Soliferia

Täysversio: Uusi vanha soliferisti
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4
Innostuin tässä yksi päivä taas vanhasta solikastani. Muistui mieleen että mullahan on tuollainen peli olemassa edelleen isän autotallissa. Kaipa tämä tuli mieleen kun pitäisi alkaa pikkuhiljaa suunnittelemaan v-nelosen vientiä talviteloille, mutta kaksipyöräisellä olis edelleen kiva jatkaa kautta.

Sen verran tiedän koneen kunnosta että muutama vuosi sitten vaimoke opetteli sillä ajamaan kun piti päästä moottoripyörän sarviin eikä aikaisempaa ajokokemusta ollut. Siis solikka varastosta esiin ja tutkimaan pääsiskö tällä ajamaan. Takarenkaasta oli ilma kadonnut alapuolelta eikä se siellä pysynyt pumppaamalla. Eikun paikkaamaan. Ensin piti tietysti kokeilla lähteekö se käyntiin. Sehän piru lähti vaikka edellisestä ajosta itsellä on aikaa. tais olla jotain 80 - 90 luvun vaihdetta kun olen viimeksi tuolla ajanut.

Takaratas irti ja paikkaamaan. Hieman tappelua ja sehän piti painetta. Ei muuta kuin harjoittelemaan. Kuukauden päästä sitten tulikin moottoripyörä taloon.

Nyt siis muistin taas tämän vekottimen. Olihan se kova rassi aikoinaan ja sillä ajeltiin helposti tankki tyhjäksi pariinkin otteeseen päivän aikana.

Ei kun soittelemaan isälle ja kyselemään mitä sille tällä hetkellä kuuluu. Isä ukkohan on pitänyt hyvää huolta tuosta mun SM 81:stä ja omasta, Isältään perimästä SM automaatista. Öljyjä on vaihdeltu vuosittain ja poljettu konetta talvisin ja kesällä myös käynnistelty molempia. Paperitkin löytyy mopoihin vaikka niistä on kilvet palautettu jo aikapäiviä sitten. Olivat konttorilla viisaasti neuvoneet pitämään paperit tallessa, jos vaikka joku haluaisi rekisteröidä ne jonain päivänä uudelleen. Isä lupasi myös tuoda mopon paikan päälle peräkärryllä. Ei ihan riitä luottamus kylmiltään lähteä ajamaan sillä 150 kilsaa.

Samalla se innostui myös oman solikkansa entisöinnistä. Automaatti on aika hyvässä hapessa periaatteessa. Kaasuttimeen tarvii jotain pientä osaa. Neulan ja mahdollisesti kohon. Takalamppun lasi on rikki ja penkki vaatisi nähtävästi päällystämistä uudelleen. Ei siis paha. Tehot siitä on vähän hukassa. Ei tahdo jaksaa vaihtaa kolmoselle. Onko tuossa enempää vaihteita.

Eli alkuhan näyttää ihan pirun lupaalvalta. Kaiken pitäisi vissiin olla aika reilassa ajatellen että tuosta tekis taas kulkupelin. Työkalutkin löytyy jo valmiiksi kaapista, muutamaa lukuun ottamatta, mutta ei ole kiinni kuin joistain isoista hylsyistä koko vehkeen purkamista ajatellen. Vehkeen pitäisi myös olla tällä hetkellä alkuperäiskunnossa eli aika tavalla pienellä laittamisella pitäisi saada katsastettua.

Sitten muutama kysymys.
Räjäytyskuvat jo löysin, mutta löytyykö kiristysmomentteja. Aikoinaanhan vedettiin sylinteri kiinni näppituntumalla, mutta tuskimpa olis haittaakaan käyttää momenttiavainta, varsinkin kun sellainen kaapista löytyy.

Magneetto tarvii ulosvetäjän, mutta saako moottorin muuten purettua ilman erikoistyökaluja.
Itse olen tähän asti vääntänyt näppituntumalla kiinni ja "hyvin toimii" niinkin.

Moottorin saa purettua ilman erikoistyökaluja. Itse en ole tarvinut edes ulosvetäjää tuohon vauhtipyörän irroittamiseen.
Eihän automaatissa oli kuin 2 porrasta?

Itse olen käyttänyt 16Nm momenttia pinnapulteissa. Suosittelen ensin vetämään näppituntumalla ja sitten mittaamaan momentin. Omassa laatikossa ei koskaan ole lähtenyt vauhtipyörä irti ilman ulosvetäjää. Ja "sokeatulppa" helpottaa hieman kytkinkruunun mutterin avausta, kannattaa myös muistaa että siinä on vasenkätiset kierteet.
Zeta kirjoitti:Eihän automaatissa oli kuin 2 porrasta?

Itse olen käyttänyt 16Nm momenttia pinnapulteissa. Suosittelen ensin vetämään näppituntumalla ja sitten mittaamaan momentin. Omassa laatikossa ei koskaan ole lähtenyt vauhtipyörä irti ilman ulosvetäjää. Ja "sokeatulppa" helpottaa hieman kytkinkruunun mutterin avausta, kannattaa myös muistaa että siinä on vasenkätiset kierteet.

Mjoo, tuo automaatin vaihteisto on mulla varsin hämärän peitossa. En ole ajanut kuin muutaman kerran. Kuiteskin isommalle vaihtaminen on aika tahmeaa. Nähtävästi se ei siiten halua vaihtaa ykköseltä kakkoselle.

Tuo kytkimen vasenkätinen kierrre oli erinomainen tarkennus, muuten sitä saa vääntää niska punaisena irti. Mikäs tuo "sokeatulppa" systeemi on.

Kai koko koneelle jostain pitäisi löytyä kiristysmomentit. Savagea olen rassannut enemmänkin ja siihen on saatavilla tarkat momentit. Mm nuo sylinterin pinnapultit on kiinni 29 - 33 Nm. voimalla, ensiövetoratas 90 - 110 Nm ja kytkimen muttari 50 - 70 Nm.

Pyörivän akselin päässä jumissa olevat mutterithan on aina enenmmän tai vähemmän ikäviä aukastavia, varsinkin jos ei ole paineilmavehkeitä käytössä. Niitä mulla ei ole. Tosin moni näistä on aukaistavissa varsin helposti jos tietää etukäteen muutamia kikkoja ja ennen kaikkea mitä koneessa on sisällä vastassa.

Mutta katotaan mitä paljastuu kunhan saan solikan hommattua kotiin ja pääsen sitä kokeilemaan.
Eikkäs "sokeatulppa" on lähinna tappi jossa on samat kierteet kuin tulpassa ja se kierretään vain tulpanpaikalla. Ja kun mäntä tulee ylös sen laki painautuu tätä tappia vasten ja näin jumittaa kampikoneiston. Jonka jälkeen on huomattavasti helpompi avata vauhtipyörän ja kytkinkruunun mutterit. Tämä tietysti edellyttää sylinterin osien olevan paikoillaan, lukuun ottamatta tulppaa.
Eli tuo sokea tulppa on vähän saman sarjan kikka jolla saa Savagesta auki kytkinmutterin ja ensiöhammasrattaan mutterin. Monta korjausta tuossa koneessa voi tehdä irrottamatta konetta rungosta. Esim. nokkaketjun vaihdon, kytkinrempan, starttirempan ja koko sylinterin ja venttiilikoneiston rempan.

Kiilathan on aina vähän huono juttu hammasrattaiden välissä. Tässä tapauksessa homma toimii niin että pannaan iso vaihde päälle, takajarrua ja avataan mutterit. Samalla systeemillä kiinni. Järjestys vaan oikeaksi niin kaikki saa irti ja kiinni. Osittain samaa hommaa voinee soveltaa solikkaan myös.

Iski vaan sellainen tauti päälle ettei oikein pääse edes sängystä ylös, on vähän toistaiseksi projekti jäissä, mutta eiköhän tämä tästä helpota loppuviikkoa kohden.
Nyt on homma edennyt siihen pisteeseen että solikka on parvekkeella.

Isä kävi sillä pari päivää sitten ajelemassa ja kuulemma ainakin sellaisessa kunnossa on että lähtee käyntiin ja kulkee. Nyt odotellaan parempaa keliä että pääsee testiajolle.
Morjes, eli mitä enemmän tuota kunnostaa niin sitä enemmän lähtee osia irti. Nauru Mutta en löytänyt välityssuhteta tuohon. Se kun on vielä ilman kilpiä ja katsastusta varten pitäis saada nekin täsmäämään. Minkä kokoiset ketjurattaat SM-81 vehkeessä on alunperin.
10 ja 35
Ok, eli näköjään täytyy lähteä hammasrataskauppaan. Ei mene nykyisillä katsastuksesta läpi jos tarkistavat. näytti olevan 15/38. Samalla selvisi miksi se lähtee kuin rampa lehmä makuulta. Hajonneella viilatulla koneella se kulki noilla hyvin.

Sitten seuraava kysymys. Etuhaarukan räjäytyskuvan löysin, mutta millä se systeemi purkaantuu. Ei oikein auennut kuvan perusteella. Mikä niitä alaputkia pitää kiinni liukuputkissa. Onko sisällä joku mutteri jolla se on lukittu. Haarukan alapäässä ei näyttäisi olevan mitään pulttia. Onko sen ison 30 millisen mutterin alla jotain kiinni pitävää osaa. Eihän nuo putket voi olla kiinni pyhällä hengellä. Silloinhan lähtisi keula alta kun eturengas nousee ilmaan. Sen verran sillä on nuorempana keulittu että tiedän sen pysyvän paikallaan. Razz

Keula pitää purkaa. Ainakin toisen puolen stefat on valmista tavaraa. Onhan tässä haarukassa öljyt sisällä. (tässä tapauksessa ollut joskus ).
Keulan putket irtoaa toisistaan kun pistät 10mm hylsyyn jatkovarren ja tarjoat sitä sinne putkeen.
Mutterin alla on aluspala ja jousi.
Sitten seuraava kysymys etupumpuista. Paljonko yhteen putkeen kuuluu öljyä.
Kannattaa lukea noita vanhempia aiheita,niistä löytyy vastaus näihin kysymyksiin.Etupumpuista on tosi paljon juttua!
juhrajan kirjoitti:Kannattaa lukea noita vanhempia aiheita,niistä löytyy vastaus näihin kysymyksiin.Etupumpuista on tosi paljon juttua!
No jos nyt rehellisiä ollaan niin ei sen nyt niin hirveän paljoa poikkea yleisestä jutusta. Tuosta on tosiaan keskustelua paljon, 1,5 tuntia meni etsiä oikea määrä öljyä. Puhetta on paljon, oikeaa tietoa olemattomasti, kaikesta. Lisäksi ketjujen otsikot on mitä sattuu eli ei pysty edes päättelemään mistä on kyse ketjussa.

Tosin juttuja kyllä löytää, mutta foorumin hakutoiminto on aika persestä. Se tarjoaa ketjua jossa on asia, mutta ei oikeaa sivua. Tähän kun lisätään että harvat ketjut pysyy aiheessa, on hakeminen aika tuskaa. Ja suurin osa spekulaatiota, ei asiaa. Lisäksi viestiketjujen otsikot on mitä sattuu eli otsikosta ei voi päätellä mitä ketju käsittelee.

Mutta homma etenee. Nyt on kaikki muut osa pesty paitsi sylinteri. Se on likoamassa bensassa, huomenna pesu. Yllättäen oli rivat täynnä kaikenlaista sontaa kun sillä on sorateillä rällätty kurakelillä.

Huomenna pääsee kasaamaan koko komeutta ja testaamaan mitä muuta tarvitaan kuin uusi etuhammasratas ja stefat keulaan.

Kytkiksen löysin ja siinä moottorista tulee neljä piuhaa + tulpan johto. Mun moottorista tulee vaan kolme + tulpan johto. Mikäs tämä mahtaa tarkoittaa.
Ei pitäisi kyllä minusta tullakaan kuin kolme. Sammutus, johto etuvalopuolasta ja johto takavalopuolasta. En oo ikinä nähny että niitä tulis enempää.
Sivut: 1 2 3 4