Soliferia

Täysversio: Uusi vanha soliferisti
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4
Neljäs on lisävalopuola, josta menee virta töötille ja jarruvalolle. (=turha piuha)
Joo-o foorumin wiki-osiossa on kytkis josta tulee kolme piuhaa, jostain muualta löysin neljä magneetosta ulostulevaa. Sikälihän homma on selvä eli kytken tämän tältä sivuilta tulevan mukaan.

Heräsi vaan ajatus että onko noissa vuosimallieroja. Vaikka solikkani runko on -81, siihen on jossain vaiheessa vahdettu moottori eikä sen vuosimallista ole mitään hajua. Voiko vuotta jäljittää moottorin numeron perusteella.

Ulkoisesti se on täysin samanlainen kuin aikaisempikin. En viittis aukoa konetta pelkän iän määrityksen vuoksi mikäli se muuten pelittää. Kampiakselin laakerithan muuttuivat jossain 80 luvun vaihteessa ja se lisäkampikammion reiät tai niiden puute samaten. Tuosta lisäkammiostakin on vähän ristiriitaista tietoa.

Edit: Eli moottorin numero on 248197
Huh mikä urakka oli puhdistaa sylinteri ylimääräisestä töhnästä. Pytty ja kansi likosivat yön yli bensassa ja nyt työstin sitä toista tuntia. Suurimmat lähti mutta en ole edelleenkään täysin tyytyväinen lopputulokseen. Mikään harja ei tahdo mahtua ripojen väliin eikä sinne pääse millään käsiksi kunnolla. Enempää en kuitenkaan enää ala sitä puunaamaan. Lopputulos on loistava lähtökohtaan verrattuna. Moottorin ja rungon pesu oli kyllä lasten leikkiä tuohon verrattuna.

Nyt puuttuu sylinterin tiiviste ja pääsen kasaamaan koneen. Pitää Käydä hakemassa kunhan emäntä tuo auton. Sytytysennakko ja kärkien väli oli kohdallaan, ei tarvinnut niihin puuttua. Jos oikein on näppärä niin tänä iltana pääsee koekäynnistämään ja koeajamaan tuon. Sitten saa lopullisen selvyyden mitä muuta tarvii vielä hankkia ja kunnostaa ennen kuin sen saa kilpiin.

Alkaa pikku hiljaa muistua mieleen mitä mopon rassaus oli nuorempana. Aina haisi kaikki paikat bensalle ja joka päivä oli joku syy miksi sitä piti rassata. Jos ei muuten niin ajankuluksi. Jospa kohta pääsis totuttelemaan taas myöskin 2-tahtipakokaasun hajuun.
Ootko kokeillut sitruunahapolla poistaa niitä töhniä pytystä? sillä pitäs lähtä hyvin! Hymy Laitahan kuvaa tuosta solikasta? Hymy
Enpä ole kuullutkaan tuosta kikasta. Täytyy kokeilla seuraavalla kerralla.

Niin uskomattomalta se tuntuukin niin mulla ei ole digikameraa. Ei oikeaa eikä varsinkaan kännykässä. Ja siihen ei tule niin kauan kun on saatavissa oikeita puhelimia joihin ei ole integroitu kahvinkeitintä, nettiä, pakastinta vessaa yms. miljoonaa turhaa härpäkettä. Pitää kuitenkin lainata kaverilta että saa muutaman kuvan. Ei ole komea, maalit on kulunut ja muutenkin ajan merkit näkyy hyvin. Parvekkeella en ala sitä talvella entisöimään, mutta ensi kesänä voi olla parempi tilanne. Voi ajella moottoripyörällä ja fiksata solikkaa.

Mutta niinhän siinä vain kävi etten tänään ehtinyt sitä kasaamaan. Pimeä yllätti, mutta huomenna...
sitruunahappoliuoksella saa kyl kätevästi kaiken paskan irti oikeestaan joka paikasta, vaikka tankin sisältä
eikös sillä sitruunahapolla saa ruosteenkin irti kun tarpeeksi kauan liuottaa ?
ei sitä tarvii ees kovin pitkään liuotella, tai no riippuu tietenki mitenkä vahvaa liuosta on
..keleen ..kele. Aloin tohkeissani kasaamaan tuota, mutta ajattelin vielä käydä jarrupuolen läpi eli putsata kummankin jarrurummun ja kengät. Eturenkaan jarrukenkien takana olevasta laakerista pisti jotain metallista tikkua esiin. Eikun pihdeillä kiinni ja tarkastamaan mikä se on. Vähän kun veti niin tulihan se metallitikku esiin ja samalla lensi laakerin osat tangentin suuntaan.

Paskana mikä paskana, osa kuulista oli soikeita, osa selvästi erikokoisia kuin muut eli aukaista olisi pitänyt kuitenkin.

Sitten se suuri kysymys. Laakereita en ole ikinä vaihtanut mihinkään. Miten tämä systeemi purkautuu että saan laakerin pois. Väkivaltaa, isoa vasaraa vai mitä. Tarvitaanko joku erikoistyökalu ( solifer special tool nro. 3254656 ) jotta tämän saa auki. Onko onnistumisen mahdollisuuksia vai pitäiskö kerrankin luottaa ammattilaiseen ja viedä pajalle vaihdettavaksi. Nyt näyttää taas huonolta tämän päivän ajelu. .kele @$& .tana.
Joo, kuokkaan tulee 100 - 0 laakerin kanssa. Ei lähde millään. Ei löymällä, vääntämällä, poraamalla, kuumentamalla eikä kaikkien näiden yhdistelmällä. Laakerin keskiosa tuli pois mutta ulkokehä on pesässään kuin tikku paskassa ja pysyy.
Koita lyödä vinottain reiästä toisen laakerin puolelta sinne irroitettavan taakse, näin se muistaakseni lähti...
Tuotakin on jo kokeiltu. Onko sen laakerin alla joku levy, jota vasten laakeri tulee. Siis sellainen joka on kiinteästi kiinni navassa. Jääkö mitään, mitä löydä toiselta puolen kun se keskiosa tuli ulos.

Toiselta puolen kun löin, hajoaa vaan joku osa eli peltiä vääntyy ja iso meisseli menee läpi pellistä. Alkaa usko loppua tuon kanssa.

Edit: Eli ottelua johtaa laakeri ihan selkeästi. Oli pakko antautua ja viedä ammattilaisille se irrotettavaksi. Katotaan milloin sen saa sieltä korjattuna. Todennäköisesti menee maanantaille. Eli ei pääse viikonloppunakaan testaamaan solikkaa.

Edit II: Sain kasattua sen siihen pisteeseen ettei puutu kuin eturengas. Kaikki muu on paikoillaan. Alustavasti kokeiltuna systeemi toimii. Sähköjen kytkentää piti vähän miettiä. Johtojen värit ovat vaihtuneet osittain, mutta pitäisi olla nyt oikein.

Huomenna bensaa tankkiin ja testataan ettei hana tai koho vuoda. Jos viitsii oikein törkeä olla niin vois käynnistää parvekkeella. Lisäksi loput mittailut yleismittarilla sähköistä ja moottoripyörän akulla voi testata loput.

Kipinä oli hyvä kun pyörittelin sormin magneettoa, joten pitäisi lähteä käyntiin kaiken järjen mukaan.
Eturengasta odotellessa. Sen verran piti polkea että saa testata lähteekö käyntiin. Ei vaan viitti huudattaa parvekkeella. Kolmannella polkasulla lähti tulille eli hyvältä näyttää. Mosh

Jarruvalon katkasian sain herkisteltyä niin että se periaatteessa ainakin pitäisi toimia. Tosin poljin ei palauta ihan ylös asti. Lamppujen piuhat on tarkistettu, samoin valokatkasija. Pitäisi toimia, mutta ei ollut lamppua jolla testata tuleeko valo oikeati mutta miksei tulisi. Töötti on vielä vaiheessa, mutta johdotus on kunnossa. Töötin nappi on kuoleentunut eli joutuu vaihtamaan katkaisijan.

Ohjauslukon kanssa ollaan helisemässä samalla tavalla kuin etupyörän laakerin. Ei ota irrotakseen poralla eikä lyömällä.
Joskus on ollut myös hankaluuksia vanhan lukon poraamisessa, vaan kyllä se sieltä.
Vaihda terä isommaksi ja koita varoen ettei tartu kiinni ja lyö näpeille.
Hep, löi useampaan kertaan, mutta ei se mitään. Terää on isonnettu säännöllisesti. Joudun varmaan hajottamaan koko lukon pikku palasiksi jotta saan irti. Ongelma on nyt nähtävästi siinä, että ulkokehä on ruostunut runkoon. Haittalevyjä irtoili jo ja perältä näkyy jousen pää.

Aloitin poraamalla sivuilta löytyvän ohjeen mukaan eli kello kahden ja kolmen väliin. Voi olla että joudun poraamaan lukon ulkokehää myöten eli hajottamaan koko paskan. Kun se on vielä näköjään ruostunut kokonaan, täytynee käyttää isoa vasaraakin varmaan reilulla voimalla.

Eipä tämäkään nyt valtava pettymys ole. Lukkoa ei ole käytetty kertaakaan yli kahteen kymmeneen vuoteen. Minä en ole nähnyt ikinä lukon avainta ja olen omistanut mopon jostain vuodesta -85 tai -86. Mahdollisesti -84. Eiköhän se sieltä ulos tule kunhan vaan jaksaa työstää, toivotaan ainakin.
Sivut: 1 2 3 4