Soliferia

Täysversio: Soliferin Viritys!
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3
Mulla on solifer Sm 1979 se kulkee vain vaivaista 40!

Oisko mitenkään mahdollista saada sitä nopeutumaan ilman mitään viriosia?
vaihdoin kyllä tuossa kesällä siihen lätkät mutta ei paljoa nopentannut. voiko soliferista ottaa kuristuksen tai jotain muuta värkkiä?
Ilman osien vaihtamista tai pytyn viilaamista on virityksestä hyötyminen erittäin vähäistä. Aloita tehoputkesta, sitten viilaat pytyn ja vaihdat isomman kaasarin. Tai kannattaa antaa jonkun osaavan viilata se pytty jos et itse osaa.
Isommalla kaasarilla, teharilla ja pidemmillä väleillä pitäisi saada helposti ainakin 55-60km/h. Jos pytty on alkuperäinen ei sitä kannata arvon takia lähteä viilaamaan.
Moparilta nämä: Metrakit 50cc setti, muffler, 16 tai 18 kassu niin johan kulkoo reippaasti ja vääntäää!
Ei ei, mitään viriosia! Hymy

Vaan näin.

1. Ilmansuodatin
  • Alkuperäinen putsari talteen (voi olla arvokas)
  • Tilalle laadukas vaahtomuovipuhdistin, esim. PiperCross -sukka
  • Kaasuttimeen säätösuutin ja neulaa säädetään ainakin yhden asennon rikkaammalle.

2. Sylinterinkansi
  • Jos et halua muokata alkuperäistä kantta, osta toinen kansi tähän tarkoitukseen.
  • Laske kantta noin 1 - 1,5 mm. Tämän voit teettää moottorikoneistamossa, jossa maksaa noin 15 - 30 euroa riippuen paikasta.
  • Voit myös itse tehdä sen, jos rahkeet ja viitseliäisyys riittää. Teippaa karkeaa (60-80) hiomapaperia hionta-alustaasi (lasilevys tms.). Mittaa ensimmäisenä tulpanreiäin korkeus laatasta (älä mittaa sen hiomapaperin päällä vaan siinä sivussa, eli laatan pitäisi olla tarpeeksi iso.)
    Kansi on koko ajan normaaliasennossa, eli palotila alaspäin!!!
  • Ala hiomaan monensuuntaisin liikkein, pitkittäin, sivuttain ja pyörittäen, aina saman verran jokaiseen suuntaan. Eli esim. 10 kertaa ylös-alas, 10 kertaa oikea-vasen. 5 kierrosta myötäpäivään, 5 kierrosta vastapäivää. Mittaa, paljonko on lähtenyt, on hidasta hommaa, mutta kyllä siinä puolipäivää riittää.
    Kun olet LÄHES saanut haluamasi määrän kannesta pois. Vaihda hiomapaperi 200. Hiot sillä hieman, sitten hiomapaperi 400. Lopuksi 800:lla viimeistelet. Kansi voidaan puhdistuksen ja silmämääräisen suoruuden tarkistuksen jälkeen laittaa paikoilleen.

3. Pakoputki
  • Jos et tässäkään halua alkuperäistä putkea "ronkkia" niin osta esim. Moposportilta silloin tehoputki. Muffler vaan ei käy Solikkaan kunnolla, jolloin se laskeaa maavaraa todella paljon.

  • Soliferiassa on hyvät ohjeet pakoputken muokkaamiseen. Tässä linkki: http://soliferia.parasiitti.org/pmwiki/p....Pakoputki.

  • Soliferiasta on sittemmin poistettu myös toinen toimiva pakoputken muutos. Siinä porataan 3 mm: reikä pakoputken vaimenninhylsyn sivuputken kohdalle. En nyt pysty muistamaan tarkemmin, mutta piibiillä, saattaisi vielä olla kuva kyseisestä muutoksesta.

  • Jopa vakioputken muokkaaminen ei ole kovin pahasta, koska Mopo-Sportista saa tarkalleen samanmallisia putkia noin 60 €:n hintaan.

Kokemuksia

Itse olen tehnyt nämä muutokset ja voin sanoa, että mopo kulkisi sopivilla välityksillä lähelle 60 km:ä tunnissa. Tällä hetkellä paikallaan on Dell'Orto SHA 14.14 -kaasutin, mutta huippuja keräsi Bingillä yhtä paljon. Lisäksi en ole laskenut kantta edes yhtä milliä. Jotkut ovat laskeneet yli kaksikin milliä, mutta vakiokampiakselille en suosittele tuota 1,5 mm enempää.
Näillä virityksillä menee oma solikka keposaan 60km/h:
1. Vakiokaasari, jossa on UNI Filter putsari ja säätösuutin
2. Välit 15/33 (aika raskaat jos ei oo pyttyy porattu)
3. Pytty porattu (en muista enää mihin kokoon) ja vähän viilattu
Tossa tais olla kaikki tarpeelinen Nauru Ja putki on vakio.
Meikälaisen solle ottaa sen 50-55 vakiona, eilen vaan emäntä ajeli perässä,nyt tuli postista 58 suutin, saa tuota gasoo paremmin ja jos sit toi " jäätyminen " jäis väliin. Tarkotus ois kans tätä sen verta laittaa et tuon 60 km/h ottaa helposti, kun työ matkaa painan meneen ja ehkä kesällä jonnekkin päin reissuun
on tää solikan viritys vaikeeta: D mun tunturi tiger menee pelkällä gianellilla 70 : D
on tää solikan viritys vaikeeta: D mun tunturi tiger menee pelkällä gianellilla 70 : D
En jaksa uutta aihetta väsäämään tästä. mut mun solikka kulkee 50km/h hikisee siin o oma putki kiinni , 15mm sha kaasari,vähä laskettu kansi ja oliko13 -35 tai 12-35 välit. meniskö 55-60 jos laittas itetehdyn putken????
menee helposti. saa menemään kunnola lasketulla putkella menemään melkein 70km/h.
No huh huh. Sitte pitää jo laittaa pienempää etusta ku kulkee jo niin paljon. Joku 55—60 ois tarpeeks minulle
Pistä solifer sm86 gepsi tulos kuvaa, videota ja kuvia siitä että sylinteri on varmasti muokkaamaton. Sitten vasta uskon tuon, en mitään "menee jinkun mittariin 70"...
Ei pysty vielä kun luhao palasina... siis uus parempi alku käyrä yms. Videoo tulee toden näköisesti loppu talvesta. galleriassa on joitain kuvia pytyn aukoista,imu aukkohan on ollut vakiona jo noin iso? siis noin 13mm,ainaskin mopo on ostettu 87 vuonna liikkeestä virittämättömänä joten ollut vuoden joskus käytössä ennen mulle tuloa. Razz
Noniin elikkä ostin itelle solikan ja tuntuu olevan aika tukkonen ja laiska. Meinasin aluksi pestä ja avata koneen. Samalla olisi tarkoitus:

-Kiillottaa imu ja pakoaukko
-Poltella ylimääräset karstat
-Vaihtaa ilmanputsari
-Viilata männänhelmoja jos on porrasta imupuolella

Ei tämän tarvi kovaa kulkea kunhan nyt etes sen 40 kulkis Nauru Varmaan laitettava tuonne uus projekti tästä solikasta, kuitenkin tuota pitäisi ehostella enemmän ja vähemmän.
Sivut: 1 2 3