Soliferia

Täysversio: solifer sma ei kulje?
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4
ande: imuvuoto tai tukkoinen kaasari?
Löysin vanhan aiheen niin kyselen täällä. Mulla on kulkuongelmia SMA -77:ssa. Vaihtaa erittäin huonosti kakkoselle, kulkee tasasella 30 mittarin mukaan, alamäkeen 40 ja ylämäkeen hyytyy heti kun mäki on näkyvissä. Hommasin uuden männän ja porautin sylinterin, pakoputki ei ole tukossa, säädettävällä suuttimella olen hakenut kulkua, kärkiä ja sytytystä olen säädellyt mutta mikään ei oikeastaan vaikuta kulkuun. Kampiakselin stefa oli huonosti paikallaan magneeton puolella, laitoin sen paikalleen mutta ei vaikutusta, tilasin senkin uuden. Tuleeko mieleen jotain mitä kannattaisi tutkia? Niin ja rattaat on vakiot.
^Vaihtaminen: mitkä öljyt on vaihteistossa? SMA on tarkka öljystään, varmista että öljy on ATF-vaihteistoöljyä, punaista. Kauppanimi esim. Mobil, jota saa vaikka Motonetistä.
Kulku: Luistaako kytkin? Ottaako kone kierroksia? Jos kyllä, ks. edellinen öljyasia kuntoon. Tarkasta kytkimen kunto, kitkapinnat. Jos kone ei ota kierroksia, takeltelee, yskii, sammuilee tmv., tarkasta bensan saanti aina bensahanan polttoainesihdistä (tankin sisällä oleva sihti, pura hana pois jne.) säätösuuttimeen asti.
Jos bensan saanti on ok, poissulje imuvuoto: suihkauta esim. käynnistyssprayta kaasarin imupuolelle, ja jos kierrokset nousee, löysit imuvuodon. Onko vakiokaasari käytössä, onko sen suodatin ja välikumi sekä imuäänenvaimennin OK?
Kun nämä ovat kunnossa, varmista sytytyksen ajoituksen oikeellisuus ja kunnon kipinän syntyminen. Varmista kerran vielä jollain muulla tavalla ettei pakoputki ole mistään tukossa. Onko kyseessä vakioputki vai joku muu?
Onko koneessa puristuksia, kun se on porattu, lähteekö siis helposti vasemmalla kädellä käynnistyspolkimesta tempasemalla käyntiin? Ja mäntä on varmasti oikein päin, varsinkin jos sitä olisi viilailtu?
"Kampiakselin stefa oli huonosti paikallaan magneeton puolella, laitoin sen paikalleen mutta ei vaikutusta, tilasin senkin uuden." -> Entä kytkimen puolen stefa, onko sen kunto tarkastettu tai oletko sen jo vaihtanut?

Noilla selvityksillä, yksi kerrallaan tekemällä, pääset lähemmäs parempaa kulkua.
Itselläni oli vikana väärät öljyt, josta luultavasti seurasi kytkimen kitkapintojen irtoaminen, kone oli väljä ja porattu/viritetty miten sattuu yms.
Täytyy se kytkimen puoli vielä tarkistaa ja vaihtaa öljyt vaikka varmuuden vuoksi. Vaihtaa kyllä ihan hyvin jo loivaan alamäkeen mutta ottaa niin huonosti kierroksia että tasasella vaihtaminen on hankalaa ja ylämäkeen mahdotonta. Lähtee hyvin käymään ja käy hyvin. Kaikki on alkuperäistä paitsi mäntä ja poraus, mopo on museorekisterissä. Ei kulkenut ennen poraustakaan, sylinteri näytti huonolta niin porautin sen takia.
Jos nuo yllämainitsemani asiat ovat kunnossa, kone lähtee hyvin käymään ja käy hyvin, vetääkö kylmä moottori hyvin? Ottaako kuormittamaton, lämmin kone hyvin kierroksia, mutta ei jaksa vetää? Pyrkiikö kone sammumaan kun käännät kaasua? Röpöttääkö kone, siis käykö nelitahtisesti? Kun kone on lämmennyt kunnolla, veto hiipuu?

Vastaatko näihin kyllä/ei, kiitos, niin päästään eteenpäin.
Vetääkö kylmä moottori hyvin? Ei, moottorin lämpö ei vaikuta vetoon tai kulkuun.

Ottaako kuormittamaton, lämmin kone hyvin kierroksia, mutta ei jaksa vetää? Ei ota hyvin kierroksia.

Pyrkiikö kone sammumaan kun käännät kaasua? Ei

Röpöttääkö kone, siis käykö nelitahtisesti? Kyllä, röpötyksen saa pienenemään säätösuuttimella mutta vaikka säätää liian laihalle asti niin kulku ei ole missään vaiheessa normaalia.

Kun kone on lämmennyt kunnolla, veto hiipuu? Ei, pysyy samanlaisena kokoajan.

Tarkistin juuri pakoputken ja on aivan varmasti auki. Kumma juttu kun mulla oli nuorena samanlainen mopo ja sitäkin rassailin mutta se kulki aina hyvin ja toimi. Ei kai 20 lisäkiloa voi niin paljon vaikuttaa ettei kulje tasamaallakaan tarpeeksi. Kai tämmöisen automaatinkin pitäis 40km/h kulkee ja vetää jonkin verran ylämäkeenkin.
Moi, seurailin tuota Juurikkalan Jussin, olikohan TM:n toimittaja 70-luvulla, puumerkeillä varustettua vikadiagnostiikkakaaviota.
Nytpä jäi vaihtoehdot vähiin, ilmanputsari on tukossa, kokeile ilman sitä väilikumin sisällä olevaa sihtiä ja imuäännvaimenninta tai pelkästään perusteellisesti putsatulla sihdillä. Ihan varmuuden vuoksi jos sen säätösuuttimen saa purettua sen voisi putsata hyvin. Jos vaikka on syönyt pöpöjä?

Jos ei nyt löydy vikaa, pitää etsiä lisää oireita ja tarkentaa niitä.

Sanoisin automaatin kulkevan sen sallitun nopeuden, ja meikäläisen painolla, reilut 100kg, ja pikku piristyksin jopa viittäkymppiä.
Täytyy selvitellä asiaa kun ehtii, menee suurin osa ajasta autojen kanssa.
Olen ajanut sillä ilman ilmansuodatintakin ja säätösuutin on uusi. Nämäkin vaihtoehdot voi sulkea pois. Kirjoitan tänne jos saan sen kuntoon mutta voi mennä viikkoja tai kuukausia.
Moi
Laita samalla sytkä kohilleen.
Tekeekö piikkiä?
Mulla on ihan likanen tankki, josta irtoaa hiutaleita. Ne tukkii tankin suotimen, kohokammion sihdin, säätösuuttimen, ja tekee piikkiä. Homma päätty siihen, että laitoin bensaletkuun ylimääräisen suotimen.
Tankista ei ole irronnut mitään, näyttää puhtaalta. Se sytytys pitä vielä katsoa paremmin. Piikkiä ei tee.
Nyt on molemmat kampiakselin stefat vaihdettu uusiin, atf-öljyt vaihdettu, kaasutin tarkastettu ja puhdistettu ja otin kannentiivisteenkin pois ja kokeilin ajella ilman sitä jos tulisi enemmän puristuksia mutta mikään ei vaikuta kulkuun.
No, poikkeuksellisen piilotteleva on ongelma. Vaikea tai iso tuo ongelmakohta ei ole, kone on niin yksinkertainen.
Jos sytytyksen säädöllä ei noiden yllä kertomiesi korjausten jälkeen ole mitään vaikutusta kulkuun ja vetoon -oletko nyt noiden korjausten jälkeen sytkän ja kärjet säätänyt- muljahtaa mieleen seuraavaa:
-ryyppyläppä
-luisti
Toimivatko ne normaalisti ja oikein? Jousi palauttaa ryyppyläpän ihan alas asti ja luisti nousee kaasukapulasta käännettäessä kokonaan ylös?
-eihän kumpikaan jarru laahaa?

Jos nuo eivät auta, onhan mäntä porauksen jälkeen takuuvarmasti oikein päin?
Ryyppy toimii oikein. Luisti toimii oikein. Jarrut ei laahaa.
Mäntä voi olla väärinpäin jos sen voi laittaa väärinpäin? Katsonko sen seuraavaksi?
Niin, jos perusasiat ovat kunnossa, eipä taida olla hirmusesti vaihtoehtoja?
Kerro vielä mistä tietää kuinka päin se mäntä pitää olla kun katselin sitä vanhaa ja en näe siinä silmällä mitään eroja tai merkkejä miten päin se pitäis olla. Vai onko kokonaan väärä mäntä tähän koneeseen ja ollut se vanhakin?
Sivut: 1 2 3 4