Hmm.. Pieni kertaus eilisen tapahtumista. Lähdin sateen jälkeen kaverin kanssa ajelemaan. No pääsipähän sitten käymään niin että keula lähti irti kurvissa kun ajoin suojatien valkoisen kohdan yli. Hmm.. no siinähän sitten löysin itseni maasta. No ei siinä mitään .. Solikalle ei näyttäny käyneen mitään pahempaa ku putkeen tuli vaa pieni pintanaarmu. No kun lähdin sitte siitä ajelemaan himaan paikkaamaan polvee ja pysähyin liikennevaloihin nelonen silmässä, ja sepä ei enää suostunu vaihtamaan vaihetta pienempään... Jaa .. Nyt on sitte kone osittain auki, mutta enpä tiedä mikä hitto siellä voisi olla vikana... Vinkkejä ??? Niin ja mopo on siis solifer sm vuosimallia 86
Niin joo ja ehtihän miulla jopa 5 päivää olla kortti ..
vaihteen siirtäjä toden näkösesti jumissa. eli tuossa ohjeet kuvineen.http://users.utu.fi/anpaja/mopo/opas/purkuohje_index.html jos et itse osaa niin ei varmaankaan kallis jollain tutulla pien kone korjaajalla/joka osaa.ja helkkarinnhieno homma että solle ajo mopona!
solifer sm 86 kirjoitti:vaihteen siirtäjä toden näkösesti jumissa. eli tuossa ohjeet kuvineen.http://users.utu.fi/anpaja/mopo/opas/purkuohje_index.html jos et itse osaa niin ei varmaankaan kallis jollain tutulla pien kone korjaajalla/joka osaa.ja helkkarinnhieno homma että solle ajo mopona!
Hmm.. Pitänee kattella huomenna.. Itehän tää on tehtävä kaverin kanssa
Ei tässä kuiteskaa mitää pahimpii poropeukaloita olla ... Ei muuta ko kone osiks .. Joo ja tosiaa miusta nää uudet mopot on iha turhii vekottimii
Ja täälläpäin en oo ees yksin aatteeni kanssa ! Kaverilla on Raisu ja Toisella kaverilla työn alla Tunturi Trial, joka myöhemmin hänelle ajomopoksi tulee
Ja paikkakuntahan oli Vantaa
Ja hei kiitos tosta linkistä
! Palailen jos en saa toimimaan ja palailen kyllä myös jos saan toimimaan
Katso ettei vaihdelaatikon pohjalta löydy kuulia tai semmoisia jänniä lituskoita. Jos nämä ovat lähteneet irti niin menee hieman monimutkaisemmaksi.
Kuulien (2 kpl.) ja "lituskoiden" ei pitäis olla mahdollista purkautua kuin 5 vaihteisissa. (ja silloinkin niin, että on vitonen päällä ja alkaa pienentämään pykälää)
Juuri noin kävi kaverin Tomoksessa (5 vaihteinen) ja oli aika vittumainen saada kuulat takaisin paikoilleen.
Onko tuo sitten miten yleistä vai johtuuko vain kulumisesta tai vetoakselin väljyydestä?
Kuluuhan ne vehkeet, vetoakselin sisällä liikkuva, vaihteet kytkevä puikko kun kuluu niin sittenhän se alakaa purkautumaan.
Ongelma korjattu
Oli Se vaihteen lukitseva tappi juuttunut paikoillee 4.vaihteen kohdalle
Nyt sitten odotellaan uusia tiivisteitä ja stefoja että pääsee taas ajelemaan
Ok, no hyvä pääset kohta taas rälläämää
Ite vaa kunnostan solikkaa, mutta kumminkin mäkin ootan just stefoja ja tiivisteitä
Joo ei variaattori vehkeitä pidä mopoiksi kutsuakkaan
rattaita ja vaijereita/poljin pitää olla
Trial onkin jo kohtuu harvinainen näky pariviikkoa sitten näin sellaisen saarijärven romppeilla mutta edellisestä näkemisestä onkin kulunut aikaan jo +20v
Jaa.. Nyt ilmeni uusi ropleema. Sain tiivisteet ja laitoin tossa viimeviikolla kiinni, mutta kone pitää ihmeellistä ääntä ja käynnistyspoljin "pyörii tyhjää" Eli ei anna käytännössä mitään vastusta.. Kytkimestä ei johdu.. Taisin kasata väärin
tiedän tunteen ja elän saman asian kanssa tälläkin hetkellä... eli siis kasasin koneen ''oikein'' mutta sieltä jäi vaihteen siirtäjän takaa puuttumaan 32mm halkasialtaan oleva rikka jossa on sisä ''reijässä'' sellainen pikku ''nyppy'' jota ei saa kuin teettämällä uuden. no kone on nyt ammattilaisella mutta tänään kun soitin niin sano juuri tuon rikan puuttuvan joka sitten lopulta löytyi pöydän alta. eli etsit sen rikan ja laitat vaihteen siirtäjän ''taakse''. toivottovasti ymmärsit mikä on vikana. kyllä tuo silloin vitutti....
solifer sm 86 kirjoitti:tiedän tunteen ja elän saman asian kanssa tälläkin hetkellä... eli siis kasasin koneen ''oikein'' mutta sieltä jäi vaihteen siirtäjän takaa puuttumaan 32mm halkasialtaan oleva rikka jossa on sisä ''reijässä'' sellainen pikku ''nyppy'' jota ei saa kuin teettämällä uuden. no kone on nyt ammattilaisella mutta tänään kun soitin niin sano juuri tuon rikan puuttuvan joka sitten lopulta löytyi pöydän alta. eli etsit sen rikan ja laitat vaihteen siirtäjän ''taakse''. toivottovasti ymmärsit mikä on vikana. kyllä tuo silloin vitutti....
Jaa .. Onks se iha normaalipaksune se prikka ?
ei se on sellanen millin pari normia isompi. että kannattaa etsiä lattiat ynnä muut mahdolliset paikat mihin rikka ois hävinny. semmoista rikkaa ei joka rautakaupasta löydy.