Soliferia

Täysversio: Mun Solikka
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5
Specialisti kirjoitti:
_zheigginen_ kirjoitti:Ja vielä sellasta että tulla Solifer-wikissä lukee että rengas koko 2.75-17"
mutta otteessa on 2.75-21??

Ei voi olla mitenkään 21' eturengasta. Se on piikkienskan kokoluokkaa. Eipä taida missään mopoissa olla niin isoja etusia. 19' taitaa olla suurin koko mitä on ainakin suomimopoissa koskaan ollut.
Uusenskoissa 21' etupyörä jos pilkkua nussitaan, se taas miten se liittyy tälle foorumille on jotain galaktisen mystistä. Smoke
eli jos mä meen SM:ään ostaa renkaita nii ostan 2.75-17" renkaat
Mun Solifer SM 83 ostettiin uutena enolle isoveljen SM 81: sen kaveriksi, ilmeisesti hyvien solikkakokemusten perusteella. Kypäräkin on vielä tallessa, toisen enoni SM 81 olinpaikkakin on tiedossa.
En ole enoani tentannut solikasta, oletettavasti hän ajeli sillä mopoikänsä, ja jossakin vaiheessa solikka myytiin mummuni veljenpojalle 1500 markalla. Veljenpoika ainakin vaihtoi isomman eturattaan, viilasi mäntää ja porasi reikiä vaimentimen takaosaan. Sylinteriä ja lohkoja en ole vielä tutkinut.
Isä osti solihvieterin takaisin mummulaan ajelumopoksi 1000:lla markalla 2000 luvun alussa. Joskus niihin aikoihin sain ensimmäiset ajokokemukseni solikalla. Rautaiseen kiikkuunkin tuli kerran törmättyä, solikassa ei jälkeäkään, mutta kiikku vääntyi.
Sain mopokortin kesällä 07, siskolle ostetulla skootterilla ajelu alkoi kuitenkin tympiä pian ja mieleeni tuli mummulan kohtuullisen hyväkuntoinen Solifer. Solikka tuotiin peräkärryllä kotiin, tarkoituksena rekisteröidä se. Vaimentimen reiät pitää tukkia ja takavaloja pitää entrata, eturatas on jo vaihdettu.
Pesin solikan ensimmäisen kerran vuosiin, maalipinta ei vaadi suurta korjausta, pikkusen vois kiillottaa. Nykyisellään solikka viedään näytteille Oulaisiin Veteraanikonepäiville.
Imu- ja pakoaukkoja, sekä mäntää viilattu heti uutena, nyt viilaamaton mäntä.
Historiaviritetty siis. Papereita pitää vielä kysellä.

Edit: Huiput vakio eturattaalla 35 gepsiin, ei ollu maileina/h. 13 piikkisellä mittarivirheestä laskien 50.
Soliferian pohjat? Ei isäkään sano mitään viritystä vastaan Nauru.
Sm82 kirjoitti:paljoko ois huiput

Varmaan 40-45Embarassed
mulla on solifer sm vuosimallia en tiedä väri on metallin hohto violetti vasta maalattu vikoja on sen verran et siinä ei oo sylinteriä ku se leikkas kiinni mulle tulee siihen tunturin pytty tämän hetkiset virit on mufler,18mmkaasari,5vaihde ja 12 eturatas ja toi solifer on ite kasattu rompettoreilta ehtimillä osilla muuta nyt en tähän keksi
ennen renkaan koko ilmoitettiin renkaan ulkohalkaisijan mukaan(ainakin jotkut valmistajat),siksi otteessa tuo 21"
mun solikan sain viime keväällä kun tein kyseisen löydön kaverin ulkovessan takaisesta romukasasta, sillon oli ihan ruosteessa niin sisältä kuin ulkoa kun se oli seisonu samassa paikassa n. 6.v ja kun vakio pytty oli niin vituillaan niin ostin siihen 65cc autisan+muut viriromppeet. tämän hetkinen tilanne siinä on että sytys ennakko on todellakin vituillaan kun ei saa vauhtipyörää kohistettua joten se odottelee autotallissa uusia ideoita vauhtipyörän kohdistamiseen.
soturi kirjoitti:mulla on solifer sm vuosimallia en tiedä väri on metallin hohto violetti vasta maalattu vikoja on sen verran et siinä ei oo sylinteriä ku se leikkas kiinni mulle tulee siihen tunturin pytty tämän hetkiset virit on mufler,18mmkaasari,5vaihde ja 12 eturatas ja toi solifer on ite kasattu rompettoreilta ehtimillä osilla muuta nyt en tähän keksi

Onko alkuperäisväri?
Solifer Sm -77 (väriltään alunperin met.hohto punanen)

Ostin kaverin isältä hintaan 200€ ja sai muutaman koneenki mukaan.

Kohta koneremppa ja kiinni tulee: Scatterin tarvikepytty, Metrakitin kansi, 14-16mm kaasari ja joku putki. Kilpiin matkalla Hymy
Etpä tuota kilpiin tuu saamaan! Laita vakio vermeet, kaasari ym,,,,
Siis vakio osat katsastukseen tietenki.

Ja tuttuja konttorilla ni ei niin tarkkaan kattele Nauru
Minun Soliferihan on vm -80 jonka isä vaihtoi vanhoihin suksiin joskus kun olin 6v. Seiso räystään alla muutaman vuoden ja kuntoo laitettii eka mökki mopoks ja sitte kilpii. tyyliikkään punanen on väri.
solikoita on tallit ja ladot täynnä.. 1 Raato tuli tuon TS:n mukana ja 3 muuta saatiin yheltä romu-ukolta ilmaiseksi. Vuosimalleista ei ole tarkkaa tietoa,mutta läskitankki on ainakin on -74 ja 2 muuta on ollut ruskeita,ja on edelleen Nauru Mutta sitte tuo joka tuli tessun mukana on vähän ???,koska sen on löytänyt iskän kaveri kaatopaikalta kokonaisena!!!! Mutta väritys on ollut musta hopea löytäessä,mutta sitten sen isän kaverin pojat maalasi sen puna mustaksi. Ja runko on kehtorunkoinen,ei putkirunko. Sitte on myös exportin raato tuolla ladossa.
Itselläni on Solifer SM vm. luultavammin -84. Vuosi sitten tuttu laittoi koneen kunnolla kuntoon ja on nyt toiminut kuin unelma. Viriä siinä ei ole paljoon, isompi mäntä, suutin ja välit. Niille kulkee sen 55-60km/h, eli ihan sopivasti. 4vuotta sitten ostettin 200 €, hyvä kuntonen oli, mutta sytytys ei ollu kohillaan ja muutenkin on pientä häikkää. Viime kesä meni sitä laitellessa ja uutta siihen tuli: Tomasellin tanko, Team 10:in tangonpehmuste, metallinhohto punainen (ennen oli methoht.sininen), osien kiilottelua, uus etuvalo (alkuperäisestä meni umpio halki), uudet iskarit ja varmaan paljon muuta. Nauru On tullu ajeltuu aika paljonkin ja nyt on tulossa taas pientä osaa Hymy Ja tallissa on laatikollinen osia viellä solikkaan esim. Dell'Orton 14.14 SHA kaasari, rattaita, vaijeria, varamittari, mäntä, mittarinpyörittäjä ja yms..
Sivut: 1 2 3 4 5