Soliferia

Täysversio: Kipinä ongelma SM:ssä.
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4
Zeta kirjoitti:
SOLIFERdriveri kirjoitti:hajoaako tuo solikan vakiomittari vai näyttääkö se sitten vain 60km/h??

Voin sanoa että ei hajoa, omassa solikassa vauhtia ei kyllä kerry kuin 45km/h, mutta silti vakiomittari paukuttaa aina 60 linssissä. Jos nyt oikein muistan, mittarin sisällä vaijerin ja sen neulanpyörityskiekon välissä oli jokin joka antaa periksi. Eli se minulla aina heiluu 55~60 väliä, mitä kovemmaksi todellinen nopeus nousee sen nopeammin se heiluu.

Ok. Kiitos vastauksesta.
Nyt selvittelin tuota ongelmaa hiukan lisää yleismittarilla.

Eli koitin ns. piipata johdot läpi, että mikä yhdistää ja mihin.
Jotenkin oudolta tuntui, että kun laittoi toisen pään kiinni siihen mustaan johtoon, joka menee katkojankärkiin niin se piippasi aivan kaikessa mitä siellä magneeton sisällä on. Eli se piippasi runkoon, se piippasi sen valopuolan keltaisessa johdossa, se piippasi siinä konkassa ja konkan kuoressa ja se piippasi siis kaikessa mikä oli kiinni siinä magneeton sisällä.

Sitten kun otti sytytypuolan irti niin sitten se musta johto ei enää piipannut runkoon kiinni. Eli se musta johto, joka menee koskettimille ja sieltä eteenpäin konkalle ja sieltä sytytyspuolalle maadoittaa sytytyspyolan jalasta runkoon tavallaan..

Kuuluukos näin olla. Katkojan kärkien asennolla ei ole väliä. Eli piippaa maihin kokoajan oli ne miten tahansa.

Muutamia kuvia noista:
http://i23.photobucket.com/albums/b362/r...CT6040.jpg

http://i23.photobucket.com/albums/b362/r...CT6042.jpg

http://i23.photobucket.com/albums/b362/r...CT6043.jpg

http://i23.photobucket.com/albums/b362/r...CT6045.jpg

http://i23.photobucket.com/albums/b362/r...CT6044.jpg
auttakee Nauru
Katso ettei kärkien johto ota maihin.
Katso onko kärkien välissiä mitään metalli hilua yms.
Silloinhan kipinä pitäisi tulla tulppaan jos mustajohto ei laske maihin, kuvassa 2 tuossa levyn oikeassa reunassa on tuo.. ympyrän muotoinen, mikäs tuo nyt on, mutta siihen tulee toinen johto mustan lisäksi. Tarkista tuon toisen johdon kuori ole puhki ettei lanka koskisi runkoon.
Tuossa on periaatteellinen kuva magneeton kytkennöistä skannattuna vanhasta polttomoottoreita käsittelevästä kirjasta vuodelta -55. Solikan tapauksessa tietenkään jakajaa ei ole ja tulpanjohtoja vain yksi. Nyt siis numerot 11 ja 12 vastaa sytytyspuolaa ja 18 sammutusnappulaa. Muokkailin hieman kuvaa Soliferille sopivammaksi.
Kipinähän syntyy sillä periaatteella, että magneetin (10) pyöriminen aiheuttaa tuohon ensiövirtapiiriin virran, kun katkojankärjet ovat kiinni. Kun kärjet sitten aukeavat, ensiökäämityksen (13) nopeasti muuttuva virta aiheuttaa muuttuvan magneettivuon toisiokäämityksen (14) läpi ja tämä puolestaan aikaansaa suuren jännitteen toisiopiiriin. (Virta siis indusoituu ensiökäämistä toisiokäämiin.) Tämän jännitteen purkautuessa tulpasta runkoon syntyy tarvittava sytytyskipinä.
Nythän tuosta kuvasta nähdään, että sen sammutusjohdon kuuluukin olla yhteydessä maahan eli runkoon, puolan ensiökäämityksen kautta, vaikka katkoja olisikin auki. Mutta jos otat puolan irti rungosta ja katkoja on auki, niin silloin ei sen sammutuspiuhan enää saisi maahan ottaa, muuten kuin hieman kondensaattorin lävitse (vastus varmaan jotain useita kilo-ohmeja).
Huh! Tulipa kirjoitettua paljon ja varmaan sekavasti, mutta toivottavasti siitä oli jollekkin edes jotain hyötyä.
Eli siis tarkoittaako tuo sitä, että kun laittaa mittarin yhden johdon kondensaattorin päähän niin sen pitäisi piipata kaikkialla magneetossa, jopa kärjissä niiden ollessa auki (toinen piuha konkan päässä ja toinen kärkien kiinteässä osassa)??
Jep, se kondensaattori on yhteydessä maahan sytytyspuolan ensiöpiirin kautta, kun kärjet on auki. Jos tuon puolalta tulevan piuhan irrottaa, niin silloin kärkien aukiollessa ei pitäisi enää olla muuta kontaktia maahan kuin ihan pieni kondensaattorin läpi. Jos vastusta ei tällöin ole, eli on suora yhteys maahan, on jossakin väärässä paikassa vuoto maahan.
Siis piippaa kaikkialla, jos kaikki piuhat on paikallaan.
Kiitos, tuo selventi asiaa. Muuten onko väliä, että mihin sen sammutusjohdon magneetossa laittaa? Itellä se on aina ollut konkassa kiinni. Solikkaan tuli sellainen vika että se kipinöi katkojan kärjissä. No vaihdoin konkan ja sain kipinän takaisin tulppaan, mutta se näkyi vieläkin kärjissä. Onko kärjet hajonneet, vai onko joku muu osa?
Sammutuspiuhan pään voi laittaa siihen konkan kärkeen tai katkojan jousipuoliskon mutterin ja eristysrikan väliin (eli riittää, että sillä on suora yhteys katkojan jouseen).
Kipinöintiin:
1. Varmista vielä että uudessa konkassa johdot ovat varmasti kunnolla kiinni ja konkan runko on tiukasti kiinni kolossaan.
2. Kannattaa tutkia nuo kärkiosat, ettei niissä ole mitään palamisjälkiä tai likaa. Hienolla santapaperilla kun putsaa ne tasaiseksi ja kiiltäväksi ja lopuksi pyyhkäisee rasvat pois vaikka bensalla, niin pitäisi toimia kunhan kärkiväli oikea. Tietysti jos käret on palaneet pahasti "kololle" tai nokka kulunut olemattomiin, niin parasta vaihtaa uuteen.
3. Jos kipinöinti on pientä ja satunnaista ja kone muuten käy hyvin, niin silloin ei siitä kannatane välittää.
Ne ovat palaneet vähän kuopalle. No keskiviikkona se selviää kun vaihdan kärjet.
Joo, vika oli kärjissä. Vaihdoin uudet niin ei kipinöinyt enää muualla kuin tulpassa.
SOLIFERdriveri kirjoitti:Joo, vika oli kärjissä. Vaihdoin uudet niin ei kipinöinyt enää muualla kuin tulpassa.

oliko millaset kärjet? semmosella erillisellä piuhalla vai tuliko siinä mutterin alle sammutuspiuha? itelläni on nuo uudet kärjet vialliset, eristeet menny tai jotain.
Ne olivat aikalailla samanlaiset kuin vanhat; mutterin alle tuli piuha konkasta jos nyt tarkoitat sitä mutteria mikä pitää toisen kärjen jousta kiinni. Muuta piuhaa sinne ei tullutkaan. Tosissaan ainoa ero oli metallissa: uudessa oli luultavasti alumiinia kun vanhassa jotain rautaa, mutta en ole varma.
mistäkä liikkeestä ostit ne?
Sivut: 1 2 3 4