Soliferia

Täysversio: Mitä uusia kun kone kerran on auki
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5
Kone ei siis vieläkään käy ja ilmeisesti kampura kiero. Pitää siis lyödä joko varakone kasaan tai kasata kone nykyinen kone uudella kampuralla. Kysymys kuuluukin että mitä kaikkea koneeseen kannattaa uusia kun se kerran on auki? Laakerit, tiivisteet ja mitä muuta? Sen muistan että toinen koneista ei tykännyt aina vaihtaa jollekin vaihteelle ja hyppäsi välivapaalle mutta thats it mitä muistan koneiden alakertojen ongelmista.
Kannattaa katsoa onko vaihteensiirtäjäntappi kuinka kulunut, jos kerran vaihteet eivät tykkää pysyä päällä. Uusia saa huutonetistä noin 10 eurolla. Myös kytkin kannattaa tarkistaa.
Jos kunnolla haluaa niin nämä:
-vaihteen siirto tappi+sen lukitsin
-laakerit
-stefat
-tiivisteet
ja nuo alemmat vähän tois arvoisempia mutta tärkeitä:
-kytkimen paine laakeri
-kytkimen neula laakeri.
Miten tuo vaihteensiirron kuluma määritellään tai siis miten katsoa onko kulunut tai ei. Ja missä hinnoissa tuo stefat, laakerit jne yleensä ovat olleet? Ja mistä kannattaa ostaa laakerit ettei ihan paskaa ostais?

Ja kuinka kone kannattaa avata ettei kaikki leviä käsiin ja saisi kaiken kasaankin vielä.
Tuo tapin kuluma on vähän vaikea täältäkäsin sanoa, itsellä tapinpää oli ihan pyöreä Nauru. Normi mopokaupoista saa jotain laakereita mutta itse suosin SKF:n tekeleitä. Etrasta saa niitä sekä stefoja.
http://users.utu.fi/anpaja/mopo/opas/pur...index.html Tuossa hyvä koneen purkuohje. Saa hyvän käsityksen mitä Tomoksesta lentää silmille kun avaa.
Edd kirjoitti:Tuo tapin kuluma on vähän vaikea täältäkäsin sanoa, itsellä tapinpää oli ihan pyöreä Nauru. Normi mopokaupoista saa jotain laakereita mutta itse suosin SKF:n tekeleitä. Etrasta saa niitä sekä stefoja.
http://users.utu.fi/anpaja/mopo/opas/pur...index.html Tuossa hyvä koneen purkuohje. Saa hyvän käsityksen mitä Tomoksesta lentää silmille kun avaa.

Tuo on joo tiedossa mutta olisiko vinkkiä miltä puolelta olisi paras alkaa availemaan jne? Kerran olen koneen avannut ja sieltä tuli kaikki silmille vaikka kuinka yritin kytkinpuoleat saada avattua ilman että olisi tarvinnut muuta kuin lisätä se 5.vaihde.
Kyllä se kytkinpuolelta kannattaa avata. Naamalle sieltä pompahtaa vain ensiövälityksen akseli ja kytkinasetelma. Ne joko jäävät lohkoon tai kytkinkoppaan kiinni riippuen laakereiden sovitteista.
Pitää yrittää katsoa miten tuon auki olevan kanssa tekisi eli saisiko sen kasaan/onko kaikki osat tallella vai joutuisiko repimään osan toisesta jne. Pitää varmaan ottaa kuvat myös noista vaihteensiirtokamoista ja pistää tänne niin joku varmaan osaa arvioida onko vaihtokunnossa vai ei.
Tomos nyt on maailman yksinkertaisin kone. Aloita koneen huolellisella putsaamisella ettei hiekkaa joudu vaihteisto-osiin ym. Purkaminen kannattaa aloittaa ottamalla sylinteri kansineen ja mäntä pois. Sitten aukaiset sen kromatun kopan siitä kytkinpuolelta ja sen alta aukaiset kytkimen kruunumutterin ja otat nokkapihdeillä pois kytkimen painelaakerin. Sitten ruuvailet kytkinkopan ruuvit auki ja kampeat kopan nätisti auki esin puusta tehdyllä taltalla ettei tiivistepinnat vaurioidu. Kun koppa on otettu pois niin otat kytkinasetelman ja ensiövälityksen akselin pois.Sitten seuraavaksi otat kytkinkruunun pois laittamalla jonkin tapin kytkinkruunun hakasten väliin ja taittamalla ensin siitä lukkoprikasta ne hakaset sivuun että se mutteri pyörii. SIINÄ MUTTERISSA ON VASENKÄTINEN KIERRE! Sitten kun olet saanut kytkinkruunun pois, ruuvaat lohkojen toiselta puolelta eli magneetonpuolelta lohkojen ruuvit auki. Kun olet varma että kaikki lohkon ruuvit on pois niin alat puusta vestetyillä kiiloilla (huom ei millään metallisilla!) kampeamaan kampiakselin vasemman, eli ei sitä magneeton puolen lohkoa vaan sitä toista irti siitä toisesta, sillei että kaikki vaihteisto-osat ja kampiakseli jää siihen magneetonpuolen lohkoon kiinni. Niin kone on helpoin purkaa.Hymy
Hei kiitoksia paljon Mopedracer. Noilla ohjeilla uskaltaisi jo avata tuon toisenkin koneen. Ja noilla toisilla ohjeilla voisi yrittää kasatakin. Jos nappaisi tuon nykyisen koneen atomeiksi ja pistäisi uuden kampuran tai kampuran toisesta koneesta.

Miten muuten voisin varmistaa että tuo toinen kampura on suora vai voinko mitenkään? Lähinnä kun tuo on ollut vuosia laatikossa muiden osien kanssa toinen puoli yhä kiinni kytkimessä ja kytkinpuolen lohkossa.
Ei se välttämättä kiero ole. Mutta jos on raakasti säilytetty niin voi ollakkin. tosi pieniä heittoja ei oikein koti konstein huomaa.

Tulipaha itekkin eilen ruvettua vuosi huoltoon ja ruuvattua kone irti.
Stefat vaihtuu ja tulee 5v lisää Cool
Sitten kannataa ottaa digikameralla riittävästi kuvia esim. shimmilevyjen määrästä ja mihin ne sitten tulikaan. Kaikki shimmit kannattaa niputtaa nippusiteillä, jotta ne ei sekaannu.Stefoja kun laittaa, niin kannattaa varmistaa, että kampuran stefat menee oikealle puolelleEmbarassed(eri kokoiset) Itse tilasin juuri huutonetistä kytkinkellon ja uuden malliset kytkinlevyt, jotta siitä helvetillisestä kilkatuksesta pääsisi eroon. Huutonetissä on myös myytävänä uusia kampuroita (90€) Itse hommasin laakerit ihan laakerikaupasta ja taisi tulla hinnasta päätellen ostettua laatua Shocked Konetta en välttämättä poraisi tai vaihtaisi mäntää, ellei ole pakko, ihan sen takia, että välttyisi sisäänajon tuskalta. En tosin ole varma pitääkö laakereita oikeasti sisään ajaa, sillä ei ainakaan teollisuudessa paljon varota uusia laakereita.
Nyt otin kuvat tuosta koneesta joka on jo auki. Osaisikos joku kertoa noiden perusteella koneen ikää ja mitkä laakerit tuohon sopivat ja missä kunnossa tuo vaihteensiirto on? Alla linkki kuviin jotka nappasin tuossa äsken.

http://s633.photobucket.com/albums/uu55/Pyrres/Mopo/
Onhan tuo vähän kulunut, itse uusisin kun on kuitenkin hyvin yksinkertainen operaatio. Lohkoista löytyy stanssaukset iästä, kaksi numeroa ympyrässä.
No perkule ja annoin juuri tuon kytkinpuolen missä veikkaan että tuon pitäisi olla niin eteenpäin jotta kampura kävisi heittokellotarkistuksessa ennen kiinnitystä. Osaatko edes sanoa karkeaa ikää laakereiden perusteella? Lähinnä että saisi oikeat laakerit ja stefat tilattua.

Niin ja miten tuo vaihteensiirron akseli saadaan purettua? En ehtinyt tarkemmin nyt tutustua.
Sivut: 1 2 3 4 5