Soliferia

Täysversio: Väännöt poissa...
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5
pitää sekata. mistäs tämmösen kiilan saa ja miten vaihdetaan?
http://www.elisanet.fi/voimakone/solifer.htm ... ja mulla oli se kiila niin kovassa että otin 1mm pellinpalan ja porasin siihe sen kiilan kokosen reijän, muistaakseni 3mm, sitten laitoin sen reijän kohdan siihe kiilatapin päälle ja hitsasin sen reijän umpeen jolloin kiilatappi hitsautui peltiin kiinni eikä saumaa valunu kampiakseliin. sitten kun saat sen pellin siihe kiilaan kiinni se pitäslähtee ihan asiallisesti, mutta jos ei niin lämmitä kampuraa jollain vaikka kuumailmapuhaltimella ja jäähdytä kiilaa vaikka esim siihen tarkoitetulla jäähdytys "kylmä suihkeella" Hymy
MYYNTI SULJETTU TOISTAISEKSI MYRSKYVAURIOIDEN VUOKSI!! näin luki voimakoneella... mistäs pirusta muualta näitä saa? en löytänt. tarjoilkaas mulle VAUHTIPYÖRÄN KIILAA!
Tsekkasitko ensin kiilatapin kunnon? Turha sitä nimittäin ehjää tappia on vaihtaa. Harvoin nuo tosin kunnossa ovat, yleensä enemmän tai vähemmän lintassa.
solifer sm 86 kirjoitti:MYYNTI SULJETTU TOISTAISEKSI MYRSKYVAURIOIDEN VUOKSI!! näin luki voimakoneella... mistäs pirusta muualta näitä saa? en löytänt. tarjoilkaas mulle VAUHTIPYÖRÄN KIILAA!

pikaisella etsimisellä en löytänyt mistään muualta...Smoke
no onkelma ratkes kun kaivelin hyllystä 50luvun lopun saksin koneen ja sieltä löyty kiila! pitää vielä vaihtaa solikkaan...
M-107 kirjoitti:Tsekkasitko ensin kiilatapin kunnon? Turha sitä nimittäin ehjää tappia on vaihtaa. Harvoin nuo tosin kunnossa ovat, yleensä enemmän tai vähemmän lintassa.

tasanen ol. piru kun en heti älynny sitä kattoo Razz
no sain kiilan kun otin sen saksin koneesta Razz mutta mites sen vanhan kiilan saa solikasta pois? MopedReisserin ehdotus ei onnistu,mutta saksista lähti kun kärki piheillä nyppäs. solkusta ei...
eikö tosiaan tuo hitsikikka? sillä kyllä pitäs lähtee niin kauaan kun sauma ja pelti kestää??Shocked
siis migin puutteen vuoksi. ja invertterillä ei pysty koska jos vaikka on 2.5mm puikko ja räkäsee siihen,niin roiskeet sulattaa stefan ja lämpö hitsaa pellin ja tapin vakituiseksi kampuran asukkaaksi Razz
solifer sm 86 kirjoitti:no onkelma ratkes kun kaivelin hyllystä 50luvun lopun saksin koneen ja sieltä löyty kiila! pitää vielä vaihtaa solikkaan...

Tuotanoinniin... Eikös Sachsissa ole ihan oikea kiila, siis sellainen puolikuu-tyyppinen ratkaisu? Tomoksessa kun on kiilana pyöreä tappi, niin ei Sachsin kiila kyllä oikein sovi paikoilleen ilman kiilauran tekemistä kampiakselin päähän.

Tomoksen kiilalla ei oikeasti ole mitään muuta virkaa, kuin helpottaa vauhtipyörän asentamista oikeaan asentoon. Ei se mitään kiinni pidä, jos kartiossa on häikkää. Tuollainen ratkaisu mikä Sachsissa (ja suunnilleen kaikissa muissakin Tomosta lukuunottamatta) on pitää vauhtipyörän paikoillaan vaikka kartio ei ihan pitäisikään. Erikoisena poikkeuksena mainittakoon esim. Pyrkijässä käytetty DKW-moottori, jossa ei ole minkäänlaista kiilaa magneeton puoleisessa kartiossa. Hyvin pysyy vauhtipyörä paikoillaan, asentaminen tosin vaatii hieman pähkäilyä.
öö mulla ainakin oli saksissa saman lainen kun tomoksessa eli tappi. saksi on 50luvun lopun cresentin kone joka on ens kesän rojekti. tarkoituksena vain kohdistaa? miks sitten kiila pääsee ''jyrsimään'' lovea isommaksi jos se on huono ja mutteri tiukalla?
solifer sm 86 kirjoitti:öö mulla ainakin oli saksissa saman lainen kun tomoksessa eli tappi. saksi on 50luvun lopun cresentin kone joka on ens kesän rojekti. tarkoituksena vain kohdistaa? miks sitten kiila pääsee ''jyrsimään'' lovea isommaksi jos se on huono ja mutteri tiukalla?

No juu, itselläni on kokemusta vain 60-luvun Sachseista, tuo tappi lienee vaihtunut jossain vaiheessa kiilaksi.

Kiila/tappi pääsee murjomaan kiilauraa isommaksi siksi, ettei kartio ole siinä kunnossa kuin sen pitäisi olla. Kartioliitos on täysin pitävä ilman minkäänlaista kiilaa, mutta jos kartio ei ole kunnossa, pitää kiila liitoksen pakoillaan vaihtelevalla menestyksellä. Voi pysyä hyvinkin, tai sitten voi olla pysymättä. Tomoksessa yleensä on pysymättä, kiilan hennosta rakenteesta johtuen. Tämän kanssa tuli itsekin aikoinaan tapeltua, kunnes uskottiin paikallisen kokeneen kilvanajajan neuvoja kartion kunnon tärkeydestä. Rupesipa sytkä pysymään kohdallaan.
edelleenkään en ole saanut kiilaa irti. Sad vinkkejä tarvitaan!
laitappa kuvaa siitä miten se kiila on siellä kiinni?
Sivut: 1 2 3 4 5