Soliferia

Täysversio: Pytyn hoonaaminen kotikonstein
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4
Joku vähän vanhempi kenties? minkäs koko luokan moottori? vähän vinkkiä Nauru
Joo ei tuo hoonautus tosiaankaan paljoa maksa, täällä tuttu koneistaja tekee kahvikupin hinnalla. Sillä käytänkin vähän piristetyt pytyt jotka vaativat hyvän voitelun.
solifer sm 86 kirjoitti:Joku vähän vanhempi kenties? minkäs koko luokan moottori? vähän vinkkiä Nauru
Onkohan tuossa kuutioita jotain päälle 60. Vanha kone on, sen näkee jo noista sylinterin aukoista. Harvemmassa nykykoneessa tuskin on yksi huuhteluaukko Nauru Kaikki koneen laakerit on liukulaakereita, siksi tuo korkea öljyprosentti. Savua kyllä riittää tuon koneen kanssa Big grin

Tämmönen kone siis kyseessä http://www.youtube.com/watch?v=LD7PBodAWXA
Melko mielen kiintonen tekniikaltaan Hymy hieno peli,vieläkös on seagulli käytössä?
Hieno laitos! Paljonkohan tuo kulkee?Hymy
solifer sm 86 kirjoitti:Melko mielen kiintonen tekniikaltaan Hymy hieno peli,vieläkös on seagulli käytössä?

Kyllä, äärimmäisen yksinkertainen ja kestävä kone. Huuhtelu toimii tähän tapaan: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Two-st...935%29.jpg
Männänlaki ohjaa seoksen sylinterin yläosaan. Tavallisella männällä seos karkaisi suoraan pakoaukkoon.

Mun Seagull on ollut viimeksi käytössä joskus 80-luvulla. Käynnissä se on ollut viimeksi pari vuotta sitten. Tarkoitus olisi saada se veneen perään vielä tänä kesänä. Maailmalta tarvis vaan tilata muutama osa, Suomesta kun ei saa osia.

Ei tuolla koneella nopeasti pääse, mutta työntövoimaa riittää. Käsittääkseni tuolla voi aika isojakin veneitä liikuttaa.

Nyt meni kyllä aika pahasti ohi aiheen Nauru.
itte kans hoonaillu sillee et putkenpätkä porakoneeseen putkeen hahlo sahattu päähän ja siihen sopivaa hiomanauhaa.
On lähteny kiilto sylintereistä pois,toimii myös jarru ym sylintereissä
Tuli eelen ostettua tuommonen kolmekivinen hooni.
Vähän jo sitä testaelin ja hyväksi sen totesin,kaikki irto pytyt jo hoonaelin.
Miellestäni makso ihtensä aeka hyvin jo takasi,suunnilla 10e maksaa käättää pytty hoonattavana. Naarmut vaan ei häviä tuolla...
Kaikki omat poruutukset olen tuollaisella jarrusylinterihoonilla hoonannut perästä kuntoon ja kerran jopa hoonasin pytyn seuraavaan ylikokoon tollaisella. Meni pari tuntia mutta onnistui. Piti vielä koulussa ollessa tehdä erikokoisia "hoonaustulkkeja" millä saa tarkistettua pytyn kokoa.
No niin!
Taas on tullut lisä kokemusta halppis hoonista,tällä kertaa kokeilin ensimmäistä kertaa hoonata 2t pyttyä.
Mitenkäs helmojen hoonaus? Tahtoo aina jumia huuhteluihin tuo hooni. Ei oikeen hyvää saanu tehtyä...
Miten muut on 2t pyttyjä hoonailu?
Niin ja ihan 2v sach pytty oli hoonattavan...
SOLIFERdriveri kirjoitti:... ja kerran jopa hoonasin pytyn seuraavaan ylikokoon tollaisella. Meni pari tuntia mutta onnistui.

.."Melkeen" on vielä suora ja pyöreä sylinteri.. Hymy

solifer sm 86 kirjoitti:Mitenkäs helmojen hoonaus? Tahtoo aina jumia huuhteluihin tuo hooni. Ei oikeen hyvää saanu tehtyä...

Pitemmät kivet hooniin, helpottuu asia kummasti. Pitempiä kiviä saa aikaseks tuunaamalla ison kiven hoonit pieneen hooniin.
Täytyneepä hommailla semmoset,tosin harvemmin 2t pyttyjä hoonailen...
Selly kirjoitti:
SOLIFERdriveri kirjoitti:... ja kerran jopa hoonasin pytyn seuraavaan ylikokoon tollaisella. Meni pari tuntia mutta onnistui.

.."Melkeen" on vielä suora ja pyöreä sylinteri.. Hymy

Tiiä suoruudesta mutta paras sylinteri ja pysyi tiukkana pitkään Naughty . Harmi, että lukkosokka hajosi ja teki veikeät jäljet sylinteriin Cool
Itte hoonaillu pikkusylintereitä semmosella putkenpätkällä jossa hahlo toisespääs ja siihen vaan oikean karkeuksista smirgelinauhaa ja porakoneella pyörittää niin saa hoonijäljen.
Ja sitten,sylinterit ei saa kiiltää jos niin on ui öljy sylinterin ja männänrenkaan välistä (sanotaan et moottori pumppaa öljyä) ja palaapois pytyissä,aivan sama esim.kompressorin ja jarru ym sylinterien kanssa,hieman kun karhentaa niin hyvä!
Moottorin koneistuksen jälkeenkin autonmoottori (tai jopa uutena) voi viedä öljyä mutta kun on ajettu hieman ja sylinterit ja renkaat sopeutuneet öljynkulutus loppuu ja tiiviys on saavutettu,kunnes taas kuluu väljäksi kilometrien karttuessa.
Hoonausjälki ei saa olla liian karkea eikä liian hento,kiiltoa ei saa olla koska tulee nk.kapillaari-ilmiö, tiukassa sileässä raossa öljy ui suuntaan jos toiseenkin kun taas karheus poistaa tuonkin ilmiön ja moottorin käydessä öljy ei enää pääse imeytymään sileetä pintää pitkin.
Noin sen on ammattimiehet selittäneet suurinpiirtein ja jokainen käsittää tietty omalla tavallaan ja kokemuksiensa kautta miten itellä on käyny?
Sivut: 1 2 3 4