08.03.2008, 0:14
08.03.2008, 19:41
Säädin kärkien kärkiväliä 0.4mm niin alkoi kipinöimään kärjissä. Mistäköhän se johtuu? Se alkoi tosissaan kun säädin kärjet. Puhdistin kärjet liinalla mutta ei se auttanut. Mikähän siinä on vikana? Ennen kärkien säätämistä ei tapahtunut kipinöintiä.
08.03.2008, 20:51
Joo vika luultavasti selvisi. Kärjissä näkyi pieni kohouma, mikä oli kokonaan harmaa eli siitä se rätisi. pitää hioa tasaiseksi niin toivottavasti toimii.
08.03.2008, 21:52
Eipä haittaa, vaikka on pikkusen yläkanttiin tuo kärkiväli, jolloin myös kipinöinti vähenee. Helposti jos säätää rakotulkin avulla tuota väliä siten, että tulkki paikallaan ja sitten säätö, niin välistä tulee liian kireä. Lopuksi kiristysten jälkeen on viisasta vielä varmistaa väli.
09.03.2008, 1:29
Sepi kirjoitti:Eipä haittaa, vaikka on pikkusen yläkanttiin tuo kärkiväli, jolloin myös kipinöinti vähenee. Helposti jos säätää rakotulkin avulla tuota väliä siten, että tulkki paikallaan ja sitten säätö, niin välistä tulee liian kireä. Lopuksi kiristysten jälkeen on viisasta vielä varmistaa väli.
Jep. Laitoin äsken kärkiväliksi 0.6mm ja ihmekumma, se ei kipinöi kuin satunnaisesti kärjissä, mutta antaa silti helkutin hyvän kipinän tulppaan. Muuten pyöriikö muilla konkan "tinattava pää" ympäri ämpäri, kun sormella koittaa?
09.03.2008, 11:32
Ei pitäisi pyöriä. Ei ainakaan minun uudessa eikä vanhassa konkassa tunnu pyörivän. Ettei vaan olisi nyt kärvähtäneet sen sisällä olevat eristeet, mikä kyllä saa aikaan sitten kipinöintiä kärjissä. Tuo 0,6 mm tuntuu kyllä jo vähän liian isolta
09.03.2008, 15:10
Sepi kirjoitti:Ei pitäisi pyöriä. Ei ainakaan minun uudessa eikä vanhassa konkassa tunnu pyörivän. Ettei vaan olisi nyt kärvähtäneet sen sisällä olevat eristeet, mikä kyllä saa aikaan sitten kipinöintiä kärjissä. Tuo 0,6 mm tuntuu kyllä jo vähän liian isoltaSaako tuon kärvähtämisen selville yleismittarilla? Kun itse koitin niin konkassa ei ollut oikosulkua, mutta konkan sivuilta ku koitin niin siellä oli vastusta. Tiedä sitten mitä se tarkoittaa. Joo se 0.6mm kuulostaa aika isolta. Pitää varmaan muuttaa siihen 0.4mm.
09.03.2008, 16:53
Tuon konkan kunnon testaaminen yleismittarilla ei taida oikein luotettavasti onnistua, mutta jos toimivan konkan pään ja rungon väliltä mittaa vastusta herkimmällä asteikolla, niin mittarin pitäisi käväistä siinä jossakin 1 kilo-ohmin paikkeilla ja sitten painua nopeasti kohti ääretöntä vastusta (mitatessa johdot irti konkasta). Tämä ei kuitenkaan vielä täysin takaa, että osa olisi kunnossa.
11.03.2008, 17:38
Ei mittari (ilmoittaa oikosulun piippaamalla) värähtänyt yhtään, kun laitoin toisen piuhan konkan päähän ja toisen konkan sivuun. Silloin tosin oli sytytyspuola otettu irti ja kärkien väliin laitettu kumin palanen, jotta se ei ottaisi sitä kautta oikosulkua (maadoitus). Ei se kipinöinti tosiaan ole kuin että se iskee silloin tällöin (tosin pienellä kärkivälillä useasti). Syy taitaa olla se kun nuo kärkien pinnat ovat hieman pallomaisia (hieman olen koittanut hioa niitä tasaisemmiksi).
16.03.2008, 18:11
Hihii löytyhän se kipinä solikkaan ku sain vähän paremmat kärjet siihen enolta. mutta siinä on nyt semmonen että huonosti kiertää ja käynnistyy, ja välillä potkasee takasin ja pätkii jonka jälkeen se sammuu ja yleensä tulppa on kastunut silloin. kärkiväli on just eikä melkein se 0.4 mm ja ennakko on niin aikasella kun pystyy säätämään levystä (sitä ennen se oli vähän myöhäisemmällä ja kierti vieläkin huonommin eikä meinannu saada käyntiin.) eli mikähän tossa olis vikana? ettei vaan ois konkka hajalla?
16.03.2008, 19:02
Konkkaa tai syttypuolaa epäilisin. Mitenkän konkan pään johtojen tinaus? Itellä on se muutaman kerran irronnut. Eikai vaaan ole made in Italy puola kiinni? Ne saa samantien heittää mäjelle....
16.03.2008, 19:03
Taitaa olla nyt jo liiankin aikaisellaan, jos kerran takaisin potkii. Kannattaa koettaa käyntiä siinä lähellä magneeton säätövaran keskikohtaa.
Kuluneilla ja uusilla kärjillä löytyy tuo oikea ajoitus eri kohdista. Ajoitus ei saa olla liian aikaisella eikä liian myöhäisellä, sillä molemmassa tapauksessa moottorin teho alkaa kärsiä ja käynnistäminen vaikeutua. Se kannattaakin säätää aina ohje-arvon mukaan.
Kuluneilla ja uusilla kärjillä löytyy tuo oikea ajoitus eri kohdista. Ajoitus ei saa olla liian aikaisella eikä liian myöhäisellä, sillä molemmassa tapauksessa moottorin teho alkaa kärsiä ja käynnistäminen vaikeutua. Se kannattaakin säätää aina ohje-arvon mukaan.
16.03.2008, 22:30
ei ole made in italy puola, ihan laadukas germany on . johtojen tinaus on ihan kohdallaan eikä ne ole irti. se on joko tuossa sytytyksen ajoituksesta tai konkassa vika luulisin.
16.03.2008, 22:47
Jos ajotuksen haluut justiinsa oikeaksi, otappa kaasari irti ja kato siitä että kärjet aukeaa juuri kun mäntä lähtee alas. Ei voi mennä pieleen, muuten on jotain muuta vikaa.
17.03.2008, 0:19
Zeta kirjoitti:Jos ajotuksen haluut justiinsa oikeaksi, otappa kaasari irti ja kato siitä että kärjet aukeaa juuri kun mäntä lähtee alas. Ei voi mennä pieleen, muuten on jotain muuta vikaa.
Ei tuu ihan tullai just oikea ajoitus, vaan jää vähän myöhäiselle. Solikassa tuolla tosin tuskin niin suurta väliä. Sytytyksenhän (ts. kärkien aueta) tulisi tapahtua 1,7-2,0 mm ennen yläkuolokohtaa eli pikkusen ennen kuin mäntä saavuttaa ylimmän kohtansa. Mitataanko tuo 1,7-2,0 mm sitten Solikassa vauhtipyörän kehältä vaiko tulpanreiästä on minulle vielä hämärän peitossa.