Jepjep! Toi metrakitti on aivan pirun suolasen hintanen uutena! eli käytettynä kannattaa ostaa, ja kyllähän toi sylkkä mun mielestä käy puch ja tomos moottoreihin. Jossei ton automaatin lohkot ole sitten erilaiset, en usko, jos jollakin on faktaa niin kertokoot
Mut hei, jos löytäsit valmiiks viilatun vakiosylinterin, niitä saa yleensä edullisesti! Siitä sitten parantelisi mieleisen. Encarvin kaasuttimessa on vaan sellanen onkkelma että se kurkkuhan on sellanen kaareva? Muistaakseni
sitä on poralla melko mahoton mennä sorkkimaan, ja viilallakin vähän räpeltämistä. Kyllähän noita osia liikkuu aika paljon netissä, kannattaa selata läpi kaikki vakiopaikat,
www.huuto.net www.nettivaraosa.com www.motot.net/talli ...
Nelivaihteisen koneen voisin pitää sen mutta koneremppa olisi edessä. Miksi se syö runkolaakereita? Kauhea kilinä kuuluu moottorista.
Sulla on kampiakseli kiero/epätasapainossa koska kiero kampura juristaa ja täristää ja täten laakerit kuluvat tosi nopsaan tai sitten koneeseen on päässyt paljon epäpuhtauksia, kilinä saattaa kuulua kampuran neulakaakereista tai muualta, koita paikantaa ja vaihtaa kilinää auheuttavat osat, no veikkaampa että toi kauhee kilinä ja laakeri ahneus häviää kun teet näin, tilaa uus kampura (ei kovin kallis)
http://www.moposport.fi:8080/workspace.c...de=130-668 tai sitten pelkkä uus kiertokanki, jolloin viet sen kampuran ja kangen koneistamolle ja sanot että vaihtavat tän siihen ja samalla tasapainottavat kampuran. Uus kampura on heti asennusvalmis uusien petarien kanssa tietty. Mieluummin uus kampura kun on kerran on noin edullinen.
Joo vois ostaa kunhan saan rahat
. Samalla uudet ketjut ja rattaat niin eiköhän ala solikka ola kunnossa!
automaatti tomos koneen lohkon aukko on samanlainen kuin läskitankki solikan pieni ripaisen sylkän aukko
Dodiin! Nyt on solikka taas kerran ehostettu ja rankasti viritetty. Nyt on kii mufler joka on sovitettu alkukäyrään, 18phbg, 5 vaihde, 50cc tccd sylinteri ja kp. kansi. Ja kyllä teho jo tuntuu. Sylinterillä on ajettu noin 10km nyt ja silt jo kulkee. 5 vaihteella menee jo 50km/h pintakaasulla.
Lopulliset mittaustulokset tulevat kun sylinteri on sisäänajettu ja säädöt kohillaan.
Kuvia tulossa, kunhan kurakelit vaan hellittää
Antakaas jotain vinkkiä kauheeseen tehonnälkään Solikkaa koskien! Miten saisi halvalla (ja ehkä ulkoapäin huomaamattomasti) lisää tehoa Solifer SM 80:een? Kannen laskeminen ei onnistu, kun hiomapaperit kuluvat muutaman kymmenen hiomaliikkeen jälkeen!
Masku-Mas kirjoitti:Antakaas jotain vinkkiä kauheeseen tehonnälkään Solikkaa koskien! Miten saisi halvalla (ja ehkä ulkoapäin huomaamattomasti) lisää tehoa Solifer SM 80:een? Kannen laskeminen ei onnistu, kun hiomapaperit kuluvat muutaman kymmenen hiomaliikkeen jälkeen!
poika taitaa painaa sitä kantta vähän liian kovasti siihen paperiin
Kyllä, kyllä paitsi, että en paina liian kovaa! Painan sellaisella "sopivalla" voimalla.
kysyin paikalliselta koneistamolta kannen laskua totes vaan että 10e ottavat. siihen hintaan ei kyl jaksa ruveta hinkkaamaan
Hyvä juttu, kun omassa tapauksessani lähin koneistamo on yli 15 km:n päässä ja pitäisi jollakin skodella lähteä ryttyyttämään sinne!
Hei, mulla on vm. -76 solifer ja siinä on tällä hetkellä kiinni ainoastaan power filter. Mun pitäis saada siihen paljon enemmän vääntöä, koska heti ku tulee pienikin mäen nyppylä, niin se hyytyy totaalisesti. Ite aattelin vaihtaa välitykset, eli etukiekkoa pienemmäksi ja takakiekkoa suuremmaksi (Tällä hetkellä välit ovat 15/3
, ja kaasutin isommaksi, ehkä dellorton SHA 14,15 tai 16. Sitten mun solle pitäis saada kulkemaan myös lujempaa, aattelin laittaa viidennen vaihteen. Minkälaisia välityksiä suosittelette? Entä kaasuttimen koko, ja millainen imukaula siihen sopii? Jos vain viittisitte jeesata nii oisin kiitollinen..
Itellä oli joskus 12/36 välit, liikkeelle lähdön kanssa ei ollut mitään tekemistä kiihdytyksen kanssa, eli en uskalla edes kuvitella 15 piikkistä. Paljon sun huiput on todellisuudessa(en luota vakiomittariin)? Vakio mopolle suosittelisin ihan jotain lähelle 10/35 välejä jotain tyyliin 11/36,12/40,10/34,13/44 jne.. Lasketulla kannella 11/38 välit saavuttivat tasaisella ilman myötätuulia 52.7km/h digitaalinopeuden.
Joo, kts tiedoista.. Ajattelin itekki noita 12/40 välejä. Kyllä se menee oikeeta sen 45km/h, mittariin 55.. Entä osaatko sanoa tuosta kaasarista mtn? onko Dellorto SHA 15.15 liian iso? ite oon aatellu tuota kannen laskua, ku sehän tuo ihan hyvin vääntöä kuulemma.
SHA 15.15 EI ole liian iso, sillä sylinterin imuaukkokin on itsessään jo tuon kokoinen (se on pikkuisen isompi, leveys noin 16 mm ja korkeus suunnilleen 15 mm, eli se on lähes kananmunan muotoinen). SHA-kaasuttimet on "normaalia" kaasutinta vaikeampi saada säätöihin, mutta todennäköisesti se silti onnistuu. Muista myös tehdä sopivanlainen imutiiviste, jonka kaasuttimenpuolella reiän halkaisija on tuo 15 mm ja sitten sylinterin puolella tiiviste on sylinterin imuaukon muotoinen, sillä jos tiivisteen reikä on vaan ronskisti kaasuttimen kurkun - eli se 15 mm - kokoinen syntyy turbulenssia - pyörrevirtauksia - joka vie paljonkin isomman kaasuttimen mahdollistamia tehoja. Turbulenssi syntyy siis siitä, jos sylinterin imuaukolle tuleva imulaippa on eri kokoinen kuin imuaukko. Sen onkelman korjaa sopivasti viistämällä muotoiltu imutiiviste.
Kannenlasku kannattaa ehdottomasti - omastakin kokemuksestani - vaikken edes saanut laskettua sitä kantta kuin korkeintaan joku 1 mm. Kantta ei kannata laskea enemmän kuin 2,5 mm (kannattaa laskea 2 mm), sillä silloin on vaara, että kone alkaa nakuttamaan, eli bensa syttyy jo ennen tulpan antamaa kipinää räjähtäen liian korkeasta puristuksesta johtuen.
Kannenlasku antaa koko moottorin kierrosalueella vääntöä ja myös tehoa lisää ja kone vääntää kuin nelari.