Soliferia

Täysversio: SM -77 kone ja monta muuta onkkelmaa...
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5 6
Joo Dinaminiin ei pidä sortua.. Täällä puhuu kuuden Dinaminin kuluttaja... Ja jos meinaat kuitenkin sen kiinni laittaa niin se L mallinen m-rengas ylemmäksi, ja se normaali, 1mm levynen alemmaksi.
No Dinaminihän se oli, mutta on kiinni nyt. Miten teillä on sitten nuo Dinaminit leiponeet? Pytty mennyt, männänrenkaat antautuneet vai lämpöleiponeet vai miten? Ja mistä nykyään saa parempia mäntiä? Tuo kyseinen oli meinaan ainoa merkki mitä Moposportilla oli vain noita Dinaminejä.

Mutta nyt härveli käy ja kukkuu. Säädöt vielä täysin hukassa koska Moposport myi tyhjän pahvilaatikon imukaulan tiivisteenä ja jouduin käyttämään vanhaa romutiivistettä joka ei takuulla ole tiivis ja pultteja puuttuu sieltä täältä eikä kone ole edes rungossa kunnolla kiinni jne.

Pääasia että mopo käy ja kukkuu ja tuosta on hyvä lähteä jatkamaan säätöjen ynnä muiden kanssa.
No ne on kaikilla vähän eri tavalla kait levähdellyt. itsellä m renkaitten lukko tappi lähti irti joka teki tuhojaan ylä kerrassa...
solifer sm 86 kirjoitti:No ne on kaikilla vähän eri tavalla kait levähdellyt. itsellä m renkaitten lukko tappi lähti irti joka teki tuhojaan ylä kerrassa...

No tuon voisin melkeinpä uskoakin tapahtuvan koska nuo lukkorenkaat menivät todella kivuttoman oloisesti verrattuna orkkismännän lukkosokkiin. Ja oli muuten varsin kova tappelu että sain männäntapin pujotettua läpi. Varsin tiukat toleranssit oli jäänyt koska sai tosissaan tapella että sai ne viimeiset millit että sai sokan paikoilleen.

Mutta tosiaan mistä noita parempia mäntiä sitten saisi? Niin vakio kuin tehomännät käyvät. Tuon voi meinaan vaihtaa vaikka heti koska ei ole sisäänajoa ehtinyt tekemään yhtään niin ei tarvitsisi aloittaa heti alusta jos vaihtaisi nyt uuteen.

Pitää tuossa huomenna alkaa tappelemaan konetta kunnolla kiinni runkoon, kytkeä sähköt ja alkaa etsimään puuttuvia osia kuten kiksin jousi ja kuula ja miljoonaa mutteria ja pulttia jotka ovat varmaan joutuneet miljoonalaatikkoon ihan vain koska en ole muistanut mistä ne ovat. Ja sähköt ajattelin vetää about kokonaan uusiksi ihan vain koska kaikki muut sähköosat on jo melkeinpä uusittu niin miksi jättää vanhoja rispaantuneita johtoja. Kun nuo on tehty ja varmistettu ettei ongelmia pitäisi olla niin pitäisi lyödä kilpiin.

EDIT: Katselinpa tuossa tuota poraamatonta sylinteriä ja näyttää vahvasti siltä että tuosta tulee se ns käyttösylinteri kunhan olen ensin kilvittänyt tuolla kohtuu vakiosylinterillä. Tuossa toisessa olivat aukot saaneet viilaa vähän reilummin ja huuhtelukanavoitakin oli avarrettu jne. Pitää käydä napsimassa kuvat ja uppia tänne näytille niin saa varmistuksen onko tuo sen näköinen että kehtaisi lähteä lisätehoja hakemaan moisella pytyllä. Oletan että juuri tuo pytty oli kiinni 13mm Bingin ja sen lievästi lasketun kannen ja välitysten kanssa kun ajelin about 65km/t auton mittariin aikanaan.
Joillakin step-two männät kestää ja halpojakin ne on mutta ehkä osatisin jonkun dpm tai vastaavanan? tosin yleensä kaikki noita step two mäntiä mitä mopo kaupoissa myydään. aja tuo nykynen tinamini loppuun ja vaiha sitten se 15e maksava steppari Cool
Minulta läksi kaikista niistä kuudesta männästä ylemmän, eli sen L-profiilin männänrenkaan lukkotappi lähteny lentelemään, tuhoten koko männän. Viimeisessä männässä ei ollut enää kumpaakaan männänrengasta paikallaan kun sen pois otin... Nyt tällähetkellä kiinni tuossa vakiossa 84sessa Step Two mäntä, ja muuten "tukevamman" oloinen kuin tuo Dinamin paitsi m-renkaat sirrittää jo uutena pienillä kierroksilla. Tosin sirinä häipyy kun kierrokset nousee n. 2000rmp.Hymy
MopedRacer kirjoitti:Minulta läksi kaikista niistä kuudesta männästä ylemmän, eli sen L-profiilin männänrenkaan lukkotappi lähteny lentelemään, tuhoten koko männän. Viimeisessä männässä ei ollut enää kumpaakaan männänrengasta paikallaan kun sen pois otin... Nyt tällähetkellä kiinni tuossa vakiossa 84sessa Step Two mäntä, ja muuten "tukevamman" oloinen kuin tuo Dinamin paitsi m-renkaat sirrittää jo uutena pienillä kierroksilla. Tosin sirinä häipyy kun kierrokset nousee n. 2000rmp.Hymy

Lupaavaa, itsellähän oli toinen männänrengas jo valmiiksi paskana ja männänrenkaat vaihdettiin suoraan uusiin jo liikkeen päässä Rolling Eyes. No ei siinä mitään, ajetaan nyt aluksi tuolla ja jos tehoa alkaa kaivata niin pistää tuon toisen sylinterin kondikseen, ostaa kunnon männän ja lyö kiinni samoin kuin tuon poratun Bingin ja muuta pikkukivaa. Nyt tosin prioriteettinä se että saisi huomenna ajokuntoon tuon härvelin ja säädettyä karkeasti säätöihin ja koeajettua sen.
Sen sirityksen saa vissiin pois kun varovasti pyöristää ylimmäisen m renkaan ylä reunan ja alimmaisen m renkaan ala reunan,ja ei tule pyttyyn kuluma jälikä joten samalla männällä pääsee pidemmälle Cool
Dodiih... miten kytkin säädetään oikeaoppisesti? Tällä hetkellä kytkin pohjassa mopo yrittää ryömiä. Ja missä on vika jos kaasutin tiputtaa bensaa siitä kohokammion viereisestä pikkuputkesta sammuttamisen jälkeen? Vuotava bensahana vai mikä?

Pistin siis mopon nyt kasaan ja pidin tarkoituksella varsin rikkaalla ettei vahingossa tulisi annettua liikaa jengaa ja toisekseen että ei ainakaan leipoisi koska säätösuutin elää omaan elämäänsä. Tosin onneksi tuo suutin tykkää kiertyä rikkaammalle eikä laihemmalle. Pitää joko ostaa uusi tai keksiä jokin lukitus tuohon. Mitenkäs muuten minkälaisia seoksia olette pitäneet nykyöljyillä sisäänajossa ja minkätyyppisiä öljyjä olette käyttäneet? Itse otin nyt sisäänajoon Bilteman perus 2t mineraaliöljyä ja pistin about reilun 4% seoksen. Savuahan se pukkaa varsin hyvin mutta sillä nyt ei ole edes niin väliä.
Jaahas, eihän se ihan niin helposti mennytkään. Lähdin kytkemään sähköjä, jostain syystä kuten jo aiemmin totesin niin valopuolat aiheuttavat sen että vauhtipyörä ei pyöri hyvin. Poistin sen pienemmän valopuolan kokeillakseni ja vauhtipyörä mahtuu pyörimään helposti. Poljin mopon käyntiin ja kaikki ok. Ajoin noin 20m ja kun painoin kytkintä niin mopo vain sammui. Pistin mopon uusiksi tulille, ja sama juttu. Käy hetken ja sitten sammuu. Kerran tai kaksi ampui pikkuisen kaasariin päin muttei mitenkään älyttömästi. Kokeilin säädellä sytkää ja ei vieläkään mitään. Ja nyt ei nää lähde käyntiin.

[Kuva: IMG_20120616_171352.jpg]
Itsellä on kaksi settiä puolia ja tuo vasemmanpuoleinen puola ei mahdu olemaan paikoillaan isomman kaksijohtoisen valopuolan päällä ja tuota oikeanpuoleista settiä en ole edes kokeillut laittaa koska niiden kanssa tuo setti on vielä entistäkin korkeampi jolloin ei takuulla mahtuisi pyörimään...
Tuo vasemman puoleinen puola ei ainakaan ole soliferista. Oikean puoleinen on. Moposi kytkin vaijeria/ kytkimen kruunumutteria pitää kiristää, niin tuo "mönkiminen" häviää. Kytkin kannattaa säätää siten että kirii sen kruunumutterin niin kireelle kuin magneetosta sormilla kiinni pitämällä saa, ja sitten säätää vaijerilla loput.

Niin ja solifer Sm:mmissä on käytetty 3 erilaisia Boshin sähköjä. Ensimmäisen (vuonna 74) käytetyt sähköt, oli painavemmalla vauhtipyörällä, ja näillä http://www.moposport.fi:8080/workspace.c...de=311-230 eli kaksiosaisilla kärjillä. Vuonna 75 tuli sitten kiinteät kärjet http://www.moposport.fi:8080/workspace.c...de=311-231 ja kevyempi vauhtipyörä, mutta muuten samanlainen kuin aiemmat. Vuonna 82, tuli sitten aivan erilaiset Boshin sähköt. Niissä pohjalevy, ja magneeton vauhtipyörä on hieman korkeampi kuin aiemmissä malleissa. Myös kondensaattori oli pitkää mallia, ja valopuolat hieman tehokkaammat ja paksummat kuin aiemmissa malleissa. siksi esim. vuosimallin 77 vauhtipyörää ei voi laittaa vm 83 virtapohjalevyn kanssa, koska vauhtipyörä ei mahdu kunnolla pyörimään, vaan saattaa jumiutua. Näin lyhyesti sanottunaHymy
Hmmm... Mielestäni löysin kyllä vastaavan puolasetin, en vain muista minkä vuotisessa. Ja soliferista nuo on purettu. Voisinkohan olla sekoittanut tuon pohjalevyn ja sähköt keskenään. Toinen vauhtipyörä nimittäin ei mene oikein paikoilleen mutta ajattelin että kyse on vain kuluneisuudesta. Pitää kokeilla iskeä nuo sähköt tuohon toiseen pohjaan. Kärjet ovat molemmissa seteissä uudenmalliset ja puolia ja konkan pituutta lukuunottamatta näyttivät identtisiltä.
Ai niin, unohdin sanoa että se vm 82 jälkeen tehty vauhtipyörä käy myös vanhempiin sähköihin, mutta ei toisinpäin eli vanhempi vauhtipyörä ei toimi vm82 jälkeisiin sähköihinHymy
Mitennii ei toimi nuo vauhtipyörät? itsellä jarno78:siltä ostettu vissiinkin 77vuoden Sämän vauhtipyörä ja hyvin pyörii 86 SäMässä.
Se kytkimen kruunu mutterin säätö on ihan tapaus kohtaista. itsellä ei kytkin toimi kuin sillä lailla että kruunu mutteri on just sen verran tiukalla että sokka sopii.
solifer sm 86 kirjoitti:Mitennii ei toimi nuo vauhtipyörät? itsellä jarno78:siltä ostettu vissiinkin 77vuoden Sämän vauhtipyörä ja hyvin pyörii 86 SäMässä.
Se kytkimen kruunu mutterin säätö on ihan tapaus kohtaista. itsellä ei kytkin toimi kuin sillä lailla että kruunu mutteri on just sen verran tiukalla että sokka sopii.

Itsellä ainakin jää toinen vauhtipyörä huomattavasti ulommas kuin nyt kiinni oleva eikä esim sytytyspuolan kontaktipinnat koske täysin magneetteja. Tuo mahdollinen jumittuminen täsmäisi tuohon oman vauhtipyörän ja tuon väärän pohjan kanssa. Pitää tosiaan kokeilla mitä tapahtuu jos vedän nuo osat ristiin toiseen pohjaan. Pitää vain tapella siitä toisesta pohjasta tuo vanha kondensaattori irti.
Sivut: 1 2 3 4 5 6