Tuli tuossa hankittua 14 millinen sha muuten vakio sm82:seen paitsi että viides vaihde löytyy. Tarkotuksena oli saada solikka kulkemaan edes 50km/h, kun pipercrossilla ja vakiokaasarilla jossa oli säätösuutin kiinni kulki vaivaisesti hieman alle 45km/h... ja vastatuulta jos oli niin alle 40. (Edessä 12 piikkinen ratas ja takana vakio 35) Eikä jaksanu solle vääntääkkään paljon yhtään kun mäkeen ajaessa joutu heittää nelosvaihdetta silmään, jyrkemmässä mäessä 3 tai 2 vaihde.
Nyt on sha kiinni,mutta ei tuo silti tunnu sen kovempaa kulkevan ja vääntöäkin jopa tuntui häviävän. Kierroksia ei ota kunnolla mutta se johtuu todennäköisesti liian isosta suuttimesta?
Elikkä mikä voisi olla vikana? putki tukossa? ja olen vielä aika amatööri näissä moponviritysjutuissa...
Hommoo madallettu kansi ja heivaa saha mäkeen+putki vaihtoon niin ropleemasi on iäksi kadonneet.
Elä sitä SHA:ta mäkeen heitä ja miksi ihmeessä se pitäisi heittää? Vallan mainio ja halpa kaasutin näihin mopoihin ja erittäin helppokäyttöinen. Ottaako kierroksia vaivalloisesti, eli sanooko moottori "boooo" kun antaa kaasua ja kierrokset leijuu eli eivät laske (liian pieni suutin) vaiko moottori pätkii ja röpöttää kun antaa kaasua (liian iso suutin)? Jos sinulla on SHA kaasuttimessa sen vakio ilmanputsari (se muovin sisässä oleva ritilähäkkyrä) niin vaihda se siihen Pipercross-suodattimeen, sillä SHA:n vakiopuhdistin on erittäin kuristava ja moottori saa erittäin vähän ilmaa. Tuolla SHA kaasuttimella tulee valehtelematta 30% enemmän vääntöä verrattuna vakiokaasariin (onhan sylinterin imuaukkokin noin 14mm).
vakio suuttimella (57) tuntui tyhjäkäynnillä hyrräävän kone mainiosti ja kierrokset laski nopeasti. Sitten kun lähdin ajelemaan niin kiihtyi reilusti hitaammin kuin vanhalla kaasarilla, eikä jaksanut 4. vaihteellakaan kunnolla vetää. Vaihdoin sitten 58 suuttimen ja toimi vielä huonommin. Sitten kun löytyi vielä 56 suutin niin laitoin kiinni ja tuntui toimivan paljon paremmin, mutta edelleenkään ei jaksanut oikein kulkea. Tuolla 56 suuttimella tuntui kierrokset jäävän hieman pidempään päälle... Ei kuitenkaan röpöttänyt kone noilla isommilla suuttimilla. Niin aattelinkin että se vakio ilmanputsari SHA:ssa on aika huono mutta en jaksanut tehdä asialle vielä mitään, nyt laitan kyllä putsarin vaihtoon
En tiedä mikä lie siinä eilen oli, mutta nyt taas 58 suuttimella toimi paremmin. (saattaisiko johtua siitä että laitoin pipercrossin kiinni?) Kiihty paremmin mutta ei vieläkään ihan loppuun jaksanut vääntää 5. vaihteella. Ja kierrokset tuntuivat jopa jäävän vähän päälle kun kaasutteli, vaikka eilen laskivat heti kun kaasun päästi. Pitäisiköhän sitä ostaa sitten vielä isompia suuttimia?
Säätö suuttimella löytyy ainaskin jos ei muuta, mut eka vanha mopo tuo solle mikä näkyy kuvissa niin siinä porattiin suutin tuon kokoiseksi ennen kuin rupes pelaan normaalisti ja muuten oli ihan vakio
Oletko varma ettei imukaulassa ole ilmavuotoa? Tuo ailahtelevainen toimivuus viittaisi siihen. Suihkuta jotain palavaa, esim deodoranttia, crc:tä tjsp. imukaulan liitoksiin kaasarin ja sylinterin päässä, jos kierrokset nousevat tätä tehdessä on kyseessä ilmavuoto.
Ja tuon Pipercrossin kanssa pitää luonnollisesti olla isompi suutinkin, koska moottori saa nyt enemmän ilmaa.
Imukaulan vuoto jäi vielä testaamatta mutta nyt on putken karstat poltettu ja isompi suutin hommattu, nyt pelittää hyvin
ja kiitos vastauksista!
pelittihän se hyvin sen pari päivää... nyt taas hyvä kun kiihtyy polkupyörää nopeammin ja kulkee ehkä hyvällä tuurilla 40. Kokeilin tuota imukaulan vuotoa suihkuttamalla dödöä siihe imukaulaan mutta kierrokset ei noussu. Alkaa hermo mennä ton mopon kanssa kun jo vuoden päivät joutunu koko ajan rassaamaan eikä koskaan tunnu toimivan
Jos vetää ilmaa jostain ja käy laihalla niin luulisi näkyvän tulpan värissä?
Ja onhan sytytyspuoli kohdallaan?
Kampi akselin stefa vuotaa ja saa öljyä joka sitten rikastaa seoksen ja ei kiihy ja kierrä.
Minkä värinen tulppa?
niin joo voipi olla stefaongelmakin
jotain kaasarin suuttimia tukossa?
Tulppa oli ihan musta
kuinka moni prosenttisilla seoksilla muuten ajatte? Sytytyspuoli tarkistettiin keväällä...
Sisäänajossa 4%-5% hyvä, sen jälkeen 2%-3% riittävä. Kun omassa vuoti kytkinpuolen stefa, eli tuli vaihteistoöljyä sylinteriin olivat tulppa ja männänpää ihan palaneita, ei mustia.