Soliferia

Täysversio: Mitä uusia kun kone kerran on auki
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5
Laakereista muuten tuli mieleen niin onko Tomoksessa ollut koskaan 10mm männäntapillisessa kiertokangessa neulalaakereita? Ainakin kuvien ja tuoteselosteen mukaan tuossa olisi neulalaakerit myös kiertokangen yläpäässä. Miten paljon eroa tuolla vakio 10mm laakerilla ja kuulalaakereilla on kestävyyden kannalta (neulalaakerin hyväksi oletettavasti kuitenkin)?
En minä ainakaan ole nähny enkä kuullu, että kymppimillisessä olis neulalaakeri.
Myöskään näissä uudemmissa 4v koneen variaatioissa? Jos tuossa on tosiaan neulalaakerit niin kyseessä on pakko olla jonkin uudemman 4v koneen variaation kampura. Meinaan tuon kampuran pitäisi kuulema tulla suoraan Tomokselta. Eipä sillä tuskin on suuri haitta vaikka olisikin neulalaakeri.
Voipi olla että nykyään tomoksella olisi siirrytty neula laakeriin.
Jokohan ovat paskat bosch sähköt vaihtaneet parempiin???
Näin itse veikkaan. Jos on tosiaan Tomos ja neulalaakerit yläpäässä niin pakko olla jokin uudemman variaation kampura.

Eivät välttämättä. Googlettelin noita uusien Tomoksien kuvia ja tuntui kovin tutun oloiselta tuo magneeton ulkonäkö. Sitä en sitten tiedä mitä sisuskalut ovat.
Juu uusissa Tomoksen kampiakseleissa on yläpään neulalaakeri.
solifer sm 86 kirjoitti:Voipi olla että nykyään tomoksella olisi siirrytty neula laakeriin.
Jokohan ovat paskat bosch sähköt vaihtaneet parempiin???
Ne on edelleenkin aikansa parhaat (ja vielä nykyäänkin) sähköt. Mielestäni ehkä parhaat sähköt mitä voi MOPOssa olla.
Edd kirjoitti:Juu uusissa Tomoksen kampiakseleissa on yläpään neulalaakeri.

Sehän on hyvä! Ihmettelinkin miksi Tomoksissa on alkujaan oli päädytty niinkin huonoon laakeri tsydeemiin kuin liukulaakeri... Se on kaikista epäedullisin laakeri voitelua ja kestävyyttä ajatellen... Eräs koneistaja kerran minulle sanoi että sellaista pronssihelaa ei saa ikinä toimimaan oikein, vaan aina se on joko liian tiukka = leikkaa kiinni, tai liian väljä = kilkattaa... Twisted Evil
Tuo hela ei ole ikinä minulla temppuilu yli 20v aikana mutta sähköt kyllä...
Ja itseasissa hyvin toteutettu hyvän voitelun saava liukulaakeri on pirun kestävä. Ongelma on vain siinä että kampuran yläpää ei ole 2t koneessa se täysin optimaalinen sijoituspaikka. Onhan noissa se hyvä puoli että mitä vähemmän liikkuvia osia niin sen vähemmän hajoavia osia.
Onkohan siinä uudessa kampurassa jo parempi vp:n kiila?
Saisivat tomoksella heettää kuikkoo jo niillä vp:n tapeilla...
Kyllä se ainakin kuvan perusteella on tapillinen. Kysyin tuosta kiilasta kun soitin Finmopon Ilkalle ja hänen kokemusten perusteella sanoi että ongelmia ei tule asfaltilla ajaessa kohtuu vakiokoneella mutta kun otetaan enemmän tehoa ja hiekkaa tai muuta vaihtelevalla pidolla varustettua alustaa niin tulee ongelmia siinä vaiheessa kun pito menetetään kaasu pohjassa ja saadaan nopeasti takaisin jolloin moottorijarrutus on todella raju. Samoin sama ilmiö tulee esiin tietenkin helposti kakkoselta ykköselle vaihtaessa korostuneesti johtuen lyhyestä ykkösestä.
Tuotapa en ole ajatellu että moottori jarrutukella saa kiilan tuhottua.
Viime kesällä kun ei takajarru toiminu niin jarruttelin aikas reippaasti vaihteilla ja kiilahan oli kulunut sileäksi!
Kakstahtisella ei saa moottorijarrutella!!!!!!!!!!
mikkoseiska kirjoitti:Kakstahtisella ei saa moottorijarrutella!!!!!!!!!!

Näin juuri! Sylinteri ei saa voitelua ja sitten kilahtaa..
Niin, moottorijarrutuksia ei saa 2-tahtisella tehdä! Opin sen kantapään kautta...Rolling Eyes Mutta ei sitä vauhtipyörän tappia hajalle saa moottorijarrutuksella jos vauhtipyörä on kiristetty oikeaoppisesti oikein...
Sivut: 1 2 3 4 5