31.08.2009, 23:10
Teksti on lainattu motot.netistä.
Melu kuriin katsastuksilla?
Ajoneuvohallintokeskus AKEn mielestä määräaikaiskatsastuksen laajentaminen moottoripyöriin on perusteltua melupäästöjen vähentämiseksi. Katsastuksen jälkeen käyttäjä voisi olla vakuuttunut, että hänen ajoneuvonsa on sekä ympäristö- että liikenneturvallisuussäädösten mukainen.
Moottoripyöriin, mopoihin, kolmi- ja nelipyöriin eli L-luokan ajoneuvoihin tehdyt äänenvoimakkuutta lisäävät muutokset ovat yleisiä. Myös ajotapa voi olla paljon ääntä tuottava. Ajotapaan voidaan vaikuttaa ainoastaan asennemuutoksella, mutta melua voidaan vähentää myös asettamalla järkevät rajat melupäästöille ja valvomalla niiden toteutumista. AKE esittääkin moottoripyörille säännöllisiä katsastuksia melun ja turvallisuuden tarkastamiseksi.
Nykyisenkin lainsäädännön mukaan äänenvaimentimen vaihtaminen toisenlaiseen edellyttää muutoskatsastusta. Muutoskatsastuksessa varmistutaan siitä, että ajoneuvo täyttää muutoksen jälkeen sitä koskevat määräykset. Koska moottoripyöriä, toisin kuin autoja, ei tarvitse esittää säännöllisin väliajoin määräaikaiskatsastukseen, asiaa valvotaan käytännössä vain liikenteen valvonnan yhteydessä. Tämä on johtanut siihen, että muutoksia ei esitetä muutoskatsastukseen eikä näin ollen muutosten laillisuutta juuri valvota.
Ajoneuvon vaihtaessa omistajaa ei uusi omistaja välttämättä tiedä ajavansa laittomalla ajoneuvolla, koska liikennevalvonnassa on lähes mahdotonta havaita ajoneuvoon tehtyjä muutoksia saati arvioida niiden säädöstenmukaisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksessa meluvaatimukset lievenemässä
Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan muutoksia L-luokan ajoneuvoja koskevaan lainsäädäntöön, joiden tavoitteena on madaltaa kynnystä esittää ajoneuvo muutoskatsastukseen. Tällä hetkellä säädöksissä edellytetään melun mittaamista ohiajotestissä, mutta lausuntokierroksella olevassa lausuntoehdotuksessa melulle on annettu uudet raja-arvot ja melu mitattaisiin, kun ajoneuvo on paikallaan. Kyseessä on kaksi eri tarkoituksiin tehtyä mittaustapaa eivätkä ne ole suoraan vertailukelpoisia. Tehtyjen tutkimusten mukaan joissakin tapauksissa sallittu äänenvoimakkuustaso kasvaisi moninkertaiseksi mittaustavan muutoksen myötä.
"Jos tarkoituksena on vähentää melupäästöjä, ei olemassa olevaa tilannetta paranneta sillä, että säädetään lievemmät meluvaatimukset", toteaa toimialajohtaja Björn Ziessler AKEn Ajoneuvotekniikasta. "Melun vaimentaminen L-luokan ajoneuvoissa on lisäksi helppoa ja muihin muutoksiin verrattuna edullista", Ziessler jatkaa.
Merkittävä askel olisi myös melua vähemmän tuottavan ajotavan sekä yleisesti melun vaikutusten huomioiminen nykyistä enemmän kuljettajakoulutuksessa.
"Vaikka valtaosa tietääkin häiritsevänsä ajotavallaan ja sitä kautta tuottamallaan äänellä muita, asetetaan oma mielihyvä tässä asiassa edelle. Asennemuutokselle olisi tässä merkittävä yhteiskunnallinen tilaus", toteaa Kuljettaja-toimialan toimialajohtaja Kari Hakuli.
(AKE:n tiedote)
AINA VAAN PARANEE,SILKKAA RAHASTUSTA MINUN MIELESTÄ!
Melu kuriin katsastuksilla?
Ajoneuvohallintokeskus AKEn mielestä määräaikaiskatsastuksen laajentaminen moottoripyöriin on perusteltua melupäästöjen vähentämiseksi. Katsastuksen jälkeen käyttäjä voisi olla vakuuttunut, että hänen ajoneuvonsa on sekä ympäristö- että liikenneturvallisuussäädösten mukainen.
Moottoripyöriin, mopoihin, kolmi- ja nelipyöriin eli L-luokan ajoneuvoihin tehdyt äänenvoimakkuutta lisäävät muutokset ovat yleisiä. Myös ajotapa voi olla paljon ääntä tuottava. Ajotapaan voidaan vaikuttaa ainoastaan asennemuutoksella, mutta melua voidaan vähentää myös asettamalla järkevät rajat melupäästöille ja valvomalla niiden toteutumista. AKE esittääkin moottoripyörille säännöllisiä katsastuksia melun ja turvallisuuden tarkastamiseksi.
Nykyisenkin lainsäädännön mukaan äänenvaimentimen vaihtaminen toisenlaiseen edellyttää muutoskatsastusta. Muutoskatsastuksessa varmistutaan siitä, että ajoneuvo täyttää muutoksen jälkeen sitä koskevat määräykset. Koska moottoripyöriä, toisin kuin autoja, ei tarvitse esittää säännöllisin väliajoin määräaikaiskatsastukseen, asiaa valvotaan käytännössä vain liikenteen valvonnan yhteydessä. Tämä on johtanut siihen, että muutoksia ei esitetä muutoskatsastukseen eikä näin ollen muutosten laillisuutta juuri valvota.
Ajoneuvon vaihtaessa omistajaa ei uusi omistaja välttämättä tiedä ajavansa laittomalla ajoneuvolla, koska liikennevalvonnassa on lähes mahdotonta havaita ajoneuvoon tehtyjä muutoksia saati arvioida niiden säädöstenmukaisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksessa meluvaatimukset lievenemässä
Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan muutoksia L-luokan ajoneuvoja koskevaan lainsäädäntöön, joiden tavoitteena on madaltaa kynnystä esittää ajoneuvo muutoskatsastukseen. Tällä hetkellä säädöksissä edellytetään melun mittaamista ohiajotestissä, mutta lausuntokierroksella olevassa lausuntoehdotuksessa melulle on annettu uudet raja-arvot ja melu mitattaisiin, kun ajoneuvo on paikallaan. Kyseessä on kaksi eri tarkoituksiin tehtyä mittaustapaa eivätkä ne ole suoraan vertailukelpoisia. Tehtyjen tutkimusten mukaan joissakin tapauksissa sallittu äänenvoimakkuustaso kasvaisi moninkertaiseksi mittaustavan muutoksen myötä.
"Jos tarkoituksena on vähentää melupäästöjä, ei olemassa olevaa tilannetta paranneta sillä, että säädetään lievemmät meluvaatimukset", toteaa toimialajohtaja Björn Ziessler AKEn Ajoneuvotekniikasta. "Melun vaimentaminen L-luokan ajoneuvoissa on lisäksi helppoa ja muihin muutoksiin verrattuna edullista", Ziessler jatkaa.
Merkittävä askel olisi myös melua vähemmän tuottavan ajotavan sekä yleisesti melun vaikutusten huomioiminen nykyistä enemmän kuljettajakoulutuksessa.
"Vaikka valtaosa tietääkin häiritsevänsä ajotavallaan ja sitä kautta tuottamallaan äänellä muita, asetetaan oma mielihyvä tässä asiassa edelle. Asennemuutokselle olisi tässä merkittävä yhteiskunnallinen tilaus", toteaa Kuljettaja-toimialan toimialajohtaja Kari Hakuli.
(AKE:n tiedote)
AINA VAAN PARANEE,SILKKAA RAHASTUSTA MINUN MIELESTÄ!