Eli siis ongelma on minulle aivan outo.
Minulta ei tule magneeton sisältä kuin kolme johtoa. Yksi tulpalle ja kaksi ohuempaa. Yksi on keltainen ja toinen on musta.
Poljettaessa pyörää ns. käyntiin niin tulpalle tulee kipinä jos mustalla johdolla koskettaa esim käynnistyspoljinta. Tämäkään ei silti aina toimi vaan joskus ei kipinä tule vaikka johto koskisikin polkimeen. Keltainen johto on varmaan lampuille virta tjms, koska se ei vaikuta kipinään.
Eli siis missä kipinä ja miksi?
Tässä vielä kuva kyseisestä pelistä:
http://s23.photobucket.com/albums/b362/r...CT6031.jpg
Joku voisi muutenkin kertoa, että mikä malli on kyseessä ja mistä sen näkee.
Lyökö kipinää katkojan kärjissä? Kärjet voivat olla kuluneet. Sytytyspuola/kondensaattori voi olla rikki. Sammutusjohto voi olla kulunut ja ottaa maihin. Enempää en keksi vikoja.
Tuo on kehtorunko sm. Vuosimalli 1982-1986.
SOLIFERdriveri kirjoitti:Lyökö kipinää katkojan kärjissä? Kärjet voivat olla kuluneet. Sytytyspuola/kondensaattori voi olla rikki. Sammutusjohto voi olla kulunut ja ottaa maihin. Enempää en keksi vikoja.
Kuuluisikos kärjissä näkyä kipinää? En muista nähneeni.
mista kirjoitti:SOLIFERdriveri kirjoitti:Lyökö kipinää katkojan kärjissä? Kärjet voivat olla kuluneet. Sytytyspuola/kondensaattori voi olla rikki. Sammutusjohto voi olla kulunut ja ottaa maihin. Enempää en keksi vikoja.
Kuuluisikos kärjissä näkyä kipinää? En muista nähneeni.
Ei kuulu, mutta jos näkyy, niin katkojat ovat kuluneet ja ne pitää säätää/vaihtaa.
mista kirjoitti:Eli siis ongelma on minulle aivan outo.
Minulta ei tule magneeton sisältä kuin kolme johtoa. Yksi tulpalle ja kaksi ohuempaa. Yksi on keltainen ja toinen on musta.
Poljettaessa pyörää ns. käyntiin niin tulpalle tulee kipinä jos mustalla johdolla koskettaa esim käynnistyspoljinta. Tämäkään ei silti aina toimi vaan joskus ei kipinä tule vaikka johto koskisikin polkimeen. Keltainen johto on varmaan lampuille virta tjms, koska se ei vaikuta kipinään.
Eli siis missä kipinä ja miksi?
Tässä vielä kuva kyseisestä pelistä: http://s23.photobucket.com/albums/b362/r...CT6031.jpg
Joku voisi muutenkin kertoa, että mikä malli on kyseessä ja mistä sen näkee.
Kuten jo kirjoitin, se on luikkutankki sm vuosimallia 1982-1986. Sen huomaa tarkastelemalla rungon rakennetta. Vanhemmassa sm:ssä runko oli tällainen:
http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/runko_takah_tankki.jpg , kun taas uudemmissa sm:ssä runko on tällainen:
http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/varaosat_sm82-86_1.jpg .
Lisäksi 1982-1986 sm:ssä on kehtorunko(suojaa paremmin moottoria), jota ei ollut vanhemmissa sm:ssä. Sinulla näyttää tuo kehtorunko olevan poistettu jostakin syystä (
http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/varaosat_sm82-86_1.jpg osa 10).
Se kehtorunko on monista SM:stä poistettu lähinnä siksi, että saa sylinterin paremmin irrotettua ilman pinnapulttien irroitusta. Tuo kehtorunko on nimittäin suunnittelun kukkanen, sillä pytty ei ihan mahdu pois jos pinnapultit on kiinni...
Specialisti kirjoitti:Se kehtorunko on monista SM:stä poistettu lähinnä siksi, että saa sylinterin paremmin irrotettua ilman pinnapulttien irroitusta. Tuo kehtorunko on nimittäin suunnittelun kukkanen, sillä pytty ei ihan mahdu pois jos pinnapultit on kiinni...
Minulla ei tarvitse irroittaa pinnapultteja. Riittää kun irroittaa sen kehtorungon yläosan mutterin, niin se ponnahtaa eteenpäin ja sylinterin irroitus on sen jälkeen helppoa.
Joo no mulla ne kehtoputket on hitsattu kiinni alapäästään. Syyton olen siihen, sillä edellisten omistajien tekosia on. En tiedä olisko siitä haittaa rungon kestävyyden kannalta, jos ne putket ottais pois. Tosta mun varaosamoposta(sm85)on otettukin kehtoputket irti joskus...
Keltainen johto on kaikesta päätellen valoille, mutta mitä tuon mustan johdon kuuluisi tehdä ja minne mennä?
se on varmaan sammutusjohto mulla se ainaski on musta
mista kirjoitti:Keltainen johto on kaikesta päätellen valoille, mutta mitä tuon mustan johdon kuuluisi tehdä ja minne mennä?
Kyllä se pitäisi olla sammutusjohto on ja se menee siihen valo/torvi/sammutus-katkaisimeen, mikä on ohjaustangossa.
http://soliferia.parasiitti.org/galkuvat/318.jpg
Vasemmalla ylhäällä tuo pikku laatikko.
Specialisti kirjoitti:Joo no mulla ne kehtoputket on hitsattu kiinni alapäästään. Syyton olen siihen, sillä edellisten omistajien tekosia on. En tiedä olisko siitä haittaa rungon kestävyyden kannalta, jos ne putket ottais pois. Tosta mun varaosamoposta(sm85)on otettukin kehtoputket irti joskus...
Ei ne luultavasti muuta tee, kuin tukevat ja suojaavat (ainakin vähän) moottoria altapäin. Muutes Specialisti jos mopo menee kovempaa kuin mitä mittari pystyy näyttämään, niin hajoaako tuo solikan vakiomittari vai näyttääkö se sitten vain 60km/h??
Mikäs se sammutuskatkaisijan idea on? Eli siis millä periaattella toimii?
Se vaan johtaa sen mustan johdon runkoon, sillä seurauksella että ei saa kipinää.
Ja liitteenä solikan massiivisia ja monimutkaisia sähköjä selvittämään uudemmat (sinun mopoosi pätevät) sähkökuvat. Olen vähän paintilla parannellut tota, koska alkuperäinen oli aika epäselvä. Niin älkää välittäkö mielenkiintoisen näköisistä kirjaimista ja numeroista.
SOLIFERdriveri kirjoitti:hajoaako tuo solikan vakiomittari vai näyttääkö se sitten vain 60km/h??
Voin sanoa että ei hajoa, omassa solikassa vauhtia ei kyllä kerry kuin 45km/h, mutta silti vakiomittari paukuttaa aina 60 linssissä. Jos nyt oikein muistan, mittarin sisällä vaijerin ja sen neulanpyörityskiekon välissä oli jokin joka antaa periksi. Eli se minulla aina heiluu 55~60 väliä, mitä kovemmaksi todellinen nopeus nousee sen nopeammin se heiluu.