Soliferia

Täysversio: Lohkojen avarrus + yleistä
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3
Joo, sitä kysyn, et kannattaako vakiopytylle mennä avartamaan lohkoja ? Eli laskeeko tehoja hirveesti ?

Noh, syy on se, että ensi kerralla, jos haluaa vaihtaa isompaa pyttyä, niin ei tarvii purkaa koko konetta.
Kun nyt koneremppa tulossa, joten vaihtoon menee laakerit ja 12mm männäntapilla oleva kiertokanki. Lisäksi 5. vaihde tulossa.
Niin, ja käykö Puchin vz50n4 koneella olevan männät solikkaan, jos on vaan 12mm männäntapilla oleva kiertokanki ? Eli vakiopytylle meinasin pussin mäntää. Niin, ja samaa kysyn puchin pytyistä, et käykö ne solikkaan ?

Mulla ei tosin oo sitä viripyttyä olemassa, johon verrata huuhtelun lähtöjä, mutta ainakin sen sylinterin helman koon mukaan voi jo avartaa, jos joku antaisi vaikka 50cc metran helman mitat.
Kun eikös tässä ole huuhtelun lähtöjen kohdalla jotkut korokkeet lohkossa, joten tuleeko siitä perstuntumalla hyvät lähdöt, jos viilaa vaan ne korokkeet pois ?
Puch männät käy,kuhan on 12mm tapilla oleva kiertokanki.
Itse olen vertaillut 84 vuosmallin pyöree lamppu tigerin ja 86 vuosmallin sm solikan pyttyjä.
Helma tomoksen koneessa jopa paksumpi,eli ainakin se puch pytty sopi lohkoihin heittämällä. Olikohan tomoksen pytyn helma 46 ja pukin 43mm,ei tosin varmaa,kun ei tullut kirjattua ylös...

Mihinkäs kokoon meinasit lohkot avartaa? Kun et tiedä pytyn helman halkaisijaa. Muistelisin 50cc metrakitin helman olevan 48mm. Pers tuntumalta ei kannata viilailla,eikä noilla viilauksilla käytännön tehoja saada juurikaan irti.

Siitä en tiedä,miten toimii avarretut lohkot vakio pytylle.

Viimeiseksi: Tervetuloa foorumille!
Kiitoksia !
Joo, en tiedä pitäskö lohkot jättää sitten koskemattomaksi, kun ei ole pyttyä mihin verrata. Tiiä vakiopytyn sitte jos pitäs paikallaan...
Kun kiinni leikannu nii pitäs porata se pytty, ja jos heittäs vaan pelkän tehomännän sinne ja lasketun kannen nii ihan hyvä ois. Näitä tarvii välttämäti ruveta älyttömästi virittelemään..
Kokeileppas sitä teho mäntää,madallettua (2,5mm enempää turha ottaa) kantta,viilaamatonta vakio pyttyä ja esim luhaon tehoputkea. Näillä kulkee sen 65km/h 14-35 välityksillä ja vääntää niin pirusti vielä vitos vaihtella (mikäli se löytyy). Näin oli itsellänikin ja esim specialistilla. Hänellä jopa videoita galleriassa siitä ja hyvät kuvat. Tuossa yksi specialistin kuva: http://soliferia.parasiitti.org/galleria...hp?pid=152
Juu, tota mun alkuperästä pyttyä joku menny ronkkaamaan jo valmiiks. Mistä muuten erottaa pikkuripaisen ja isoripaisen ?
Kun mulla kone on ilmeisesti vanhempaa mallia, kun L-17 laakerit ja lisäkampikammio ei ole käytössä.
Pytty menee porattaviksi joka tapauksessa, ku leikannut kiinni.

Kiertokangen vois vaihtaa, kun ylähela ilmeisesti leikannut kiinni, ja kun 12mm yläsilmäisen ottaa, niin puchin männät käy ja on muuteski parempi.

Onko muuten koneen laakerit seuraavat ?
6201 C3, 6202 C3 2kpl, 6003C3, 6004C3 ja siihen vielä lisäksi kampiakselin laakerit, eli L17.

Ja mitenkä päi muuten niiden vaihderattaiden pitää olla siinä akselilla, ku helähti koko paska sinne koneen sisälle, ja rattaat oli sekasin ?
Siis ensimmäinen vaihde pitää olla kupera puoli koneesta pois päin ? Eli vaihderatasta kohti. Se on se ratas, missä on se vaihteen siirtäjä kii. Ja siitä etiäppäi onko mitä välii, kumminpäin ne rattaat tulee ? Kun molemmilla puolilla rattaita on korotukset.
Ensimmäisessä ja viimeisessä rattaassa on syvennykset.
Kannattaa laittaa ratas kerrallaan,ja katsoa missä kohtaa vaihteen siirto hahlo on rattaan loven kohdalla keskimmällä. http://users.utu.fi/anpaja/mopo/opas/pur...index.html tuolta löytyy kasaus ohjeet.

Pikku ripaisessa pytyssä on nimensä mukaan pienetä jäähy rivat,käytetty vuosina 70-76. Vuosina 77-86 sitten isommat jäähdytys rivat ja ne paremmat laakerit. Vuoden 81 jälkeen on lisäkampi kammio poistunut käytöstä.

Ylä hela leikannut kiinni? Eihän sen kuulukkaan pyöriä? Klappaakos kiertokanki pysty suunnassa?

Juu tuollein laakerit mene,tomokseen kelpaa huonommatkin laakerit,itsellä vaihteistossa yli 10tkm ajetut alkuperäiset laakerit. Niissä lukee yuogoslaviaa,cccp ja ussr,eivätkä ihme kylä väljiä ole. Halvalla kasattu kone,ja sen huomaa rattaiden sivuista,lohkon valu rosoista yms. Verrattuna puchin viimisen päälle hiottuihin osiin.
Joo, alkaa mennä vähän OT:ksi, mut kysytään kumminkin;
Eli mulla ei vetoakselissa näemmä ole yhtään shimmi laattaa eturattaan puolella. Siis se jousen pidike lätkä vaan löytyy. Onko tämä normaalia ? Toisella puolella on taas yksi iso laatta, ja kolme pientä shimmi laattaa.
Mut ei se lätkä ota vetoakselin laakerin kuulille, tai ulkokehään kiinni. Kokeiltu on, eli ei vissii haittaa ?
Ja se pieni kuula siellä vaihteen valitsijan päässä ei lähteny jousen voimasta irti, ihme kyllä. Onkohan se jousi kuolittunu ?
Mut ne kaks isoo, mitkä ei oo millää jousella siellä, niin heti tippuivat maahan, et kolisi. Oli siinä vähän säätöö niiden takaisin saamiseksi.

Ja se kytkimen vetotappi, mikä mulla on http://www.huuto.net/kohteet/solifer-tomos/276519614 , niin siinä ei ole tommoista reikää lukitus sokalle, ja mutterikin on tavallinen vääräkätisellä kierteellä.
Kestäskö sitten kiinni, jos pistäs tämmösellä kierrelukitteella pelkästään kiinni, ilman mitään lukitussokkia, koska semmoisille ei ole paikkoja ? http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusi...id=60-2303

Tos ei ainakaan lue, et korvaa perinteiset lukitus menetelmät, mutta jos sillä astetta vahvemmalla pistää http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusi...id=60-2308 , niin sitä mutteria pitää joka kerta toholla kuumentaa, et sen saa irti. Viimeksi oli ainakin ilmeisesti jollain tommoisella lukitteella kiinni, ja niin piti tehdä.

Ja ne L-17 laakerit kantsii varmaa jostai mopoliikkeestä ostaa, kun laakeriliikkeessä maksaavat aika suolaisesti. Erikois laakeri nääs. Koyo:n merkkiset papiskassa kiinni, ja ei oo ainakaan vielä mitään valittamista ollut, vaikka en erityisemmin niitä shimmaillut.
Ja vissiin se kiertokanki ois hyvä vaihtaa siihen 12mm:seen, kun yläpään laakerilla olisi silloin parempi voitelu, koska neula laakeri. Vaikka alapäässä ei kyllä välystä tunnu..

E: ja niin, milläs työ ootte niitä magneeton kiilatappia irroitelleet ? Pitäs vissiin parempaan vaihtaa.
Niin, ja siitä isosta vinohampaisesta rattaasta, mikä ottaa kytkimen rattaaseen kiinni, niin siitä huomasin pienen hiusmurtuman. Menee varmaan koko ratas uusiksi ?
Ja aika tiukka se sille akselille tuleva vitosen ratas, kun hylsyllä ja vasaralla sai paukuttaa paikalleen. vaikka öljysin sen akselin. Tiiä oisko sitten lämmittäminen auttanut...
Juu eipä ole itsellänikään shimmejä rissan puolella. Hyvin pellaa ilmankin. Toisessa päässäsitten 3,5mm edestä...

Mikä kuula vaihteen valitsijan päästä? http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/vaihteensiirto.jpg
Siinä räjäytys kuva systeemistä.

Eikö tosiaan ole lukitus sokalle reikää? Tosin tuo on ilmeisesti vanhan mallin kone,jossa normi mutterin tyylinen säätö. Sen lukituksesta ei ole kyllä mitään tietoa... Jos viimeksi pysy vastaavalla lukittella kiinni hyvin,niin mikäpäs siinnä,mitä sitä korjaamaan jos ee rikki ole...

Itse en keksi mitään ideaa vaihtaa tuota neulalaakerillista kiertokankea. No puchin männät kävisi,mutta en usko että vakiolla tai vähän viritetyllä tomoksella tuo hela aiheuttaisi ongelmaa. Onhan kiinalaisissa hondatype koneissakin pelkkä hela yläpäässä. Tehoja kuitenkin niissä yleensä 8-15hp. Tosin 4t voitelee paremmin.

Itse irroitin kiilatapin hitsaamalla pienen pienellä virralla siihen pienen pienen hitsi täpin,jolloin lähti pihdeillä nyppäsemällä irti,tämä tosin on melko riski altis konsti...
Ratas lienee hyvä uusia,ettei ilmene kalliimpaa vikaa rattaan haletessa.
Ulos vetäjällä itse olen rattaita irroitellu ja kiinnitelly,eli voimaa vaatii.
solifer sm 86 kirjoitti:Eikö tosiaan ole lukitus sokalle reikää? Tosin tuo on ilmeisesti vanhan mallin kone,jossa normi mutterin tyylinen säätö. Sen lukituksesta ei ole kyllä mitään tietoa...

Niin kummalliselta kuin kuulostaakin, niin siinä ei ole mitään lukitusta. Säätömutterin vastakierre pitää mutterin paikoillaan kytkimen pyöriessä myötäpäivään. Tai ainakin pitäisi pitää, ei kai tuota rakennetta olisi muutettu jos vanha olisi toimiva ollut.
solifer sm 86 kirjoitti:Juu eipä ole itsellänikään shimmejä rissan puolella. Hyvin pellaa ilmankin. Toisessa päässäsitten 3,5mm edestä...
Noh, antaa sitten olla. Itsellä ei tosin toisessakaan päässä ole noin paljoa. Konekohtaisia juttuja nää...
Lainaus:Mikä kuula vaihteen valitsijan päästä? http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/vaihteensiirto.jpg
Siinä räjäytys kuva systeemistä.
Kuula numero 26.
Lainaus:Eikö tosiaan ole lukitus sokalle reikää? Tosin tuo on ilmeisesti vanhan mallin kone,jossa normi mutterin tyylinen säätö. Sen lukituksesta ei ole kyllä mitään tietoa... Jos viimeksi pysy vastaavalla lukittella kiinni hyvin,niin mikäpäs siinnä,mitä sitä korjaamaan jos ee rikki ole...
Noh, ei se kallis ole se "oikea" vetotappi siihen, joten jos inspaa, niin saa siihen semmosen uuden hommattuu.

Lainaus:Itse en keksi mitään ideaa vaihtaa tuota neulalaakerillista kiertokankea. No puchin männät kävisi,mutta en usko että vakiolla tai vähän viritetyllä tomoksella tuo hela aiheuttaisi ongelmaa. Onhan kiinalaisissa hondatype koneissakin pelkkä hela yläpäässä. Tehoja kuitenkin niissä yleensä 8-15hp. Tosin 4t voitelee paremmin.
Noh, mitäpä sitä sitte vaihtamaan, jos kerta hyvä näin. Tietty jos isompaa pyttyä heittää kiinni, nii sit pitää se kanki vaihtaa. Tosin sillon pitäs avartaa lohkot, ja tarkemmin ajateltuna en rupeakkaan muokkaamaan tota. Ja on nää pytytki tähä vehkeeseen aika hinnoissaan vrt. esim. PV:n power+ pytyt.
Lainaus:Itse irroitin kiilatapin hitsaamalla pienen pienellä virralla siihen pienen pienen hitsi täpin,jolloin lähti pihdeillä nyppäsemällä irti,tämä tosin on melko riski altis konsti...
Pitää jollain muotoo kokeilla, jos lähen vaihtamaan sitä tappia.
Lainaus:Ratas lienee hyvä uusia,ettei ilmene kalliimpaa vikaa rattaan haletessa.
Ulos vetäjällä itse olen rattaita irroitellu ja kiinnitelly,eli voimaa vaatii.
Joo, siinä isossa vinohampaisessa ra ttaassa on ihan siinä kiilauran vieressä pieni hiushalkeama, joka menee melkein juureen asti.
Tämäkään osa on käytettynä tuskin kallis.
Ja ruuvipenkissä hylsyn kaa en uskaltanu sitä vitosta asentaa, nii siks valitsin hionnan, öljyn, sopivan kokoisen hylsyn ja muovivasaran + suht varovasti vähän kerrallaan naputtelin akselin toinen pää metallia vasten.
Tuo kuula numero 26 pitää jousen voimalla vaihteen siirron jämäkkänä,eli ei retua polin ylös alas niin paljon. Jos löytyy uusi jousi jostain kiinnike liikkeestä,niin pistä ihmeessä.

Ei solikan viri pytyt kalliita ole,noin 50e täydellisenä sarjana sloveniasta. Posti kulut päälle 100e ymmärtääkseni. Kysyppä nimi merkki mopedisti ;lta jos hän on tilaamassa sieltä osia,niin onnistuisiko kimppa tilaus,esim tuo minicrossin pyttyä vastaava pytty sopii suoraan solikkaan ja kuulemma aika tehokas 50cc pytyksi. Myös finmopo tuo osia ulkomailta,olikohan se ulkomaan pulju motobike...
Finmopolta saa minicrossin pyttyjä.
Ei saa enää. Ja periaatteessa minarin pytyssä vissii liian kovat kierrokset vakio laakeroinnille...? tiiä häntä. ylähelaa siis meinaan.
solifer sm 86 kirjoitti:Ei solikan viri pytyt kalliita ole,noin 50e täydellisenä sarjana sloveniasta. Posti kulut päälle 100e ymmärtääkseni. Kysyppä nimi merkki mopedisti ;lta jos hän on tilaamassa sieltä osia,niin onnistuisiko kimppa tilaus,esim tuo minicrossin pyttyä vastaava pytty sopii suoraan solikkaan ja kuulemma aika tehokas 50cc pytyksi. Myös finmopo tuo osia ulkomailta,olikohan se ulkomaan pulju motobike...

Zetan kaa katteltu että puchshopissa on vaikka mitä viripiripyttyä aika halvalla, ja postitkaan ei tainnu olla kun jotain 20e luokkaa..

Suoraanhan ne taitaa käydä tomokseen nuo puchin pytyt?

perusjantteri kirjoitti:Ei saa enää. Ja periaatteessa minarin pytyssä vissii liian kovat kierrokset vakio laakeroinnille...? tiiä häntä. ylähelaa siis meinaan.

Kai ne laakerit nyt päivitetään virittäessä virityksen tasolle? Kunnon urakuulalaakerit kampuralle ja kiertokangelle kunnon laakerointi kumpaankin päähän...
Selly kirjoitti:
solifer sm 86 kirjoitti:Ei solikan viri pytyt kalliita ole,noin 50e täydellisenä sarjana sloveniasta. Posti kulut päälle 100e ymmärtääkseni. Kysyppä nimi merkki mopedisti ;lta jos hän on tilaamassa sieltä osia,niin onnistuisiko kimppa tilaus,esim tuo minicrossin pyttyä vastaava pytty sopii suoraan solikkaan ja kuulemma aika tehokas 50cc pytyksi. Myös finmopo tuo osia ulkomailta,olikohan se ulkomaan pulju motobike...

Zetan kaa katteltu että puchshopissa on vaikka mitä viripiripyttyä aika halvalla, ja postitkaan ei tainnu olla kun jotain 20e luokkaa..

Suoraanhan ne taitaa käydä tomokseen nuo puchin pytyt?

perusjantteri kirjoitti:Ei saa enää. Ja periaatteessa minarin pytyssä vissii liian kovat kierrokset vakio laakeroinnille...? tiiä häntä. ylähelaa siis meinaan.

Kai ne laakerit nyt päivitetään virittäessä virityksen tasolle? Kunnon urakuulalaakerit kampuralle ja kiertokangelle kunnon laakerointi kumpaankin päähän...

Kyllä laakerit yleensä vaihdetaan samalla kun muuta viritystä tehdään. Suoraan käy puchin pytyt mutta lohkojen avarrusta vaatii.
Sivut: 1 2 3