Soliferia

Täysversio: Mun Solikka
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5
Voi olla vähän huono aihe mutta kokeillaan. Rolling Eyes

Jos sinulla on solifer sm niin kerro moposi vuosimalli ja väri, kerro vähän taustaa mopostasi eikä lisätieto kuten virit ole pahitteeksi!

Itelläni on Sm 82. Mopo on vakio, vikoja ei tällä hetkellä löydy, varpaisjärveltä löysin hintaa oli 400e. Ihan siisti peli mittari ja etujarrunvaijeri tosin puuttuvat (vielä)!
Pistäkääpä tietoa mopoistanne tulemaan!

PS: Jos ei ole juuri sm niin kerro siitä mikä on.
Ihan hyvä aihe, mun mielestä. Razz
Eli mulla on Solifer Sm tai Ts siitä en ole varma. Vuosimallistakaan ei ole tarkkaa tietoa. Sain sen (tai ei vielä ainakaan ole siitä mitään maksanut) serkulta, joka oli sitä koittanut laitella ja kyllästynyt. Mopo on nyt rungoltaan metallinhohto sininen ja tankki, sivukoppa ym. on ihan normi kiiltävän mustia. Kun sen sain, siinä ei ollut muuta kun runko, kone, takahaarukka renkaineen ja läskitankin keula+joku rengas. Kaikki muut osat olen metsästänyt kaikkialta jälkeenpäin.

Ei ole vielä ihan ajo kunnossa, kun parit osat puuttu, mutta toivottavasti saisin ne pian että sais kilpiin ja liikenteeseen. Olen laittanut katsastusta varten ihan vakioksi, mutta ei taida pysyä kovin kauaa sellaisena. Hymy Katsastuksen jälkeen olis tarkotus laittaa kiinni Autisa jpc 65cc, viides vaihde, 16 tai 18mm dellu, mufflerin putki ja ratastuksia vaihdella.

Galleriassa on kuvakin miltä nyt näyttää, saa käydä kurkkimassa.
Tulipas avauduttua oikein kunnolla. Hymy Toivottavasti ei tullut paljon typoja, ei yhtään ainakaan osunut silmään tässä yht`äkkiä.

PS. Voisit vaihtaa topikin nimeksi esim. "Mun Solikka" tms. Ja kuvan tai linkin lisääminen olis kivaa, melkein kaikilla täällä taitaa kyllä olla kuvia Solifer-galleriassa.
Itelläni on Triali ja -76 SM, mutta läskitankkia on jo tarpeeksi täällä ylistänyt joten eiköhän pistetä Triali valokeilaan.

Solifer Trial (eroaa SM 79 mallista isommilla takaiskareilla, jalkatapeilla ja mittarin poissaololla), vuosimalli on joku 79-80. Vuosimallia en tarkkaan tiedä koska entisen omistajan mielestä oli SM 82, mutta runko ja numero palajastaa.
'Virityksiä' ei muita ole kuin ite tekemä pakoputki (vastaa aitoa, mutta menee ala-kautta), power filtteri (:D) ja säätösuutin. Sylinteri on otettu vanhemmasta SM:stä.
Huonosti mustaksi maalattu spray-maalilla. Ruostetta ei ainakaan hirveästi löydy. Penkki on joku itse sählätty (onneksi löyty halpa (15 ¤) rompetorilta viime vuonna, odottaa kaapin pohjalla 'asennusta'.) Takalokari poissa kun kannattimet ruostui poikki (no se oli muutenkin typistetty siitä kohtaa mihin rekisterikilpi kiinnitetään). Arvatenkin siitä siis puuttuu takalamppu ja kannattimet on sahattu pois.
Kuullostaa hurjalta, mutta ei se nyt niin huonossa kunnossa ole. Hyvin se on tähän asti ainakin toiminut, lähti jopa -24 pakkasasteessa käyntiin :P

Kun sen osti niin jouduin oikein mahtavat 100 euroa siitä pulittaa. Nyt ei pysty sillä ajaa kun piti ottaa magneetosta sähkö-osat läskitankkiin.

Kuva löytyy galleriasta.
Hyvä aihe. Minulla on Solifer sm vuosimallia 84. Isäni osti sen minulle 2000 markalla. Virityksiä ei ole, koska haluan pitää alkuperäiskunnossa (ainakin koitan). Solikka on musta.
Itellä on solifer export automat vuosimallia xxxx. ukilta sain sen 7 vuotiaana ja sen jälkeen on ollut ilon ja surun hetkiä. mopo on ihan kohtalaisessa kunnossa (kuvia galleriassa) virityksiä on tällä hetkellä oma putsari, putki, laskettu kansi ja pytty porattu maksimi kokoon. Ens talvena ois tarkotus laittaa solikka kylän raitti kuntoon elikkäs valot ja kaikki pitäs kunnostaa mutta sen näkee sitten talven jälkeen...Nauru
Löytyy SM82 sekasikiö ulkoisesti huonossa mutta teknisesti hyvässä kunnossa. Ostin sen 2003 syksyllä ajomopoksi. Ei ollut rekisterissä ja oli aika kaamea ilmestys. Pistin sitten pienen laittelun jälkeen rekkaiin ja siitä asti on ajossa ollut. Älyttömän hyvä mopo mitä ei saa leikkaamaan kiinni vaikka yrittäis, eikä ota nokkiinsa edes 30km kaasupohjassa vingutuksesta kesähelteellä. Ainoa isompi vika on täysin paska kytkinkruunu mikä ei kestä. Vaihteisto taas kestää isältä pojalle.

Viilaamaton vakiopytty, 2,5mm laskettu kansi, 12p eturatas, omavalmiste putsari, 12mm vakiokaasari ja PV:n Luhaosta modattu tehari. Kulkee tällähetkellä uudella männällä karvan yli 60km/h. Kisavahvistettu kampura&kiertari myöskin löytyy.
mulla on solifer TS-50 vuodelta 82 sain noin kolme vuotta sitten kahdellasadalla ja on kokenu kyllä melkosen muodonmuutoksen mutta eii oo tällä hetkellä käyntikunnossaSadSadSad
solifer sm 82 runko nykyään valkoinen ja tankki maalataan pian uudestaan. paljon muitakin osia kunnostettu, vain ei ole vielä valmis niin ei ole tämänhetkisestä tilanteesta kuvia. sain mopedin syksyllä 2006 papaltani, joka on ajanut sillä lähes koko mopon iän. mukava mopo oli silloin kuin vähän ajelin ennen kuin laitoin osiin lopputalvesta.

viilattu vakiopytty, 14mm dellorto sha huipuista en tiedä. mopossa oli jo valmiina nämä ¨virit¨. itse en ole viritellyt vielä, koska pitäisi katsastaa ensin. tiedä sitten viitsisikö raiskata vanhaa mopoa Hymy
Mulla on 82 sm soliferi jonka sain enolta (ollut hänellä uudesta asti) siksi aikaa kun tarvitsen. Viime kesänä otettiin se isännän kanssa se projektiksi kun ei ollu toiminut yli kymmeneen vuoteen. Otettiin sylinteri irti ja sieltä paljastu hirveä näky: joku oli innostunu viilaamaan sylinteriä eikä ollu pessyt sen jälkeen sylinteristä rautapölyä pois ja loput voikin arvata. Tehtiin sitten kone remontti missä uusittiin kaikki kampiakselia myöten. Viime keväällä pistin kilpiin ja sen jälkeen se onkin toiminut aika hyvin vähän välillä vittuillu mutta kuitenkin toiminut jotenkin. Nyt siinä on viritysta viilattu sylinteri, tehomäntä ja laskettu kansi. Vielä on tulossa isompaa kaasutinta ja mufflerin putkea.
jantsekki kirjoitti:Ja kuvan tai linkin lisääminen olis kivaa, melkein kaikilla täällä taitaa kyllä olla kuvia Solifer-galleriassa.

Nyt on kuva solikast!
Itellä on Solifer SM vm.76 eli läskitankki Hymy. Isäni osti sen lauttakylän koneesta vuonna 77 ja ajeli sillä muutaman vuoden ja sen jälkeen sen jälkeen vaarini ajeli sillä työmatkaa. Sen jälkeen solkku jäi serkuilleni mummola mopoksi ja he saivatkin tuhottua sitä aika lahjakkaasti. Sen jälkeen solikka seisoi kuivassa ladossa reilut kymmenen vuotta, varmaa tietoa ei ole. Jokatapauksessa suoraan ajosta se sinne oli jäänyt kun oli vielä ykkönen silmässä kun se vuonna 2003 käytiin isän kanssa hakemassa.
Suht pienellä vaivannäöllä se saatiinkin toimimaan välttävästi. Vikoja oli että kone oli jumissa, kumit tyhjänä, keula paskana(korjailtu hitsailemalla) ja jarrut loppu. Kone saatiin pyörimään suihkuttamalla CRC:tä tulpanreiästä pyttyyn ja puutikulla ja vasaralla hakkaamalla kone lähtiki kuin lähtikin pyörimään. sen jälkeen vaan bensaa tankkiin parikertaa työntö pihan ympäri ja sehän perkele käynnistyi :O. Ei ollenkaan paha suoritus, mopolta joka seisonut 10-15 vuotta koskemattomana. Kumitkin pitivät ilmaa, joten ajokuntoon se saatiin yhdessä illassa. Jarruillahan nyt ei tehnyt mitään...
Solikka oli kuitenkin tosi laiska, pienimmässäkin mäessä joutui ykköstä pykältämään ettei hyydy, pienen tutkiskelun jälkeen reilu 20 000km ajettu mäntä oli auttamattoman väljä ja ylempimännänrengaskin on jäänyt matkanvarrelle johonkin. Pytty poraukseen ja uusi mäntä ja solikka heräsi henkiin, kulkee jopa isän mielestä paremmin kuin uutena. Muutaman vuoden kunnostuksen ja ajelun jälkeen solikka saatiin viimein kuukausi sitten kilpiin ja nyt sillä on kiva kierrellä kylärinkiä. Mitään koneeseen liittyvää vikaa ei ole illmennyt(tulpan hajoamisia lukuunottamatta). Galleriasta löytyy kuvatusta.
Tallista löytyy alkuperäiskuntoinen SM -75, ei virityksiä. Mopo oli seissyt kylmässä kellarissa n. 20 vuotta. Kone jumissa ja renkaat tyhjinä. Viikonlopun aherruksen jälkeen saatiin toimimaan ja toimii kuin enkeli. Nauru
Laittakaahan omien mopojen huippunopeuksia!
Solikka kirmaa hurjaa 45km/h
Mulla on -75 Sm jonka ostin huonokuntoisena keväällä,hinta oli 50 e.Nyt olen kunnostanut sen ja siinä on metran 50cc viripytty,18mm lortto, mufflerin putki ja välit vaihdettu. Sylinteri on vielä aika rajusti viilattu.-70 4 speedini myin pois vakiokoneella,eli siitä jäi 65cc autisa pata.Nyt ostin samanlaisen projektin ja alan sitä laittaan talvella
Sivut: 1 2 3 4 5