Meinasitteko siis kun viilaa helmasta niin vakioputki alkaisi kuristamaan? Kantta voin laskea, jos jostain saan toisen kannen, ettei tuota nykyistä tarvi sörkkiä. Täytyy tässä pikkuhiljaa alkaa laittelemaan tuota mopoa iskukuntoon ja samalla tehä se projektitopikki tuonne
Kanavien kiillotuksesta ei ole muuta kuin tekemisen iloa. Kun moottorin tehoa nostetaan, niin siitä pyritään saamaan mahdollisimman iso virtaus läpi. Ja polttomoottorit toimivat ilmaylimäärällä, joka antaa jo vähän ajatusta noille viritysohjeille.
Pakoaukon karstoittuminen on mopon tapa ilmaista kuljettajalleen liian vaisusta ajotavasta.
no on siitä pakokiillotuksesta se hyöty ettei karsta tartu
. imusta en sitten tiedä.
Antsa kirjoitti:Rustinki kirjoitti:Ja polttomoottorit toimivat ilmaylimäärällä, joka antaa jo vähän ajatusta noille viritysohjeille.
Mitä tällä tarkoitat?
Se on hienosti kerrottu, että valtaosa moottorissa virtaavasta jutusta on ihan tavallista ilmaa, johon sekoittuu pentsiiniä. Jotka muodostaa kaasun, josta tehdään sitten erillaista kaasua pakoputkeen.
Weigga kirjoitti:Meinasitteko siis kun viilaa helmasta niin vakioputki alkaisi kuristamaan? Kantta voin laskea, jos jostain saan toisen kannen, ettei tuota nykyistä tarvi sörkkiä. Täytyy tässä pikkuhiljaa alkaa laittelemaan tuota mopoa iskukuntoon ja samalla tehä se projektitopikki tuonne
Vakioputkihan kuristaa ihan helvetisti jo ihan vakioromppeilla, siis tämä uudenmallin penkinaltamenevä. Eli siihen on jo melkeinpä mikä vaan paremmin virtaava hyvä vaihtoehto. Ilmanputsarinvaihdolla saa lisää vääntöä ja jos ei vieläkään riitä niin 14mm kaasareita saa aika halvalla.
niin no jos haluat solikkas kulkemaan noin 60-65km/h tee näin:
-vaihda putki
-vaihda ilmanputsari
-laita 12 tai 13 piikkinen eturatas
-tarkista että kaikki säädöt on kohdallaan ja säädä mahd. (ennakkoa voi laittaa pikkasen aikasemmalleen mutta ei pakollista tuo vähän tehoa, mutta vain HIPAISUN verran
)
-hommaa mahdollisesti toinen kaasuti (ei pakollista mutta tehoa tulee)
-hommaa toinen ns B kansi jota voit sitten laskea (ei pakollista, tuo vaan vääntöä)
Näillä solikka kulkee vähintään ton 60km/h tietysti väleistä riippuen. JA MUISTA ETTÄ VAKIO OSIIN EI SAA KOSKEA ELLEI OMISTA TOISTA SAMANLAISTA VÄHÄN HUONOMPIKUNTOISTA...
Itse en antaisi mitään ehtoja vakio-osiin koskemisen suhteen.
Halvin keino millä saat moposi kulkemaan on ajaa leuka tangossa perse tarakalla
en minäkään ole tosiaankaan sitä mieltä että niitä saa muokata, vaan meinasin sitä että jos on jo valmiiksi muokattu tai muuten huono eli ei alkuperäiskuntoinen osa niin sitä sitten vaan muokkaamaan. Mutta jos esim täysin ehjä laskematon ja muutenkin muokkaamaton vakiokansi niin SIIHEN -EI- SAA KOSKEA!!!
Joo täätyy alkaa laittamaan tuota solikkaa sitten kun keli vähän lämpenee, koska löytyy vaan tuommonen "puolilämpönen" talli.
Vakio-osia ei ole tarkotus mennä laittamaan piloille vaan tuollei kevyesti vaan saaha pikkusen sitä kulkua. Mutta jokatapauksessa tässä kevään mittaan rupean laittamaan
oikein! vakio osat pitää jättää rauhaan
Rustinki kirjoitti:Ja polttomoottorit toimivat ilmaylimäärällä, joka antaa jo vähän ajatusta noille
Rustinki varmaankin tarkoittaa. Kaikki sellainen joka lisää kaasuttimen Läpimenevän ilman määrää on hyväksi jos meinaa virittää. Johtuu yksinkertaisesti siitä, että kaasarin läpimenevä ilma ottaa bensaa mukaansa (ainakin engarwissa) luistikammion pohjalla olevan putken kautta. Enemmän ilmaa = enemmän bensaa yksinkertaista eikö totta
. Tosin liika on liikaa itse 14 kesäisenä olin sovittelemassa 250 kuutiosen monttukoneen 2 kurkkuista kaasaria pappatunturiin
. Ei riittänyt enää sylinterissä tilavuus vaan juuri ja juuri sai työtömällä käyntiin ja bensa valui pakoputkeen ja paukkui siellä.
Mitä kanaviin tulee niin pinnansileydellä on merkitystä kyllä koska epätaisinen pinta aiheuttaa pyörteilyä ja siten pienentää tehollista pinta-alaa kanavassa. Kuinka paljon tuolla on todellista merkitystä mopon tehoissa on toinen juttu.
Kannattaa kuitenkin varmistua ettei sylinterin alapään tiivisteen reuna ole kanavan sisällä. Eli tiivistettä mallatessa kannaa katsoa, että tiiviste jää kanavien lohkonpuolelle eikä tee liparetta kanavaan. Sama juttu imupuolen tiivisteiden kanssa.
Niin ja kunnossa olevat vakio osat jätetään sitten rauhaan