Pakoaukko
- Tehomäntä
- Tehoputki
- Välitykset
keksikää itse lisää
niin ja väittelyt toisaalle pidetään tämä tietopankkina perusteista
Thermo-68 väistyy takavasemmalle
-69 export projekti työnalla.