Veikkaan että tuo kankeus johtui siitä ettei puolan kontaktipinnat olleet kerinneet kulua yhtään tms. Otin tosin kokeiluksi valopuolat irti ja kokeilen josko härvelin saisi edes käyntiin. On se vieläkin hiukan kankea muttei samalla tavalla. Kipinä tulee ainakin sylinterin kylkeen testatessa ja sen verran selvisi että bensaa tuo ainakin saa, tulppa kastuu ja bensa haisee kun yrittää polkea muttei edes yritä. Kärkiväli on silmämääräisesti edes oikealla suunnalla (en näe tuon vauhtipyörän umpinaisen kohdan takia täysin aikinaista asentoa) ja kärket eivät lyö kipinää.
Onko ideoita mitä lähte seuraavaksi kokeilemaan kun bensaa saa, puristuksia ainakin tuntuu olevan ja kipinäkin tulee? Alan itse kohta jo uskoa että pytyssä on puristuksia muttei tarpeeksi ja siksi ei inahdakkaan.
Joko ostit uudet sytytysvermeet? Jos ostit ne ja sait suht säätöihin ja moposi saa bensaa niin vika on todennäköisesti kampikammion stefoissa jotka ehkä vuotavat tai katkenneissa männänrenkaissa. tarkista männän ja sylinterin, sekä "yläkerran" tiivisteiden kunto. Jos siellä on kaikki kunnossa niin vika ei voi olla kuin stefoissa. Katsos kun mopon moottorille riittää kun se saa kipinää, oikealla sytytysennakolla +-2mm, ja bensailma seosta noin 1:14, että se lähtee käyntiin, edellyttäen sen että sylinteri, mäntä ja kampikammio yms ovat kunnossa. Sytytysennakko on Tomoksessa noin 1,7-2,2mm eli pyöreästi 2mm YKK:sta.
MopedRacer kirjoitti:Joko ostit uudet sytytysvermeet? Jos ostit ne ja sait suht säätöihin ja moposi saa bensaa niin vika on todennäköisesti kampikammion stefoissa jotka ehkä vuotavat tai katkenneissa männänrenkaissa. tarkista männän ja sylinterin, sekä "yläkerran" tiivisteiden kunto. Jos siellä on kaikki kunnossa niin vika ei voi olla kuin stefoissa. Katsos kun mopon moottorille riittää kun se saa kipinää, oikealla sytytysennakolla +-2mm, ja bensailma seosta noin 1:14, että se lähtee käyntiin, edellyttäen sen että sylinteri, mäntä ja kampikammio yms ovat kunnossa. Sytytysennakko on Tomoksessa noin 1,7-2,2mm eli pyöreästi 2mm YKK:sta.
Sytkäkamat ostettu ja asennettu. Pakko se kai on se sylinteri repiä taas irti koska bensaa riittää, kipinä tulee ja ei edes yritä.
Mikä muuten on oikea välys männän ja sylinterin välillä? Eli minkäkokoinen mäntä minkä kokoiseen pyttyyn jos joudun uuden männän hankkimaan.
Joonas_P_K kirjoitti:Mikäs on muuten oikea kireys tuolle mutterille? Jo teininä pähkäilin että miten kireälle tuo nyt pitäisi pistää. Nyt en saanut konetta mitenkään lukittua fiksusti ettei magneetto/kone pyörisi tyhjää niin napautin hennosti pulttipyssyllä kiinni.
Helpoin tapa likita vauhtipyörä on kiertää vauhtipyörän ulkokehälle kaksi ruuvia ja ruuvien väliin esim pitkä ruuvimeisseli. Toinen tapa on laittaa narua tulpanreiästä. Pyörität koneen semmoseen asentoon että mäntä on menossa ylöspäin ja pakoaukko sulkeutunut. Tämä siis sen takia ettei naru pääse pakoaukkoon. Seuraukset on ikävät jos yrittää väkisin pyörittää konetta kun naru on pakoaukon ja männän välissä. Sitten vaan ujutat tulpanreistä narua niin paljon kuin saat menemään.
Mitään kiristysmomenttia en tuolle osaa sanoa. Semmonen "normaali" kiristys lyhyellä räikällä riittää.
Eka isompi valopuola ja sitten se pienempi,näin itellä :wink:
Joonas_P_K kirjoitti:MopedRacer kirjoitti:Joko ostit uudet sytytysvermeet? Jos ostit ne ja sait suht säätöihin ja moposi saa bensaa niin vika on todennäköisesti kampikammion stefoissa jotka ehkä vuotavat tai katkenneissa männänrenkaissa. tarkista männän ja sylinterin, sekä "yläkerran" tiivisteiden kunto. Jos siellä on kaikki kunnossa niin vika ei voi olla kuin stefoissa. Katsos kun mopon moottorille riittää kun se saa kipinää, oikealla sytytysennakolla +-2mm, ja bensailma seosta noin 1:14, että se lähtee käyntiin, edellyttäen sen että sylinteri, mäntä ja kampikammio yms ovat kunnossa. Sytytysennakko on Tomoksessa noin 1,7-2,2mm eli pyöreästi 2mm YKK:sta.
Sytkäkamat ostettu ja asennettu. Pakko se kai on se sylinteri repiä taas irti koska bensaa riittää, kipinä tulee ja ei edes yritä.
Mikä muuten on oikea välys männän ja sylinterin välillä? Eli minkäkokoinen mäntä minkä kokoiseen pyttyyn jos joudun uuden männän hankkimaan.
Männän välys on noin 0,05mm, mutta niistä sinun ei tarvitse männänostoksissa huolehtia. Esim Moposportilta tilattaessa mäntää mittaat ensin sylinterin koon, esim vakiona 38mm, ja sitten ostat liikkeestä männän jonka koko on 38mm (eli näin:
http://www.moposport.fi:8080/workspace.c...10-880-000 ). Se mäntä on oikeasti 37,95mm ja sylinteriputki juuri tasan 38mm, niin välykseksi jää 0,05mm. Jos taas porautat pyttyä isommaksi ja viet sylinterisi koneistamolle niin yleensä koneistajat tietää sopivan välyksen, mutta jos ei niin sanot että poraavat tasan esim 39mm. Tosin jotkin männät ovat juuri tuon 38,00mm ja niissä tapauksissa sylinteri pitää porata 38,05mm. Toivottavasti ymmärsit epäselvää tekstiäni...
Ymmärretty ja sisäistetty. Jos välyksen kuuluisi olla noin pieni niin voi nimittäin olla että tuo mäntä mikä tuossa koneessa on ollut on pikkuisen liian pieni, jotenkin jäi mieleen tuo helppous millä se sujahti sylinteriin. Tuo kyseinen mäntä ja pytty ovat siis arpakoneesta (ja kuuluvat varmasti yhteen koska omistan kaksi pyttyä ja kaksi mäntää ja vain tuo mäntä sopi tuohon sylinteriin) jonka sisällöstä ei tietoa joten täysin mahdollista.
Taidan seuraavaksi kun ehdin niin repiä yläkerran auki, porauttaa ja/tai hoonauttaa pytyn ja hankkia uuden männän niin onpahan sekin sitten tehty. Onko ideoita minne kannattaisi viedä sylinteri porattavaksi PK-seudulla ilman että joutuu täysin kynityksi tai odottamaan viikkotolkulla että jollain olisi aikaa tehdä pikkukeikka.
En tiijjjä sieltä päen kuin moposportin,varmaan löytyy yksityisiäkin mutta käytä moposportilla niin saat samalla männän ja porraavat sen kunnolla.
katoin niin poraus ja hoonaus 40e moposportilla...
solifer sm 86 kirjoitti:En tiijjjä sieltä päen kuin moposportin,varmaan löytyy yksityisiäkin mutta käytä moposportilla niin saat samalla männän ja porraavat sen kunnolla.
katoin niin poraus ja hoonaus 40e moposportilla...
Onko kokemuksia Moposportin työstä? Jonoa oli ainakin joskus vuosia sitten paikoin kuulema ja työnjälki ei aina priimaa. Onko muuttunut sitten teinivuosien vai yhä samaa? Moposport olisi se helpoin kun saisi sopivan männän jne. mutta mietityttää kun parilla tutulla oli aikanaan ainakin ongelmaa lafkan kanssa, ja itsellä ollut sitten taas takuujuttujen kanssa joskus sukset hiukan ristissä.
Eipä ole kokemuksia moposportista. Yleensä tuttu käyttänyt jossain päin kuopijoo kun on tarvinnut porata. mutta luulisi että moposportilla osattaisiin kun hoonauksetkin tulloo sammaan pakettiin.
Soittelin tuossa moposporttiin ja kuulema 40e hintaan onnistuu sisältäen porauksen, hoonauksen ja aukkojen viimeistelyn ja parin päivän varoitusajalla. Muistelisin että juuri tuosta aukkojen viimeistelystä oli aikanaan tullut ainakin toisella kaverilla sanomista mutta saa nähdä. On tuo vaan paikkana kaikkein helpoin viedä ja saa samasta paikasta takuulla oikeankokoisen männän. Ei nimittäin mitään hajua miten paljon joudutaan pytystä ottamaan. Meinasin että vien molemmat pytyt ja saa koneistaja katsoa kummassa on enemmän potenttiaalia ja porata sitten sen.
seuraavaan mahdolliseen yli kokokoon porataan tuohon 40e hintaan,Mutta jos haluat isompikokoisen pytyn ja olet ovela tee ruuvi meisselillä syviä naarmuja pyttyyn niin pakko porata 40e hintaan isommaksi
Älä suotta porauta enempää kuin on tarvis, jälkeenpäin kaduttaa...
solifer sm 86 kirjoitti:seuraavaan mahdolliseen yli kokokoon porataan tuohon 40e hintaan,Mutta jos haluat isompikokoisen pytyn ja olet ovela tee ruuvi meisselillä syviä naarmuja pyttyyn niin pakko porata 40e hintaan isommaksi
En voi kieltää etteikö tuo yliporaus olisi käynyt mielessä
. Uhraisin kuitenkin vain toisen jo valmiiksi viilatuista pytyistä joten menetys ei olisi toivoton. Jos pistän kuvan tuosta suuremmasta niin osaisikos jompikumpi teistä arvioida ovatko aukot ja viilaukset minkämoiset? Jos meinaan tuon suuremman pytyn aukot ovat siedettävät niin aion ehkä vetää sen ylikokoon.
Pistä vaan kuvvaa.
Ite ainakin porauttaisin sen viilatun pytyn isommaksi jos tehot kiinnostas