Soliferia

Täysversio: Tomos 4g projekti
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7
Uutta läppärunkoo pitäs ruveta tekemään. Ei tässä ole oikein edistystä tapahtunu kun ei oo päässy kouluun koneistamaan, koneistus hommaahan tämä tuppaa olemaan.
Nyt on päästy taas kouluun koneistamaan!

Tänään tapahtunut edistystä. Sorvasin kanteen kolon vaihdettaville palotiloille:

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

Samalla siinä porasin pytyn kokoon 47mm, sylinteriputkea varten.

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

Myöhemmin illalla kotiuduttuani puhkaisin huuhtelut, suuntaus ei vielä ole kunnollinen. Vasta karkeasti työstetty

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

Toki en unohtanut sylinteriputken olakkeelle uraa sylinterin yläpäähän

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

Täytyy hitsata jostain 5-8mm levystä uusi pakolaippa, vanha rupesi murtumaan. Vedin vanhat huonot osat rälläkällä pois. Tässä kirjoitellessani juolahti mieleen että tuon vanhan oisi vaikka jyrsiä kokonaan pois uuden alta.

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

Nyt mietin mäntä ja kiertokanki hankintoja...
Ajattelin tuossa jo että sulla on innostus loppunu kun ei mitään päivitystä tule Nauru hienoa jälkeä kyllä, itelläkin tuo palotilahomma käynyt mielessä mut toteutus kusee (kiitos nykyisen koneistuksenopettajan)
Pakolaippa kokonaan pois, ja jousikiinnikkeinen putki Wink
Sokant kirjoitti:Pakolaippa kokonaan pois, ja jousikiinnikkeinen putki Wink

Sinähän sen sanoit, olin jo ajat sitten tekemässä jousikiinnikkeistä putkea mutta enhän nyt tajunnutkaan että jos teen sellasen putken niin en tarvitse laippaa! Hymy Kiitoksia vain vinkistä!

Ja möksölle kiitokset myöskin.
Siistiä jälkeä taas kerran!
Nyt täytyy kyllä mielenkiinnosta kysyä minkälainen kiinnitys sulla oli kannen ja sylinterin kanssa sorviin,jonkinlainen jigi?
Minäkin olen joskus ajatellut tuota palotilan vaihtoa.
vanadium kirjoitti:Siistiä jälkeä taas kerran!
Nyt täytyy kyllä mielenkiinnosta kysyä minkälainen kiinnitys sulla oli kannen ja sylinterin kanssa sorviin,jonkinlainen jigi?

Juu mulla on sellanen aika monipuolinen jigi, tai siinä on kaks osaa. Osalla A saa kannen tulpankierteestä kiinni sorviin tiivistepinnan sorvaamista varten. Jos haluaa sorvata palotilaa, laitetaan kansi kiinni osaan B ja kansi keskitetään osalla A. Osa A kuitenkin poistetaan keskityksen jälkeen. Osaan B saa myös sylinterin kiinni poraamista ja tiivistepinnan sorvaamista varten.

Ilman kuvia noista selityksistä ei saa mitään selvää mutta otan joskus kuvia jos muistan/jaksan Razz
osa B saman tapanen kun sellyn pv-kansijigi mototissa?
Hoooi!

Tässä kansalle kuvaa pytty/kansijigistä, iso osa on siis osa B ja pieni tanko on osa A:

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

Tänään alottelin vihdoinkin uuden läppärungon tekoo, materiaalina teräs. Nyt on kuulkaa terävä!

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

http://www.motot.net/galleria/showphoto..../cat/53983

Nyt pitää hommata mäntä, kiertokanki ja kampiakseli ennenkö voi kunnolla ruveta sovittamaan läppärunkoa. Sylinteri on myös putkitettava ennen läppärungon sovittelua. Olisko kellään ylimäärästä ns. kisakampiakselia? Voisihan tuosta vanhasta kampurasta yrittää sorvata jotain kivaa, tosin kiertokangen alapään laakerin sovite taitaa olla väljistynyt, halkaisin nimittäin kampiakselin "lievällä" väkivallalla kiilalla Nauru En tiiä onnistuisko jos hommais samanaisen 90mm pitkän kiertokangen, mutta vaan isommalla alapään laakerilla ja sitten suurentais kampuran reijän sopivaksi suuremmalle tapille.
tee titaanista uus kampura&kiertokanki pidemmällä iskulla. Kyl kestäis Wink
Aattelin ihan työkaluteräksestä tehdä, mutta kyllä siinä olis kanssa hommaa Nauru Ja tuo kiertokangen alapään tapin sovite on kyllä niin pirun tarkka, että en oikein luota taitoihini että osaisin tehdä tarpeeksi hyvän. Nauru
hups! Projekti on edistynyt mutta en ole vain kirjoitellut tänne.

Mankin sylinteriputki on tarpeeksi pitkä! Pitää käydä kaverilla mittailemassa muuten, ja tutkimassa saako vakiosylinteristä sylinteriputkea irti.

Lohkot ovat saaneet jyrsimestä rajusti, valitettavasti kuvaa ei ole mutta ensiviikolla tulee! Selitän sitten kaiken kuvien kanssa.

Projekti sai uuden tavoitteen, tai miksikä sitä nyt kutsua. Nimittäin, tutkiskelin sylinteriä ja huomasin että jos laittaisi mahdollisimman suuren sylinteriputken 2mm seinämällä niin siihen mahtuisi melkein 47mm mäntä Hymy Eli nyt ruvetaan rakentamaan bigbore konetta, revitään kaikki tehot silti vakiopytystä eli sinänsä projektin idea on sama kuin ennenkin. Aikaisemminhan tavoittelin 50cc konetta mutta tekee mieli nyt tehdä mahdollisimman suuri kuutiotilavuus, sehän se on omaperäistä vakiopytyssä!
Minkä mäntä tähän sitte tulee? Kun ei taida Solikkaan saaada 47mm mäntiä, Vai saako Suppanaan?
Tähän tulee pösöön kuuluva stage6 tasalaki-mäntä yhdellä renkaalla.
Sivut: 1 2 3 4 5 6 7