MopedRacer kirjoitti:...ja Zetan kanssa...
...ja semmosta pyttyä ei olekkaan mistä ei se hoonausjälki lähtisi. Jo noin 1000-2000km jälkeen sitä ei näy enään ollenkaan...
ja eihän uusia pyttyjäkään hoonauteta, ihan semmonen kiiltäväpintaisia ne on ostaessa:smoke: esim metrakitin pytyt yms...
Zetan? Zeta ei ole tähän viestiketjuun postannut. :)
Kyllä niitä pyttyjä vaan on. Ne vehkeet joissa se hoonausjälki pysyy, niistä voi sanoa että niissä käytetään hyviä öljyjä, ne on säädetty oikein ja ajotyyli on oikeanlainen.
Kone ei siis ole kulunut, jos koneen pitkänkin iän jälkeen sylinterissä on hoonausjäljet..
Tässä hyvänä esimerkkinä vuosmallin 1985 bmw moottoripyörä, jossa on jotain projektia meneillään. Topicissa ei kerrota kilometrejä, mutta tollaset on tehty matkapyöräksi joten sanoisin että kilometrejä kumminkin on takana, ja ihan jokainen viikonloppu noita ei kumminkaan auki käytetä. Siltikin, komeat hoonausjäljet löytyy.
->
http://www.matkaendurot.net/forum/viewto...094#p15094
Kyllä kaikki meikäläisen ostamat sylinterit ovat olleet ihan kunnon hoonijäljellä. Ihmettelisin jos peilipintaisia olisivat..
..Miksi esimerkiksi nykyaikaiset kovakromisylinterit ovat kunnon hoonijäljillä, jos ne olisivat muka huono juttu ja olisi hyvä olla peilikiiltävä sylinteriputken pinta..? Tässä yksi esimerkki kovakromisylinteristä.
->
http://desmond.imageshack.us/Himg821/sca...res=medium
Mutta kyllä, mopoluokan vehkeissä varsinkin tuppaa tuo hoonausjälki hyvinkin nopeasti häviämään.
Siihen kuluvuuteen kun vaikuttaa niin moni asia. 2t öljyn laatu (Itsellä ainakin huomattava ero Castrolin öljyjen ja Teboilin litkujen välillä), kaasarin säädöt (!!), ilmanputsarin tehokkuus suodattaa hienojakoinenkin öljy, ja se ajotyyli.. Kylmänä rääkkäys ja moottorijarrut tekee hallaa 2t koneelle.
Itse olen käytännössä todennut männänhelmojen viistämisen merkittävänä tekijänä sylinterin kuluvuudessa. Hoonausjäljet on säilynyt huomattavasti pidempään sylinterissä, ja männänhelmatkin ovat paljon paremmassa kunnossa (männän koneistusjälki..). Tälläisistä viisteistä nyt kyse.
->
http://desmond.imageshack.us/Himg4/scale...res=medium
Thermo-68 kirjoitti:Sylinteri EI siis koskaan ole kunnossa ollessaan täysin pyöreä. Sylinteri on aina soikio hieman litistetty männätappien suunnassa. Tuo on syy miksi mikää asiallinen koneistamo ei sorvaa pytyä koska se tekee pakosta pyöreän. Aarporaus huomioi luonnostaa tuon pienen soikeuden ja siksi se on pytyn "poraamisessa" ainoa oikea työ tapa. Ero on tosin melkoisen pieni mutta olemassaoleva. Sen voi havaita vain "tonnikellolla" ja asianmukaisilla sylinterin mittaus välineillä. Allekirjoittanut on aikoinaan testannut asian ja taivahan tosi on. Aikoinaan olin traktoritehtaalla töissä ja mittamies sattui olemaan kaverini. Pyysin häntä mittaamaan tehdasuuden superin pytyn. Soikiomaisuus oli muistaakseni 0.003mm.
En ole satavarma syystä miksi näin on mutta uskoisin sen liittyvän kertokangen aiheuttamaan sivuttais voimaan mäntään nähden.
Uusista sylintereistä voisin sanoa että melkolailla pyöreitä ovat, ihan vaan jo valmistuksessa käytettävien koneistusmenetelmien vuoksi. Ajetut sylinterit taas juurikin kuluvat hieman soikioksi.
Männät (kunnolliset) sen sijaan ovat soikioita, lämpölaajenemisien takia, sillä pyritään estämään sitä kiinni hirnahtamista lämmetessä. Siksi mäntä on ohuempi ylhäältä kuin helmoista, mutta tämän jo varmaan tiesittekin jo ennestään. Käyntilämmössä männän olisi tosin sitten tarkoitus olla mahdollisimman tasapaksu lieriö muodoltansa.
Tässä Tiittasen kirjasta lainaus simppelistä männän esimerkkikuvasta.
->
http://desmond.imageshack.us/Himg832/sca...res=medium
Voisin sanoa, että mainitsemasi 0,003mm halkasijaero voi olla jo pelkkä työstöheitto. Sylinterissä ja männässä tapahtuvat lämmöstä johtuvat lämpölaajenemiset taitavat jo olla tuota suurempia lukuja..
Tässä pari videopätkää missä moottorikoneistamossa porataan ja hoonataan sylintereitä. Tässä toki pelkästään jo hoonauslaite on "hieman" eri kastissa mitä ekalla sivulla linkitetyt porakoneeseen laitettavat hooniterät. :P Pyttyjä tosin olen itsekkin sorvannut sorvissa melkolailla samalla menetelmällä.
->
http://youtu.be/FfcukAV_Zhk
->
http://youtu.be/3O0XnA_fwyU
Kun aikasemmin jotkut epäilivät öljykalvon tehtävää tiivistävänä tekijänä, niin en usko (ihan vaan jo omakohtasten kokemusten perustella) että sitä on turhaan tähänkään listaan merkattu.
"Männänrenkaiden, männän ja sylinterin välissä öljy on samalla tiiviste, joka estää vahingollista ohipuhallusta."
->
http://www.mobil1.fi/akatemia/voitelun-t...itys-.aspx
..Tulihan sitä vähän kirjoteltuakin. :)