No en oo mielestäni mitään hukannu.. Kai oon vaa survassu sen väärää paikkaa sitte
Mutta siis kummalle puolelle vaihteensiirtäjää se tulee sinne polkimen puolelle vai sinne missä se vaihteeensiirtäjän tappi menee sen reiän läpi
polkimen puolelle.on sen varran jännän näköinen rikka jota ei ihan heti väärään paikkaan työntäs
En saanut vieläkään konetta kuntoon. Ei jaksa enää. Jos jollakin on myydä toimivaa Tomos 4 tai 5 vaihteista moottoria ottakaa yhteyttä tänne tai numeroon 0503015257
Siis se semmoinen prikka jossa on neliön muotoinen lovi sisällä? Niitä oli ainakin omassa Tomoksessa se 5 kappaletta.
Henk kirjoitti:Siis se semmoinen prikka jossa on neliön muotoinen lovi sisällä? Niitä oli ainakin omassa Tomoksessa se 5 kappaletta.
Miulla oli niitä 2 ja ne oli molemmat siinä ensiövedon rattaassa kiinni. Ja kävi taas niin että jumitti vaihde uudestaan paikoillee joten koen tän aika turhaksi .. Räjäytyskuvistakaan ei saa paskaakaan selkoo ja prikkoja on se miljoona ni paikoista ei oo mitään selkoo.
No samaan hintaan saa jo uuden ja jää vielä vanha varaosiks
eikös se näin oo kannattavampaa
Ja toisekseen kun se vaihteisto meni taas uudestaa jumii ni onko siinä sitte mitää järkeä ko se kokoaika jumittaa vaikka kuinka ammattiukolla kävis
?
no siinä tappaaksessa uus ja vanha varaosiks
Pitkästä aikaa tätä foorumia kattelen. En ole mopoja ropeltanu enää vuosiin, niin en ole täälläkään käyny. Piti tehä uus nimimerkki ku olin unohtanut salasanan. Vanha nimimerkki siis Super1.
Tomos on helppo kone kasata! Kyllä sä sen kuntoon saat. Sulla on varmasti joku osa vetoakselissa kulunut kun jumittaa vaihteen. Multa löytyy kaikkia Tomoksen osia, laita viestiä jos tarviit varaosia.
Jos tossa koneen kasaamisessa on sulla jotain epäselvää, niin voin vaikka tänne laittaa kuvan/kuvia miten pitää kasata.
Antsa kirjoitti:Pitkästä aikaa tätä foorumia kattelen. En ole mopoja ropeltanu enää vuosiin, niin en ole täälläkään käyny. Piti tehä uus nimimerkki ku olin unohtanut salasanan. Vanha nimimerkki siis Super1.
Tomos on helppo kone kasata! Kyllä sä sen kuntoon saat. Sulla on varmasti joku osa vetoakselissa kulunut kun jumittaa vaihteen. Multa löytyy kaikkia Tomoksen osia, laita viestiä jos tarviit varaosia.
Jos tossa koneen kasaamisessa on sulla jotain epäselvää, niin voin vaikka tänne laittaa kuvan/kuvia miten pitää kasata.
Ois kyllä erittäin mukavaa jos voisit tänne laittaa vaihe vaiheelta kuvia sen kasaamisesta. Voimakoneeltahan saa täydellisen vetoakselin ihan uutena 105 euroa joten voisin sen ostaa sieltä .. Sattusko sinulla olemaan 5 vaihteen rattaita
?
http://users.utu.fi/anpaja/mopo/opas/pur...index.html
Tuossa ohjeet jos jotain hyötyä. Jumitus voi johtua myös liian tiukasta prikoituksesta. Laita prikkoja sen verran että jokainen akseli antaa sivuttain noin 1-2mm välystä. Tietysti samalla rattaiden täytyy olla linjassa.
Henk kirjoitti:http://users.utu.fi/anpaja/mopo/opas/pur...index.html
Tuossa ohjeet jos jotain hyötyä. Jumitus voi johtua myös liian tiukasta prikoituksesta. Laita prikkoja sen verran että jokainen akseli antaa sivuttain noin 1-2mm välystä. Tietysti samalla rattaiden täytyy olla linjassa.
Akseleille sopiva välys on jotain 3-5 kymppiä, eli kun juuri ja juuri tuntee akselissa pienen välyksen, niin se on ok.
Selvennykseksi tähän että tuo 3-5 kymmenystä on sopiva vaihdehammaspyörien välys vaihdeakseleilla ,ja 1-2 milliä välystä saa olla esim käynnistys ja vetoakselissa kun kiskoo eturattaasta tai polkimesta.
Juuri tätä välystä tarkoitinkin, kun nyvitään vaihdepolkimesta ja eturattaasta.
Tässä näitä kuvia
Prikkojen määrä akseleilla riippuu koneesta ja lohkojen välisen tiivisteen paksuudesta. Vaihde polkimen akselilla täytyy olla molemilla puolilla prikkoja/prikat.
Uusi ja vanha akseli. Vaihteensiirtopuikko vanhassa kulunut.
Akselin kasaus. tässä kuvassa toi iso prikka ja lukkorengas kiinni. Vaihteensiirtopuikkoa en tästä akselista viittiny irrottaa, joten akselin kasaus lähtee tästä vaiheesta.
Seuraavaksi laitetaan noi levyt+jousi. Nämä lukitaan laittamalla nuo osat akselin sivuille (kuten kuvassa teen)
Hahlopyörä, kuulat ja levyt. Hahlopyörään laitetaan vaseliinia noihin kuulien koloihin tässä vaiheessa.
hahlopyörä ja noi levyt laitetaan akseliin
Kuulat laitetaan akselin sisään molemmilta puolita tosta reiästä missä on ruuvimeisseli. Kuula laitetaan siis levyn reiän läpi hahlopyörän koloon. Kuula painetaan kiinni vaseliinin esim. ruuvimeisselillä. Eli toinen kuula ensin kiinni ja sitte vasta toinen. Vaihteen pitää olla vitosella.
taas laitetaan noi levyt+ jousi ja tämän jälkeen rattaat.
Toivottavasti tästä oli apua.
Ai laitoitkin jo tänne kuvia
Kiitos paljon.. toivottavasti nämä ovat avuksi
Koitan vielä tuolla vanhalla vetoakselilla saada toimimaan siinä toivossa ettei uutta tarvitsisi ostaa.. Voi olla että sen takia vähän nihkeä ollut kun minulla on/oli niitä prikkoja siellä noin 10 kertaa enemmän. Tästä syystä vaihteetkin rutisevat ilkeästi vaihdettaessa?...